تکنولوژی

افزایش دوبرابری حمله هکرها به کامپیوترهای مک در سال 2019

از سال‌های نخست ورود سیستم‌ها و دستگاه‌های هوشمند به بازار، از اکوسیستم اپل با ضریب امنیتی بالاتر در برابر حملات سایبری در مقایسه با پلتفرم ویندوز یاد می‌شد. اما به نظر می‌رسد که دیگر این فرضیه درست نیست چراکه گزارش مرکز تحقیقاتی Malwarebytes نشان می‌دهد که میزان حملات سایبری به دستگاه‌ها مک در سال 2019 به نسبت سیستم‌های ویندوزی، تقریبا دو برابر شده است.

در این گزارش آمده است: با توجه به افزایش سهم دستگاه‌های مک در بازار محصولات هوشمند در سال 2019، تمایل و توجه مجرمان سایبری به این دستگاه‌ها و هدف قرار دادن آن‌ها نسبت به گذشته بیشتر شد. از طرفی دیگر، سیستم‌های امنیتی تعبیه شده در پلتفرم مک اواس، برخلاف تدابیر سفت و سخت در برابر بدافزارها، سخت‌گیری چندان روی آگهی‌افزارها و PUPها ندارند و راه را برای هکرها تا حدودی هموار می‌کنند.

اما خبر خوب برای دارندگان دستگاه‌های مک این است که تعداد حملات بدافزاری به سیستم‌های ویندوزی بیشتر از دستگاه‌های مک است. این مرکز تحقیقاتی در گزارش خود آورد که بالغ بر 25 میلیون مورد برنامه ناخواسته و آگهی‌افزار شناسایی شده و این عدد برای بدافزار حدود 300 هزار بار عنوان شده است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: اگرچه این تهدیدها (آگهی افزارها و پاپ‌ها، به نسبت بدافزارها چندان خطرآفرین نیستند اما تعداد آن‌ها بسیار زیاد شده و کاربران مک را به دردسر انداخته به طوری که دیگر نمی‌توان گفت که این دستگاه‌ها، در برابر تهدیدها مصون هستند. بسیاری از این آگهی افزارها و پاپ‌ها، کاربران را به باز کردن و یا دانلود فایل‌های مخرب ترغیب می‌کنند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مرکز MalwareBbytes در ادامه به ارائه آمارهایی در خصوص پلتفرم ویندوز پرداخت و نوشت که در سال گذشته، بیش از 50.5 میلیون تهدید علیه ویندوز شناسایی شد. بخش زیادی از این حملات (40.9 میلیون مورد) علیه کسب و کارها و 9.5 میلیون مورد نیز علیه کاربران اتفاق افتد. این آمار و ارقام نشان می‌دهد که تعداد حملات هکرها به کاربران عمومی‌ویندوز با افتی 2 درصدی و به کسب وکارها با رشدی 13 درصدی همراه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا