تکنولوژی

ویروس کرونا تا ۴.۵ متر پرواز می‌کند و ۳۰ دقیقه در هوا می‌ماند!

هشدار: در مقاله مرجع مورد ترجمه لینک به مقاله علمی معتبر وجود نداشته و تنها به صحبت‌های تیم تحقیقاتی بسنده شده است.

براساس مطالعه‌ای که توسط گروهی از متخصصان اپیدمیولوژی دولت چین انجام شده‌است، ویروس کرونا که باعث کووید ۱۹ می‌شود می‌تواند حداقل ۳۰ دقیقه در هوا باقی بماند و تا ۴.۵ متر دورتر از «فاصله ایمن» که پیشتر توسط مقامات بهداشتی سراسر جهان توصیه شده‌است، حرکت کند.

محققان همچنین دریافتند که این ویروس می‌تواند چندین روز در سطحی که قطرات تنفسی فرود می‌آیند ادامه داشته باشد و خطر انتقال را افزایش دهد اگر افراد بی‌خبر به آن دست بزنند و سپس صورت خود را مالش دهند.

طول زمانی که بر روی سطح باقی می‌ماند به عواملی مانند دما و نوع سطح بستگی دارد، برای مثال در حدود ۳۷ درجه سانتی گراد (۹۸ درجه فارنهایت)، می‌تواند دوتا سه روز روی شیشه، پارچه، فلز، پلاستیک یا کاغذ باقی بماند.

این یافته‌ها، از سوی گروهی از محققان رسمی استان هونان که در حال بررسی یک مورد خوشه‌ای هستند، توصیه مقامات بهداشتی سراسر جهان مبنی بر اینکه مردم باید در «فاصله ایمن» یک تا دو متری (سه تا شش و نیم پا) بمانند را به چالش می‌کشد. کار آن‌ها براساس یک مورد شیوع محلی در ۲۲ ژانویه در اوج فصل سفر سال نو چینی بود. یک مسافر معروف به “A” سوار بر یک اتوبوس کاملا رزرو شده راه دور شد و در ردیف دوم از عقب نشست.

مسافر قبلا در آن زمان احساس بیماری کرده بود اما قبل از اینکه چین اعلام کند که ویروس کرونا یک بحران ملی به راه انداخته‌است، بنابراین “A” نه ماسک بر چهره گذاشت و نه بیشتر مسافران دیگر و نه راننده اتوبوس ۴۸ نفره.

تعداد زیادی از مسافران در این اتوبوس ۴۸ نفره و در طول سفر ۴ ساعته بیمار شدند

چین الزام دارد که دوربین‌های مدار بسته بر روی همه اتوبوس‌های راه دور نصب شوند، که فیلم‌های ارزشمندی را برای محققان فراهم می‌کند تا گسترش ویروس را در اتوبوس که همه پنجره‌هایش بسته شده‌است، بازسازی کنند. محققان در مقاله‌ای که جمعه گذشته در مجله بررسی همتایان پزشکی پیشگیرانه عملی منتشر شد، نوشتند: «می توان تایید کرد که در یک محیط بسته با تهویه مطبوع، فاصله انتقال ویروس کرونا از فاصله ایمن معمول بیشتر خواهد شد.»

این مقاله همچنین بر این خطر تاکید کرد که ویروس حتی پس از ترک اتوبوس نیز می‌تواند شناور بماند. دانشمندان هشدار دادند که کروناویروس می‌تواند بیش از پنج روز در مدفوع انسان یا مایعات بدن زنده بماند. آن‌ها گفتند که این مطالعه اهمیت شستن دست‌ها و پوشیدن ماسک صورت در مکان‌های عمومی را ثابت می‌کند چون ویروس می‌تواند در هوای متصل به ذرات ریز قطره باقی بماند. آن‌ها افزودند: «توصیه ما این است که در طول کل مسیر [ در سفرهای از طریق اتوبوس ] ماسک صورت بپوشیم»

هو شیکیونگ، نویسنده ارشد این مطالعه که برای مرکز استانی کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در هونان کار می‌کند، گفت که فیلم دوربین امنیتی نشان داد که بیمار A در طی این سفر چهار ساعته با دیگران تعامل نداشته است. اما تا زمانی که اتوبوس در شهر بعدی توقف کرد، ویروس درون اتوبوس به هفت مسافر دیگر سرایت کرده بود. این بیمارها نه تنها شامل افرادی می‌شد که نسبتا نزدیک به «ناقل صفرم» نشسته بودند، بلکه شامل چند نفر قربانی شش ردیف جلوتر از او – تقریبا ۴.۵ متر دورتر – نیز می‌شد. تست همه آن‌ها بعدا مثبت شدند، از جمله یک مسافر که هیچ نشانه‌ای از بیماری نشان نداد. بعد از اینکه مسافران رفتند، گروه دیگری حدود ۳۰ دقیقه بعد سوار اتوبوس شدند. یک مسافر که در ردیف جلو در طرف دیگر راهرو نشسته بود نیز مبتلا شد.

هو گفت بیماری که ماسک بر چهره نداشت، احتمالا ذرات ریز یا ذرات معلق هوا را استنشاق کرده بود که توسط مسافران مبتلا گروه قبلی تنفس می‌شد. ذرات معلق در فضا ذرات سبک وزنی هستند که از قطرات کوچک مایعات بدنی تشکیل شده‌اند. «دلیل احتمالی این است که در یک فضای کاملا بسته، جریان هوا عمدتا توسط هوای گرم تولید شده توسط تهویه مطبوع هدایت می‌شود.»

این مقاله می‌گوید: «افزایش هوای گرم می‌تواند قطرات مملو از ویروس را به فاصله‌ای بیشتر انتقال دهد.» پس از پیاده شدن از اتوبوس، «ناقل صفرم» سوار یک مینی‌بوس شد و یک ساعت دیگر سفر کرد. این ویروس به دو مسافر دیگر نیز سرایت کرد که یکی از آن‌ها ۴.۵ متر دورتر از بیمار “A” نشسته بود. زمانی که مطالعه در اواسط ماه فوریه به پایان رسید، بیمار “A” حداقل ۱۳ نفر را مبتلا کرده بود.

عموما اعتقاد بر این است که انتقال هوایی کوئید – ۱۹ محدود است زیرا قطرات ریز تولید شده توسط بیماران به سرعت به زمین فرو می‌روند. این باور مقامات بهداشتی چین را بر آن داشته تا پیشنهاد کنند که مردم باید یک متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و مراکز کنترل بیماری‌ها در ایالات‌متحده فاصله ایمن ۶ فوتی (حدود ۱.۸ متری) را توصیه می‌کنند.

محققان همچنین دریافتند که هیچ یک از مسافران این دو اتوبوس که ماسک صورت داشتند، آلوده نشدند. آن‌ها گفتند که این امر نشان‌دهنده ضرورت پوشیدن ماسک صورت در ملا عام است.

آن‌ها گفتند: «هنگام سوار شدن بر وسائل حمل و نقل عمومی بسته مانند مترو‌ها، خودروها، هواپیماها و غیره، شما باید همیشه یک ماسک و در عین حال، تماس بین دستان خود و مناطق عمومی را به حداقل برسانید و قبل از تمیز کردن صورت خود را لمس نکنید.»

محققان همچنین پیشنهاد کردند که بهداشت حمل و نقل عمومی بهبود یابد و تهویه مطبوع تنظیم شود تا حجم هوای تازه به حداکثر برسد. محققان گفتند که این مورد بر اهمیت استفاده از ماسک‌ها در حمل و نقل عمومی تاکید دارد.

منبع
ترجمیار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا