اپل

ذخیره دیتای لوکیشن کاربران اپل توسط اپلیکیشنها ۶۸ درصد کاهش یافت

به رغم تمهیدات اپل، برنامه‌ها با روشهای دیگری به اطلاعات مکان کاربران دسترسی دارند

تصمیم اپل در آی او اس ۱۳ مبنی بر مطلع کردن مرتب کاربران از اپلیکیشن‌هایی که لوکیشن ( مکان)  آنها را در بک گراند دنبال می‌کنند باعث شده که میزان دیتای ذخیره شده توسط این اپلیکیشن‌ها از لوکیشن کاربران تا ۶۸ درصد کاهش پیدا کند.

عموما بسیاری از کاربران فرصت چک کردن بخش تنظیمات و دیدن اینکه چه اپلیکیشن‌هایی اجازه استفاده از لوکیشن آنها را دارند ندارند یا اساسا فراموش می‌کنند که یک بار چنین اجازه‌ای را به اپل داده‌اند. در آی او اس ۱۳ اما اپل ویژگی را اضافه کرد که مرتبا به صورت یک پاپ آپ به کاربران گفته می‌شود که یک اپلیکیشن در بک گراند ( هنگامی که اپلیکیشن باز نیست ) دیتای لوکیشن آنها را ذخیره کرده است.

ذخیره دیتای لوکیشن کاربران مدتها قبل باعث جنجال‌های زیادی شد و بسیاری نسبت به خطر افتادن حریم خصوصی افراد هشدار دادند.

هرچند در آی او اس از قبل هم این امکان وجود داشت که کاربر به اپلیکیشن اجازه دسترسی به لوکیشن در هنگام باز بودن یا در بک گراند را به اپلیکیشن‌ها بدهد اما درعمل بسیاری از کاربران چندان تمایلی به چک کردن تنظیمات مربوط به آن نداشتند.

در آی او ۱۳ اما با تمهید اطلاع رسانی گاه به گاه به کاربر و نشان دادن دیتای لوکیشن که توسط یک اپلیکیشن ذخیره شده از کاربران درخواست می‌شود دوباره به این فکر کنند که آیا این اپلیکیشن واقعا لازم است چنین دیتایی را ذخیره کند؟ کاربر می‌تواند به راحتی در همان لحظه جلوی دسترسی بیشتر به لوکیشن در بک گراند توسط آن اپلیکیشن را بگیرد.

همچنین این انتخاب نیز وجود دارد که یک اپلیکیشن هربار برای گرفتن دیتای لوکیشن کاربر از او اجازه بگیرد.

این ویژگی خوب آی او اس ۱۳ توسط گوگل در اندروید ۱۰ هم مورد کپی قرار گرفته است.

به گزارش Fastcompany این دو تنظیم در آی او اس ۱۳ باعث شده تا ۶۸ درصد میزان ذخیره دیتا توسط اپلیکیشن‌ها در بک گراند کاهش پیدا کند. همچنین میزان ذخیره دیتای لوکیشن کاربران در هنگام باز بودن اپلیکیشن هم تا ۲۴ درصد کاهش یافته است.

جیسون اسمیت یک متخصص لوکیشن این آمار و ارقام را به Fastcompany ارایه داده در مورد اندروید نیز می‌گوید: کنترل لوکیشن در اندروید همیشه مفید نیست اما حداقل در اندروید ۱۰ گوگل ویژگی « فقط در هنگام استفاده از اپلیکیشن اجازه دسترسی به لوکیشن بده » امکان مشابهی برای کاربران اندروید فراهم می‌کند. همچنین مانند آو اس ۱۳ در این نسخه اندروید نیز کاربران مرتبا از نحوه استفاده اپلیکیشن‌ها از لوکیشن‌شان آگاه می‌شوند.

چرا اپلیکیشن‌ها به لوکیشن کاربر نیاز دارند؟

برنامه‌نویسان از لوکیشن کاربران برای فروش این اطلاعات به تبلیغ‌کنندگان استفاده می‌کنند. بر همین اساس تبلیغ کنندگان بر اساس مکان کاربران تبلیغات متناسب با آنها را ارایه میدهند. به گفته جیسون اسمیت حتی با خاموش کردن لوکیشن هم اپلیکیشن‌ها قادر به ردیابی لوکیشن کاربر هستند و آن از طریق آدرس آی پی کاربر است.

او می‌گوید: با تمهیدات و محدودیت‌هایی که اپل و گوگل برای ذخیره دیتای لوکیشن کاربران ایجاد کرده‌اند بازاریابان و تبلیغ کنندگان به سمت استفاده از آی پی روی آورده‌اند و نه اپل و نه گوگل هیچ راهی برای جلوگیری از این دسترسی به کاربر ارایه نمی‌دهند. با این حال متخصصان معتقدند برخی برنامه‌های پنهان کننده‌ آی پی قادر به جلوگیری از دسترسی اپلیکیشن‌ها به آی پی واقعی کاربران هستند.

البته برخی اپلیکیشنها هم از اطلاعات لوکیشن برای دادن یا قطع کردن خدمات به کاربران استفاده می‌کنند. مثلا اسپاتیفای از اواخر سال گذشته با دریافت اطلاعات لوکیشن کاربران محدودیت‌هایی را برای کاربران سرویس Family وضع کرد.


شما آی تی ایران را می‌خوانید. یک سایت تخصصی در زمینه اخبار و تحلیل‌های تکنولوژی و استارتاپها. برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار صفحه اصلی سایت را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید ما را در توییتر یا تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید می‌توانید به بررسی‌های اختصاصی، چگونه ، اخبار استارتاپی یا ویدیوها سر بزنید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا