اپلموبایل

احتمال طراحی آنتن 5G آیفون‌های آینده توسط خود اپل

امسال، سال مهمی برای اپل محسوب می‌شود. سالی که قرار است قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی نوین اینترنت نسل پنجم-5G- وارد دنیای آیفون‌ها شود.

بر اساس گزارش‌ها، اپل تصمیم دارد آنتن این قابلیت آینده گوشی‌هایش را خودش طراحی کند. اما این شرکت سابقه خوبی در زمینه طراحی آنتن ندارد. از آنجاییکه تمام چشم‌ها حالا به تکنولوژی مهم امسال-یعنی 5G- خواهد بود، کار اپل از قبل هم سخت‌تر خواهد بود.

بر اساس اخبار غیر رسمی، اپل پیشنهاد استفاده از آنتن QTM 525 طراحی شده توسط کوالکام را رد کرده است زیرا ظاهرا این آنتن برای طراحی آیفون‌های سری بعدی نامناسب بوده است. کوالکام، قرار است تراشه‌ مودم 5G پردازنده نسل بعدی آیفون- که احتمالا پاییز معرفی خواهد شد- را تولید کند.

با این وجود اپل برای طراحی بخش‌های مختلف محصولات خود همیشه برنامه‌های مختلف در سر دارد.

این شرکت بنا دارد تا مدلی طراحی کند تا هم با مودم کوالکام و هم با آنتن اختصاصی خود، سازگاری داشته باشد. برای استفاده از انتنن کوالکام، اپل باید آیفونی طراحی کند که کمی ضخیم‌تر از مدل مدنظر خود شرکت است. کوالکام اعلام کرده که ماژول آنتن QTM 525 روی گوشی‌های هوشند پشتیبان کننده از 5G با ضخامت حداقل 8 میلی متر، قابل استفاده است. با این وجود اپل ظاهرا تصمیم گرفته که استفاده از ماژول کوالکام  را در اولویت قرار ندهد.

اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که اپل در زمینه طراحی آنتن زیاد متبهر نیست.

این شرکت قبلا نیز آنتن محصولات خود را طراحی کرده بود که نتایج چندان موفقی به همراه نداشت. معروف‌ترین آنها، آنتن آیفون 4 بوده است که به دلیل افت سرویس- با نگه داشتم گوشی در حالتی مشخص- مورد انتقاد قرار گرفته بود. یکی دیگر از طراحی‌های آنتن اپل، باعث می‌شد که انرژی بیشتری برای تولید سیگنال‌های رادیویی مصرف شود که به صرفه نبود.

ساخت آنتن‌های 5G کار مشکلی است

طراحی و ساخت آنتن برای دستگاه‌های 5G با امواج میلی متری-mmwave- نسبت به آنتن‌های سنتی مشکل‌تر است زیرا این آنتن‌ها سیگنال‌هایی با فرکانس‌های بالاتر دریافت یا ارسال می‌کنند که نسبت به نسل قبلی متفاوت است. به همین دلیل جای زیادی برای خطا وجود ندارد و طراحی و ساخت باید بی عیب و نقص باشد. وجود تنها کمی نقص در آنتن می‌تواند مشکلات اساسی در زمینه اتصال به وجود آورده و برای شرکت معتبری مانند اپل دردسر ساز شود.

حالا زمان خوبی برای تقبل ریسک طراحی خصوصی قابلیت جدید نیست

امسال سال سرنوشت سازی برای اپل محسوب می‌شود و این شرکت امیدوار است که بتواند آمار فروش آیفون‌های خود را دوباره بالا ببرد. به همین دلیل قابلیت 5G برای اپل بسیار مهم است، قابلیتی که اتصال فوق پر سرعت به اینترنت را میسر می‌کند. در حال حاضر تمام کیفیت عملکرد قابلیت 5G متکی به آنتن دستگاه است.

اما اپل تمایل زیادی دارد که بتواند آنتن‌های اختصاصی خود را طراحی و استفاده کند و تا حد ممکن از شرکت کوالکام برای طراحی قطعات آیفون، بی نیاز شود. بر اساس گزارش‌ها، اپل احساس می‌کند که با استفاده از قطعات کوالکام در آیفون‌ها، وفاداری وعده داده شده به مشتریان خود را زیر پا می‌گذارد. علاوه بر این، دو شرکت اپل و کوالکام رابطه پر چالشی با یکدیگر داشته‌اند و تازه، همین سال 2019 به توافق رسیدند که با مشارکت یکدیگر نسبت به عرضه قطعات مربوط به این تکنولوژی جدید اقدام کنند.

اما اپل ظاهرا هنوز نسبت به این قضیه دل چرکین است. هر دو طرف این توافق می‌دانند که مجبورند به این توافق پایبند بمانند و این شراکت دوام زیادی نخواهد داشت. از طرف دیگر، اپل با وجود اینکه فعلا با کوالکام صلح کرده، اما شرکت مودم سازی اینتل را نیز جدیدا خریده و برای ساخت مودم‌های 5G به صورت اختصاصی، سرمایه گذاری زیادی می‌کند.

با همه این تفاسیر، از آنجاییکه برنامه‌های اپل همچنان در وضعیت متغیر قرار دارد، هنوز مشخص نیست که آنتن‌های آیفون 5G قرار است توسط چه شرکتی ساخته شود. فعلا نمی‌توان در این زمینه هیچ نظر قطعی داد زیرا هر نوع برنامه‌ای امکان تغییر دارد و ممکن است قابلیت‌ها و  قطعات مختلف، حذف یا اضافه شود. چیزی که می‌دانیم این است که اپل حداقل دو گزینه برای آنتن  دستگاه‌های 5G خود خواهد داشت. اینکه اپل تصمیم بگیرد از کدام گزینه استفاده کند، تا قبل از شروع تابستان مشخص خواهد شد.

منبع: fastcompany

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا