تکنولوژیخودرو

طرفداران محیط‌زیست، فرآیند ساخت گیگافکتوری 4 تسلا در برلین را متوقف کردند

دادگاهی در آلمان، شرکت تسلا را مجبور کرد تا به طور موقت، روند آماده‌سازی و ساخت کارخانه جدید گیگافکتوری خود در شهر برلین آلمان را به دلیل نگرانی‌های فعالان محیط‌زیست در خصوص پیامدهای سوء احداث این کارخانه بر حیات وحش و منابع آبی متوقف کند.

این شرکت در راستای توسعه برنامه‌های خود برای تولید خودروهای الکتریکی در مناطق مختلف جهان، در روز چهارم نوامبر اعلام کرد که کارخانه گیگافکتوری جدید تسلا در نزدیکی شهر برلین احداث خواهد شد که در واقع، اولین کارخانه اروپایی این شرکت خواهد بود.

این شرکت خودروساز در حال پاکسازی 92 هکتار از اراضی جنگلی در منطقه گرونهایده، واقع در شرق برلین بود که حکم دادگاه مبنی بر توقف فعالیت‌های خود را دریافت کرد. با این حال، وزارت محیط‌زیست آلمان اعلام کرده که تسلا می‌تواند در صورت تمایل و با قبول کردن تمامی‌عواقب آن، عملیات پاکسازی خود را ادامه دهد.

گروه محلی اتحادیه سبز براندنبورگ که در زمینه حفاظت از محیط‌زیست فعالیت می‌کند، اعلام کرده که ساخت این کارخانه تبعات زیان‌باری را بر زیست بوم منطقه برجای خواهد گذاشت. تسلا قصد داشت تا طی سه روز آینده، فرآیند قطع درختان این 92 هکتار را به پایان برساند. قرار است جلسه بعدی دادگاه مذکور طی چند روز آتی برگزار شود.

رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که صدها نفر از حامیان محیط‌زیست، اعتراض خود را نسبت به ساخت این کارخانه تسلا اعلام و از پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند. با این حال، قانونگذاران آلمان از دو حزب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد اعلام کردند که هرگونه تنش و درگیری قضایی میان حامیان محیط‌زیست و شرکت‌هایی همچون تسلا، می‌تواند به اعتبار حرفه‌ای آلمان ضربه بزند.

تسلا تنها شرکتی نیست که در آلمان با چنین مشکلی مواجه شده؛ در سال 2018 نیز شرکت گوگل به دلیل شکایت و اعتراض اهالی کروزبرگ، به ناچار از طرح خود مبنی بر تبدیل یک ایستگاه برق به یک مجتمع فناوری پیشرفته دست کشید.

شرکت تسلا در مجموع حدود 300 هکتار از اراضی جنگلی آلمان را برای ساخت کارخانه گیگافکتوری خود خریداری کرده و قصد دارد تا چیزی حدود 500 هزار دستگاه خودرو در سال را در این کارخانه تولید کند. در این مجموعه، حدود 12 هزار نیرو به کار گرفته خواهد شد.

گیگافکتوری 4 تسلا برلین آلمان

تسلا برای رفع نگرانی دوست‌داران محیط‌زیست اعلام کرد که کلونی‌های مورچه‌های جنگلی، خزندگان و خفاش‌ها را که در این 300 هکتار قرار دارند، به جای دیگری منتقل خواهد کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا نیز با دفاع از شرکت خود گفت که گیگافکتوری، تاثیری سوئی بر محیط‌زیست ندارد.

وی با انتشار چند توییت مدعی شد که مصرف آب گیگافکتوری 4، بالا نیست و بخش‌هایی از جنگل که در حال پاکسازی هستند، جزو جنگل‌های طبیعی نیستند و درختان آن، برای تولید مقوا و کاغذ کاشته شده بودند. وی در ادامه گفت که این کارخانه از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و با این حساب، تاثیری مثبتی نیز بر محیط‌زیست خواهد داشت.

کارخانه تسلا در برلین، چهارمین کارخانه بزرگ گیگافکتوری این شرکت محسوب می‌شود. گیگافکتوری 3 در شهر شانگهای احداث شد که در سال گذشته میلادی، اولین اتومبیل تولیدی از این کارخانه در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. دو کارخانه دیگر گیگافکتوری تسلا در نوادا و نیویورک واقع شده‌اند.

 

نوشته های مشابه

‫1,243 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا