ایران

آمارهای تازه از صنعت تبلیغات آنلاین ایران

صنعت تبلیغات آنلاین در ایران به لطف افزایش ضریب نفوذ اینترنت و موبایل در بین مردم شکل گرفت. از نظر مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه تبلیغات آنلاین، پیش‎بینی می‌شود با رویکردی که تلویزیون در خصوص انعقاد قراردادهای چندصد میلیارد تومانی با برندهای بزرگ اتخاذ کرده، شاهد کوچ برندهایی که بودجه‌های تبلیغاتی کمتری دارند به سمت رسانه‌های آنلاین باشیم.

از طرفی تبلیغات محیطی هم محدودیت پوشش‌دهی دارند و هم نسبتا پرهزینه‌تر از سایر رسانه‌ها هستند. همچنین قابلیت رصد دقیق و پنل‌های گزارش تفصیلی در فضای آنلاین، قطعا باعث خواهد شد تا این حوزه سهم بزرگی را از آینده صنعت تبلیغات به خود اختصاص دهد.

در ایران حجم بازار تبلیغات آنلاین از کل بازار تبلیغات یا حجم تبلیغات در یک سال تقریبا کمتر از ۵ درصد برآورد می‌شود، این در حالی است که در کشورهای حوزه خاورمیانه این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۱۴ درصد از حجم کل تبلیغات رسیده و در حدود 6.5 میلیارد دلار است.

با این حال، صنعت تبلیغات آنلاین ایران در یک دهه گذشته رشد داشته و در مجموع می توان بازار تبلیغات آنلاین در ایران را ۶۰۰ میلیارد در سال برآورد کرد.

به گفته مدیرعامل یکی دیگر از شرکت های داخلی فعال در حوزه تبلیغات آنلاین در کشور، با در نظرگرفن تمام ظرفیت‌هایی که در تبلیغات آنلاین وجود دارد از جمله تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات ثابت و کلیکی، ویدئو مارکتینگ و… ، تخمین تا پایان سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است.

به گفته او به طور میانگین در ۱۰ سال گذشته شاهد رشد ۶۰ تا ۸۰ درصدی تبلیغات آنلاین در هر سال بوده‌ایم که در سه سال اخیر و تحت تاثیر دو عامل اصلی، یکی قدرت گرفتن شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام و دیگری افزایش ظرفیت‌های ویدئو مارکتینگ، این رشد به بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد رسیده است.

منبع
دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا