تکنولوژی

ساخت دستی رباتیک که همانند دست انسان، عرق می‌کند

محققان دانشگاه کرنل (Cornell) موفق به ساخت دست رباتیکی شده‌اند که انگشت‌های آن از قابلیت تعریق برخوردار است.

همانند اعضای بدن انسان، قطعات رباتیک نیز در زمان کار و بویژه فعالیت‌های تکراری و در مدت زمان‌های طولانی، گرما تولید می‌کنند. حال اگر این گرما دفع نشود، ممکن است عملکرد محصول را دچار اختلال کند. دست‌های رباتیک محققان کرنل نیز از این قاعده مستثنی نیستند چراکه از انگشت‌های نرمی‌برخوردارند که مدام در حال گرفتن اشیاء و اجسام هستند.

در اینجا محققان، قابلیت تعریق و یا همان عرق کردن را به انگشت‌های این دست رباتیک اضافه کرده‌اند که با کمک آن می‌تواند دمای خود را حتی در حین کار و فعالیت نیز به میزان مشخص و مطلوب، کاهش دهد.

تی.جی والین، از محققان دانشگاه کرنل در این رابطه عنوان کرد: عرق کردن یکی از قابلیت‌های برجسته و کلیدی برای انسان‌ها به شمار می‌رود. این کار منجر به کاهش حرارت و گرما شده و می‌تواند دمای بدن و یا هر وسیله دیگر را به نقطه مطلوب برساند. بنابراین، تصمیم گرفتیم تا از این ویژگی در این دست رباتیک بهره بگیریم.

محققان از مواد هیدروژل در ساخت این انگشت‌ها استفاده کردند که به آن‌ها این امکان را داد تا قابلیت تعریق را به آن اضافه کنند. این اتفاق زمانی می‌افتاد که دمای انگشت‌ها به حد مشخصی برسند. این دما حدود 30 درجه سانتیگراد عنوان شده که در این حالت، آب به آرامی‌از حفره‌های موجود خارج و منجر به کاهش دمای دست می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا