بازیتکنولوژی

درز اطلاعاتی جدید از کنسول پلی استیشن 5

ماه ژانویه به پایان خود رسید و خبری از مراسم PlayStation Meeting سونی در سال 2020 نشد. اگر منابع خبری از برگزاری این رویداد در روزهای نخست ماه جاری میلادی خبر دادند، اما با توجه به اینکه هنوز دعوتنامه‌ای از سوی سونی ارسال نشده، بعید به نظر می‌رسد که شاهد تحقق این ادعا باشیم.

بر این اساس، رویداد مورد انتظار سونی و رونمایی از پلی استیشن 5 به احتمال فراوان در روزهای پایانی فوریه برگزار خواهد شد. طبق آنچه تاکنون از سوی منابع مختلف فاش شده، پلی استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس هر دو از پردازنده و سخت‌افزار گرافیکی یکسانی برخوردار خواهند بود و به تبع، عملکرد این دو کنسول نیز فرق چندانی با یکدیگر نخواهد داشت.

اما تنها چیزی که از آن می‌توان به عنوان وجه تمایز میان پلی استیشن 5 و ایکس‌باکس سری ایکس یاد کرد، حافظه یا همان درایو اس‌اس‌دی (SSD) است. هنوز هیچ یک از دو شرکت مایکروسافت و سونی، اطلاعاتی را در خصوص حافظه داخلی دستگاه‌های خود منتشر نکرده‌اند.

اما سونی پیشتر اعلام کرد که به دنبال راه‌حل‌هایی است که با کمک آن‌ها بتواند حافظه خالی بیشتری را برای دستگاه به ارمغان بیاورد. برای مثال، اگر کاربری با خرید یک بازی، صرفا به دنبال اجرای حالت چندنفره (multi-player) آن است، می‌تواند تنها حالت بازی چند نفره آن را نصب کند.

از طرفی، کنسول‌های جدید می‌تواند گرافیک غنی‌تر و عملکرد بهتری را در اجرای بازی‌ها ارائه دهند و پلی استیشن 5 نیز از دیسک‌های 100 گیگابایتی نیز پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین، تعجبی نخواهد داشت که اگر پلی استیشن 5 به نسبت نسخه قبلی این کنسول، از حافظه بیشتری برخوردار باشد.

چند روز قبل، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه کیت توسعه‌دهنده پلی استیشن 5 که توسط توسعه‌دهندگان مطرح مورد استفاده قرار می‌گیرد، از حافظه SSD یک ترابایتی بهره می‌برد که می‌توان بیانگر کمترین حافظه مورد استفاده در نسخه جدید پلی استیشن 5 باشد. در این گزارش آمده که سونی در حال تلاش است تا بتواند حافظه 2 ترابایتی را در این کنسول بازی تعبیه کند.

اگرچه درایوهای SSD از قیمت نسبتا مناسبی برخوردارند، اما با این حال، در مقایسه با درایوهای HDD گران‌ترند و از این رو، سونی می‌بایست چاره‌ای را برای این مساله بیاندیشد. اگرچه گیمرها به دنبال حافظه بیشتری روی کنسول‌ها هستند اما اگر این مساله به قیمت پداخت هزینه بالا برای خرید ختم شود، قطعا به استفاده و خرید ایکس‌باکس سری ایکس روی خواهند آورد.

چندی پیش در خبرهای آمده بود که سامسونگ در حال طراحی و ساخت حافظه‌های SSD جدیدی برای کنسول‌های و کامپیوترهای بازی است. این محصول مبتنی بر  NVMe PCI 4.0 هستند و سامسونگ در جریان رویداد CES امسال از یک مدل آن تحت عنوان 980 EVO Pro رونمایی کرد. این محصول، از سرعت بالای خواندن 6500 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن 5000 مگابایت بر ثانیه برخوردار بوده و از ظرفیتی تا یک ترابایت بهره می‌برد.

گفته می‌شود که احتمالا سونی از حافظه‌های SDD مدل 980 QVO سامسونگ برای کنسول پلی استیشن 5 خود استفاده کند. این محصول به نسبت مدل 980 EVO، ارزان‌تر است و به این شرکت اجازه نمی‌دهد تا بهای پلی استیشن 5 را از 499 دلاری که برای آن پیش‌بینی شده، بالاتر ببرد.

نوشته های مشابه

‫812 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا