گوناگونویروس کرونا

برگزاری یا لغو بازی‌های المپیک 2020 ژاپن در دستان ویروس کرونا

با گسترش روزافزون کرونا و تایید ابتلای صدها نفر از مردم ژاپن به این ویروس، نگرانی‌ها در خصوص برگزاری بازی‌های المپیک در این کشور به شدت افزایش یافته است. رویدادی که قرار است از 24 ژوئیه (3 مرداد) در شهر توکیو آغاز شود و از صدها هزار نفر میزبانی کند.

حتی نگرانی‌ها در خصوص شیوع کرونا در ژاپن به حدی بوده که اخیرا سازمان لیگ فوتبال این کشور، برگزاری مسابقات را برای چند هفته لغو کرد. در همین رابطه  اخیرا یکی از اعضای کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از احتمال لغو این رویداد بزرگ ورزشی در جهان خبر داد و اعلام کرد که اگر مشخص شود این بیماری می‌تواند برای چنین رویدادی خطرناک باشد، عدم برگزاری آن می‌تواند به عنوان گزینه بهتری نسبت به تعویق و یا برگزاری این مسابقات در کشوری دیگر باشد.

دیک پوند، از قهرمانان ورزش شنا و کسی که از سال 1978 میلادی در کمیته بین المللی المپیک حضور دارد، اعلام کرد که تقریبا بین دو تا سه ماه برای تصمیم‌گیری در خصوص سرنوشت این بازی‌ها باقی مانده و مسئولین برگزارکننده می‌بایست تا اواخر ماه مه میلادی، تصمیم نهایی را اعلام کنند.

وی در ادامه گفت که با نزدیک شدن به زمان برگزاری این رویداد، اتفاقات بسیاری در توکیو رقم خواهد خورد؛ گروه‌های امنیتی مستقر خواهند شد، آماده‌سازی غذاها شروعئ می‌شود، دهکده‌های المپیکی و هتل‌ها کار خود را آغاز و رسانه‌ها نیز استودیوهای خود را برپا خواهند کرد. اگر کمیته بین المللی المپیک تصمیمی‌مبنی بر عدم برگزاری این رویداد در زمان مقرر در شهر توکیو بگیرد، به احتمال بسیار زیاد شاهد لغو برگزاری المپیک در سال 2020 خواهیم بود.

اخیرا سه مورد مبتلا به کرونا در شهر چیبا واقع در شمال توکیو شناسایی شده است. قرار است در این شهر، مسابقات تکواندو، شمشیربازی، کشتی، موج سواری و همچنین چهار رویداد مربوط به بازی‌های پارالمپیک برگزار شود.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، برگزاری مسابقات ورزشی در ژاپن لغو شده و برای نمونه جی‌لیگ، مسابقات فوتبال را تا 15 مارس به تعویق انداخته است. این برای اولین بار بعد از زمین‌لرزه و سونامی‌سال 2011 در ژاپن است که رویدادهای ورزشی این کشور تحت الشعاع یک اتفاق قرار می‌گیرند.

علاوه بر مسابقات ورزشی حرفه‌ای، بسیاری از رویدادهای داخلی ژاپن همانند مسابقات بین مدارس و مسابقات هنرهای رزمی‌در این کشور لغو و به زمان دیگری موکول شدند. همچنین دوی مارتن ژاپن نیز تنها با چند صدنفر برگزار می‌شود و بیش از 38 هزار نفر از شرکت در این مسابقه، انصراف دادند.

برگزاری بازی‌های المپیک 2020 ژاپن در دستان ویروس کرونا

ویروس کرونا که تقریبا دو ماه پیش در کشور چین ظهور کرد، بیش از 80 هزار نفر را در جهان مبتلا کرده و بالغ بر 2700 نفر نیز که اغلب آن‌ها از چین هستند، جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، این ویروس به سرعت در گسترش به سایر نقاط جهان است و گزارش‌هایی نیز درباره با شناسایی افراد مبتلا به کرونا در برخی کشورها منتشر شده است.

در همین رابطه، برخی از شرکت‌های بزرگ چینی همانند سونی، NTT و شرکت دارویی تاکدا به کارمندان خود توصیه کرده‌اند تا وظایف خود را به صورت دورکاری انجام دهند. کمیته برگزاری المپیک توکیو بودجه رسمی‌برای این بازی‌ها را حدود 12.2 میلیارد دلار عنوان کرد اما هیات حسابرسی ژاپن اعلام کرد که مجموع هزینه‌های صورت گرفته، بیش از دو برابر این عدد است.

المپیک امروزی که قدمت آن به سال  1896 برمی‌گردد، تنها بدلیل بروز جنگ برگزار نشد. درواقع، المپیک 1940 که قرار بود در ژاپن برگزار شود، بدلیل درگیری‌های میان ژاپن و چین و جنگ جهانی دوم لغو شود. البته شرایط تقریبا مشابهی نیز در سال 2016 و قبل از برگزاری بازی‌های المپیک ریو برزیل اتفاق افتاد که ویروس زیکا نتوانست این بازی‌ها را لغو نکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا