ایران

بیدود به تهران بازگشت؛ اعتماد کاربران چطور؟

آی‌تی‌ایران – داستان دوچرخه‌های بیدود طی یکی دو ماه گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده و این شرکت در آخرین تلاش‌ها نتوانست به توافق‌های لازم با شهرداری دست پیدا کند و در ادامه فعالیت خود را ناگهان در تهران متوقف کرد. توقف فعالیت بی‌خبر بیدود در حالی بود که بسیاری از کاربران این سرویس مبالغی را به‌صورت ودیعه از قبل برای استفاده از دوچرخه‌ها پرداخت کرده بودند. عجیب‌تر اینکه بیدود که موفق به ادامه فعالیت در تهران نشده بود، ناگهان سر از شیراز درآورد و همین مسئله موجی از تعجب را به همراه داشت. اما ماجرای عجیب بیدود به همینجا ختم نمی‌شود چراکه ظاهرا بیدود از روز سه‌شنبه تصمیم گرفته دوباره به تهران برگردد.

روز سه‌شنبه شرکت بیدود در اکانت توییتر خود از آغاز فعالیت دوباره در تهران با شیوه‌ای جدید و البته با تخفیفات ویژه برای کاربران خبر داد. خبری با که با واکنش تند برخی از کاربران همراه شده و البته سوالات زیادی را هم در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرد. داستان این رفت و برگشت 1 ماهه چه بود و تکلیف ودیعه‌های کاربران چه می‌شود؟

چرا بی‌خبر و ناگهانی؟

«رضا باقری»، رئیس هیئت مدیره بیدود در مصاحبه با آی‌تی‌ایران در رابطه با توقف فعالیت بیدود در این یک ماه می‌گوید: «مشکل ما بحث زیرساختی و حمایتی بود که شهرداری از قبل قول همکاری و حمایت از دوچرخه‌های نسل 4 هوشمند را داده بود و از طرفی قرار بود در بحث مارکتینگ، تبلیغات و فرهنگ‌سازی به ما کمک کند که این اتفاق نیافتاد. حالا خوشبختانه پس از گذشته 1 ماه به توافقات لازم رسیدیم و آماده بازگشت به تهران هستیم.»

دلجویی از کاربران تهرانی

باقری گفت: «ما در کنار عذرخواهی تصمیم گرفتیم بیمه‌های امسال و سال آینده کاربران فعال تهرانی را که در بیدود وجهی گذاشته بودند رایگان کنیم و حتی 10 سفر رایگان به آنها هدیه بدهیم. همچنین سیستم از امروز (پنج شنبه 12 دی) باز است و کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند ادامه دهند می‌توانند وجه خود را پس بگیرند.

در گذشته بحث افزایش نرخ بنزین را هم داشتیم که باید مبلغ سپرده و هزینه بیمه اضافه می‌شد اما هیچ‌کدام از این کارها را نکردیم و حتی بیمه را هم داخل سپرده یک ساله قرار داردیم. حالا حق عضویت یک ساله به همراه بیمه، مبلغ 49 هزار 500 تومان است که مجموع این مبلغ در گذشته 190 هزار تومان بود. هزینه هر سفر هم همچنان 1500 تومان است.»

البته پیگیری‌های آی‌تی‌ایران نشان می‌دهد که استرداد وجه فعلا امکان‌پذیر نیست و این امر به پنج‌شنبه هفته آینده موکول شده است.

بازگشت بیدود به تهران
قابلیت استرداد وجه باز هم به تاخیر افتاد و به‌گفته بیدود از هفته آینده امکان‌پذیر می‌شود

ناراضی همیشه وجود دارد

امیر باقری درباره اینکه برخی کاربران از ترک ناگهانی تهران توسط بیدود ناراضی هستند می‌گوید: «ما یک سال سرویس دادیم و با اینکه سیستم جدید بود، بومی سازی کردیم. در این 1 سال هم حداکثر تلاش‌مان را کردیم که بهترین خدمات را ارائه دهیم. ما در تهران 23 هزار کاربر فعال داریم و 250 هزار نفر اپلیکیشن بیدود را نصب کرده‌اند. طبیعی است هزار نفر ناراضی باشند و ما هم قصد داریم با ورود مجدد و آفرهای ویژه به این کاربران، اتفاقات گذشته را جبران کنیم.»

اعتماد از دست رفته

با وجود این توضیحات، آفرهای جدید و حتی عذرخواهی بیدود در کلیپی که شب گذشته منتشر شد، باید دید کاربران می‌توانند دوباره به این سرویس اعتماد کنند یا خیر. اما آنچه که در این میان نمی‌توان نادیده گرفت، عملکرد ضعیف روابط عمومی بیدود است چراکه هیچ‌گاه رسانه‌ها و کاربران را به طور شفاف در جریان اتفاقات پیش آمده قرار نداد و این تجربه بد، کار را برای سرویس‌های مشابهی که قصد دارند در آینده در تهران و دیگر شهرهای ایران فعالیت کنند، سخت می‌کند.

یک سوال بی جواب دیگر: چه تضمینی وجود دارد دوباره شاهد خداحافظی یک شبه بیدود از تهران نباشیم؟

بازگشت بیدود به تهران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا