اپل

چرا حال اپل بعد از جدایی «جانی آیو» بهتر شد؟

ساز جدایی جانی آیو طراح ارشد محصولات اپل در تیر ماه امسال کوک شد. طولی نکشید که در آذر ماه شاهد حذف پروفایل وی از صفحه مدیران اپل بودیم و این آغازی بود بر پایان همه فعالیت‌های رسمی‌ جانی آیو در جمع اهالی کوپرتینو.

اما شاید این سوال در ذهن بسیاری از علاقمندان بوجود آید که دوران بعد از جانی آیو که از آن به اصطلاح «پساآیو» یاد می‌شود، در اپل چگونه خواهد بود؟ برای درک پاسخ این سوال، بهتر است نگاهی بیاندازیم به سابقه فعالیت وی در اپل و موشکافی محصولاتی که تحت نظارت وی طراحی شده‌اند. ایندی ساماراجیوا مطلبی را در همین رابطه در وب‌سایت مدیوم کار کرده که در ادامه خواهید خواند.

جانی آیو کامپیوترهای جالبی را برای اپل طراحی نکرده بود. بسیاری از محصولاتی که تحت نظر تیم وی طراحی شدند از بدنه بسیار باریک و نازکی برخوردار بودند. به نحوی که کاربر به سختی می‌توانست با کیبورد آن‌ها تایپ کند و یا بعضی از کیبوردها، آنقدر کوچک بودند که اصلا امکان تایپ سریع و بی‌دردسر وجود نداشت. تا اینکه با رفتن آیو، همه چیز تغییر کرد و جان تازه‌ای به کالبد بسیاری از محصولات اپل دمیده شد.

ردپای طراحی‌های نامناسب جانی آیو را می‌شد در بسیاری از دستگاه‌های اپل از قبیل آیمک‌ها، آیپادها و حتی آیفون‌ها نیز مشاهده کرد. بعد از مرگ استیو جابز، او ضربه بزرگی به اپل واچ و ایرپاد، دو محصول پرطرفدار و شاهکار اپل وارد آورد.

به نظر می‌رسید که دیگر کامپیوترهای اپل، جذابیت چندانی برای وی نداشتند و دیگر حوصله این محصول را نداشت. او تا می‌توانست سعی کرد این محصول را در ابعاد کوچک‌تر طراحی و عرضه کند، تا جایی که دیگر از خط تولید محصولات اپل خارج شوند.

لپ تاپ‌های اپل در دوران جانی آیو

زمانی که استیو جابز در سال 2008، از مک‌بوک ایر با بدنه باریک پرده برداشت، جادوی مهندسان این شرکت را به رخ رقبای خود کشید. جانی آیو اما سعی کرد تا این طراحی را به دیگر لپ تاپ‌های اپل نیز تعمیم دهد و در طی این فرآیند، هزاران کیبورد را از بین برد.

نگاهی به حال و روز اپل، قبل و بعد از جدایی «جانی آیو»

نتیجه چنین تفکری، عرضه سه نسل از لپ تاپ‌هایی بود که در بازار، هیچ توفیقی برای آن‌ها حاصل نشد. تا این که در سال 2019، مک بوک جدید اپل توانست با شکل و شمایل متفاوت خود، عنوان پرفروش ترین لپ تاپ اهالی کوپرتینو را از آن خود کند.

کیبورد و لولا، تنها قطعات متحرک یک لپ تاپ مدرن محسوب می‌شوند. عملکرد این دو اجزای مکانیکی، تاثیر مستقیمی‌بر عملکرد دیگر بخش‌های دستگاه خواهد گذاشت. اینجا بود که در زمان آیو، به جای استفاده از مکانیسم قیچی X-شکل، استفاده از طراحی پروانه‌ای Y-شکل را در دستور کار قرار داد.

اگرچه این طرح در ظاهر خوب و منطقی به نظر می‌رسید اما مشکلات و دردسرهای زیادی را برای کاربران بوجود آورد. بدین معنی که مقداری گردوخاک و یا یک جسم خارجی، باعث اختلال در عملکرد دکمه‌های کیبورد می‌شد و در نهایت، راهی جز تعویض کل کیبورد، تاچ‌پد، اسپیکرها و غیره نداشت. این مشکل، بحرانی بزرگ را برای اپل بوجود آورد که به شدت مورد انتقاد کارشناسان این حوزه قرار گرفت.

این تنها یک مورد از شاهکارهای! جانی آیو در زمان مدیریتش بر طراحی این لپ تاپ‌ها بود. در دوران آیو، لپ تاپ‌های اپل، باریک و باریک‌تر شدند و به اشتباه، تمرکز تنها روی ضخامت و میلیمترها معطوف شده بود و نتیجه آن هم، چیزی شد که همگان شاهد آن بودند.

مک پروها در دوران جانی آیو

مک پرو در سال 2013 معرفی و از آن به عنوان افتضاحی بزرگ یاد شد. این دستگاه، از ظاهری زیبا و چشم‌نواز بهره می‌برد اما قادر به ارائه هیچ یک از قابلیت‌ها و کاربردهای مورد نیاز کاربران نبود. برای مثال، یک کاربر حرفه‌ای به دستگاهی ماژولار و مجهز به آخرین سخت‌افزارهای روز دنیا نیاز دارد. اما آنچه اپل ارائه داد، محصولی نه‌چندان قوی که زود داغ می‌کرد و تا سه سال هم هیچگونه ارتقای سخت‌افزاری را به خود ندید.

نگاهی به حال و روز اپل، قبل و بعد از جدایی «جانی آیو»

این مساله به تیم مهندسی و طراحی اپل برمی‌گردد که نتوانستند نیازسنجی کنند؛ کاربران این محصول، نیازی به زیبای و کوچکی مک پرو ندارند، بلکه به عملکرد آن نگاه می‌کنند. مک پرو جمع‌وجو اپل، از قدرت کافی برای مدیریت کارهای گرافیکی سنگین برخوردار نبود و به سرعت داغ می‌کرد.

همانطور که در بخش لپ تاپ‌ها نیز اشاره شد، آیو در این زمینه نیز تلاش کرده تا تمرکز خود را روی ابعاد و کوچکی محصول معطوف کند؛ چیزی که هرگز نتوانست در آن موفق باشد و در نهایت چیزی را به بازار عرضه کرد که کاربران از آن به عنوان سطل زباله یاد می‌کردند.

دوران پس از آیو

جانی آیو، با همه حرف و حدیث‌ها، اپل را در ترک کرد. او میراث بزرگ و مهمی‌را برای اپل برجای گذاشت و آن چیزی نبود جز اسکلتی برای آیفون‌های اپل که می‌توان در سال‌های آتی نیز از آن استفاده کرد. اما در عرصه کامپیوترها نتوانست به توفیق چندانی نائل شود. شواهد نشان می‌داد که او دیگر علاقه‌ای به کامپیوترها نداشت و بیشتر به معماری محصولات توجه می‌کرد.

با این حال، سال 2019 برایلپ تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ اپل، بسیار خوش‌یمن بود چرا که از کیبوردهایی استفاده شد که دیگر مشکل مذکور را نداشتند و گرمای دستگاه نیز به صورت بهینه کنترل و خارج می‌شود. نگاهی به میزان فروش محصولات اپل نشان می‌دهد که با رفتن آیو، همه چیز تغییر کرد. کاربران این روزها حاضرند برای داشتن یک گوشی آیفون، هزینه زیادی را پرداخت کنند و نگاهی به فروش بالای اپل واچ و ایرپاد نیز گواه خوبی بر این ادعاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا