بررسیهواوی

نقد و بررسی اختصاصی هواوی nova 5T

میان‌رده‌ای در قامت پرچمدار

بدنه‌ای با طراحی چشم‌نواز، دوربین پیشرفته چهارگانه و عملکردی رضایت بخش، نوا 5تی را به یکی از ارزشمندترین و مقرون‌ به‌صرفه‌‎ترین گوشی‌های موجود در بازار تبدیل می‌کند. این گوشی اگرچه به مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیشرفته‌ای مجهز شده اما برگ برنده آن، قیمتی است که هواوی برای آن در نظر گرفته است.

در نوا 5تی، خبری از شارژ وایرلس و ورودی هدفون نیست و در نمایشگر آن نیز بجای پنل OLED از LCD استفاده شده است؛ اما جذابیت‌ها و نقاط قوت این گوشی آن قدری است که بتواند این موارد را پوشش دهد. روی کاغذ، نوا 5تی جزو گوشی‌هایی با ارزش خرید بالا به شمار می‌رود. در این گوشی همانند مدل پی30 پرو از دوربین چهارگانه و پردازنده قدرتمند کایرین 980 استفاده شده که کمتر در اسمارت‌فونی با این قیمت دیده‌ایم.

طراحی

مدل‌های سری نوا شرکت هواوی، از جمله گوشی‌هایی هستند که هواوی سعی کرده تا نوآوری‌های جدید خود را در دل آن‌ها تعبیه و در اختیار طرفداران برند خود قرار دهد. مهندسان هواوی در ساخت بدنه پشتی این گوشی از شیشه 2.5D استفاده کرده‌اند که حروف NOVA به صورت حرفه‌ای و البته طراحی چشم‌نواز روی آن نقش بسته‌؛ به طوری که با جابجایی و تغییر زاویه تابش نور، کلمه NOVA با رنگ‌آمیزی خاص خود قابل رویت است. اگرچه شاید در حین استفاده، رد اثر انگشت کاربر روی بدنه پشتی شیشه‌ای گوشی بماند اما رنگ بنفش تیره و قابلیت انعکاس نور این قاب، اثرات انگشت را از دید پنهان نگه می‌دارد.

در این قسمت یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های nova 5T نیز مشاهده می‌شود که همان دوربین گوشی است که سه لنز آن به همراه فلش LED با چیدمانی عمودی، مرتب شده‌اند و یک سنسور نیز در کنار این ترکیب، جای گرفته است.

برآمدگی این دوربین در مقایسه با نمونه‌های دیگری که در بازار وجود دارد، چندان به چشم نمی‌آید. اگر گوشی را برگردانید، نمایشگر 6.26 اینچی آن را مشاهده خواهیید کرد که به صورت فشرده و به اصطلاح کامپکت در دل فریم جای گرفته است.

بی‌تردید با در دست گرفتن این گوشی، احساس خوبی به شما دست خواهد داد چرا که ابعاد و طراحی آن به گونه‌ایست که براحتی در دست جای می‌گیرد و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. در قسمت بالایی و سمت چپ نمایشگر، یک حفره 4.5 میلیمتری برای دوربین سلفی تعبیه شده است. از آنجایی که حاشیه‌هایی اطراف نمایشگر نسبتا کم است می‌توان گفت که تقریبا 90 درصد از پنل جلویی گوشی را نمایشگر دستگاه، دربرگرفته است.

 

در سمت راست بدنه، سنسور اثر انگشت را می‌بینیم که مهندسان هواوی آن را در دل دکمه پاور تعبیه کرده‌اند. استفاده از آن نیاز به فشار دادن دکمه پاور ندارد و تنها با قرار دادن انگشت، می‌توان دستگاه را آنلاک کرد. بالای دکمه پاور، دکمه تنظیم صدا جای گرفته است.

در قسمت پایینی بدنه نیز شاهد بکارگیری درگاه پیشرفته USB-C و خروجی اسپیکر هستیم. همانطور که اشاره شد، هواوی در این گوشی جایی را برای ورودی هدفون در نظر نگرفته و اگرچه داخل جعبه گوشی ایرفون‌های USB-C برای استفاده کاربران تعبیه شده اما خبری از دانگل نیست. اگر می‌خواهید که از هدفون‌های قدیمی‌استفاده می‌کنید، می‌بایست یک آداپتور مخصوص را جداگانه خریداری نمایید.

صفحه نمایش

nova 5T به نمایشگری 6.26 اینچی با پنل LCD مجهز شده که در مقایسه با پنل‌های OLED و AMOLED بکار رفته در گوشی‌هایی با قیمت‌های بالاتر، عملکرد ضعیف‌تری را ارائه می‌دهد. با این حال، میزان رزولوشن این نمایشگر برابر با 2340 در 1080 پیکسل و تراکم پیکسل آن نیز 412ppi عنوان شده است. این ترکیب، نمایش تصاویر و ویدیوها با کیفیت مطلوب را به دنبال خواهد داشت.

در حالت عادی و در مکانهای بسته کیفیت تصاویر و نور نمایشگر کاملا شما را راضی نگه می‌دارد. اما در فضای باز و در زیر نور مستقیم آفتاب، وضوح تصاویر کمی پایین است که این مسئله به دلیل استفاده از پنل ال‌سی‌دی در این گوشی طبیعی است. حداکثر روشنایی صفحه نمایش این گوشی 390 نیت است.

باتری

اگر جزو کاربرانی باشید که به طور معمولی از گوشی خود در طول روز استفاده می‌کنند، باتری نوا 5تی می‌تواند به خوبی از پس تامین انرژی مورد نیاز برای روشن ماندن دستگاهتان برآید و حتی بین 18 تا 22 درصد شارژ، اضافه بیاورد. در کل، می‌توان نمره خوبی به عملکرد باتری نوا 5تی داد. در آزمایشی که روی باتری این گوشی انجام دادیم، مشخص شد که این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ کامل، چیزی حدود 90 دقیقه ویدیو را با کیفیت فول اچ‌دی و در حالت روشنایی حداکثری پخش کند.

باتری 3750 میلی‌آمپری نوا 5تی اگرچه از فناوری شارژ وایرلس پشتیبانی می‌کند، اما به لطف آداپتوری 22.5 واتی خود می‌تواند در مدت زمانی کم، شارژ خود را از صفر به صد درصد برساند. به عبارتی دیگر، پر شدن 50 درصد شارژ باتری، تنها 30 دقیقه زمان خواهد برد که برای نوا 5تی، قابلیتی رقابتی به شمار می‌رود.

در کل عدد دقیقی برای مدت زمان شارژدهی باتری این گوشی اعلام کرد چراکه این اعداد به فاکتورهای متعددی بستگی دارند. البته در صورتی که حالت Performance را غیرفعال کنید، مطمئنا می‌توانید مدت زمان بیشتری از باتری گوشی استفاده کنید.

نرم افزار

همانند دیگر گوشی‌های شرکت هواوی، nova 5T مجهز به اندروید 9 پای و رابط کاربری EMUI 9.1 قدم به بازار گوشی‌های هوشمند گذاشته است. رابط کاربری این گوشی از محیطی ساده و کاربرپسند بهره می‌برد و به فایل سیستم سریع و قابلیت‌هایی همچون Turbo GPU مجهز شده است. در نقد و بررسی اختصاصی که در باره قابلیت‌های گیمینگ ای گوشی خواهیم داشت، نگاهی دقیق‌تر به قابلیت‌های Turbo GPU نسخه 3.0 در این گوشی می‌اندازیم.

شرکت هواوی ادعا می‌کند که فناوری GPU Turbo 3.0 به کاررفته در nova 5T می‌تواند مصرفی باتری چیپست را تا 10 درصد نسبت به نسخه‌های قبلی کاهش دهد.

البته قابلیت‌های اندروید 9 پای نیز در این گوشی مشاهده می‌شوند که از جمله آن‌ها  می‌توان به Adaptive Battery Usage اشاره کرد. این ویژگی به لطف برخورداری از فناوری هوش مصنوعی، می‌تواند طول عمر باتری بیشتری را برای دستگاه به ارمغان آورد.

همچنین، گوگل پلی و اپلیکیشن‌های گوگل نیز در این گوشی به صورت پیش‌فرض نصب شده و در کنار آن، کاربران می‌توانند از مجموعه برنامه‌های شرکت هواوی نیز بهره‌مند گردند.

هواوی برای این گوشی، حافظه ذخیره‌سازی 128 گیگابایتی را در نظر گرفته که 23 گیگابایتی آن را سیستم نرم افزاری دستگاه اشغال می‌کند و تقریبا 105 گیگابایت فضای خالی برای ذخیره‌سازی انواع تصاویر، ویدیوها، بازی‌ها و غیره در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

نرم‌افزار این گوشی از عملکرد مناسب و سریعی برخوردار است و مشکلی در اسکرول کردن‌ها و یا جابجایی میان اپلیکیشن‌ها مشاهده نمی‌شود. تم‌های متنوعی نیز در اپلیکیشن Theme هواوی تعبیه شده که هر کس می‌تواند با توجه به سلیقه‌ خود، تم مورد علاقه‌اش را انتخاب کند. قابلیت ژست‌های حرکتی نیز در نوا 5تی وجود دارد که می‌توان با فعال کردن آن، استفاده از دکمه‌ها را کم کرد و احساس جدیدی را از کار با یک گوشی هوشمند تجربه کرد.

عملکرد

 

کایرین 980، همان پردازنده‌ای است که هواوی در گوشی‌های قدرتمندی همچون میت 20 و پی30 استفاده کرده است. این چیپست از فناوری هوش مصنوعی بهره می‌برد که می‌تواند ارتقای عملکرد و طول بیشتر باتری را به ارمغان آورد. در کنار این تراشه، از یک حافظه رم 8 گیگابایتی نیز استفاده شده که می‌تواند در بالا بردن سرعت و عملکرد دستگاه مثمرثمر باشد.

همچنین عملکرد سخت‌افزاری این گوشی در حین اجرای بازی‌های سنگین مثل PUBG، Asphalt 8 و بازی Call of Duty نیز کاملا قابل قبول بود و هیچ گونی لگ و تاخیری در حین اجرای بازی دیده نشد. البته بررسی عملکرد گوشی nova 5T به زودی در یک مطلب جداگانه در آی‌تی‌ایران منتشر می‌شود.

گفتنی است nova 5T توانست در تست گیک‌بنچ، امتیاز 673 را در بخش تک‌هسته‌ای و امتیاز 2426 را در بخش چند هسته‌ای به دست آورد.

دوربین

دوربین هواوی nova 5T را باید یکی از نقاط قوتی این گوشی دانست. همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، هواوی از چهار دوربین در قسمت پشتی بدنه استفاده کرده که از یک سنسور 48 مگاپیسکلی اصلی، یک سنسور 16 مگاپیکسلی واید، یک سنسور 2 مگاپیکسلی عمیق و یک سنسور 2 مگاپیکسلی ماکرو تشکیل می‌شوند.

سنسور 48 مگاپیکسلی از فناوری ترکیب پیکسلی و یا همان Pixel-binning بهره می‌برد که البته در دایره واژگان شرکت هواوی تحت عنوان لایت فیوژن (Light Fusion) شناخته می‌شود. با کمک این فناوری، می‌توان عکس‌های باکیفیتی را حتی در محیط‌هایی با نور کم ثبت کرد. اگرچه در این گوشی از لنز تله‌فوتو استفاده نشده اما کاربران می‌توانند با کمک سنسور اصلی، به صورت دیجیتالی روی سوژه‌ها زوم کنند.

دوربین این گوشی در حذف نویز بسیار خوب عمل می‌کند و حتی قابلیت «حالت شب» آن جزو یکی از بهترین‌ها در میان گوشی‌های میان‌رده به شمار می‌رود. در خصوص کیفیت فیلمبرداری نیز باید گفت که می‌توان از چندین مدل و کیفیت فیلمبرداری بهره برد به طوری که بالاترین حالت آن با رزولوشن 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه انجام می‌شود.

نمونه تصویر ثبت شده با دوربین هواوی nova 5T که  در نمایش رنگ‌های سبز و قرمز در آن کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد

البته نباید از قابلیت فیلمبرداری حرکات آهسته و یا همان اسلو موشن این گوشی نیز غافل شد که می‌تواند ویدیوهای جذابی را با نرخ 960 فریم بر ثانیه ثبت کند. برای طرفداران عکس‌های سلفی نیز باید گفت که می‌توانند با کمک سنسور 32 مگاپیکسلی تعبیه شده در قسمت جلویی، عکس‌های باکفیتی را ذخیره کنند. به طور کل، دوربین نوا 5تی به لطف برخورداری از قابلیت‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند عملکردی فراتر از انتظار را به ارمغان آورد.

البته قصد داریم در هفته‌های آتی در یک مطلب جداگانه به نقد و بررسی دقیق عملکرد دوربین nova 5T می‌پردازیم.

جمع بندی و قیمت

نوا 5تی را باید یک نمونه کامل و ارتقایافته از گوشی نوا 4 دانست که توانسته به لطف ویژگی‌های پیشرفته و در کنار قیمت مناسب خود، به اسمارت‌فونی ارزشمند و مقرون به‌صرفه برای خرید تبدیل شود. در این گوشی از مشخصاتی بروز و قابل رقابت همانند دوربین چهارگانه و پردازنده سریع استفاده شده و می‌تواند گزینه مناسبی برای آن دسته از کاربرانی باشد که نمی‌خواهند پول زیادی برای تجربه کار با یک گوشی مدرن و پیشرفته خرج کنند.

با این گوشی می‌توان عکس‌های بی‌نظیر گرفت، حداقل تا یک روز بدون نیاز به شارژ مجدد با آن کار کرد، لذت انواع بازی‌ها را تجربه کرد و به لطف نمایشگر بزرگی که به آن مجهز شده، چندین کار را به صورت همزمان انجام داد. همچنین فرم جمع‌وجور و پوششی که بدنه دستگاه را دربرگرفته، زیبایی‌های نوا 5تی را دوچندان می‌کند.

قیمت

هواوی nova 5T از چند هفته پیش رسما وارد بازار ایران شده است. این گوشی در حال حاضر با قیمت بین 4 میلیون و 600 تا 5 میلیون 600 هزار تومان در ایران به عرضه می‌شود.

اینفوگرافیک هواوی nova 5T

اینفوگرافیک هواوی nova 5T

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا