اپل

اپل از طراح سابق پردازنده آیفون‌های خود شکایت کرد

شرکت اپل به‌تازگی شکایتی را علیه جرارد ویلیامز، کسی که نقش تاثیرگذاری را در طراحی تراشه‌های بکار رفته در آیفون‌ها و آیپدهای این شرکت داشته، طرح کرده است.

این کارمند سابق اپل، در سال جاری میلادی اهالی کوپرتینو را ترک کرد تا شرکت تولید تراشه خود موسوم به نوویا (Nuvia) را راه‌اندازی کند. طولی نکشید که این شرکت، شت تن از کارمندان سابق اپل را به استخدام خود درآورد. در آن زمان، نوویا اعلام کرد که توانسته 53 میلیون دلار سرمایه را برای تولید تراشه‌های ویژه استفاده در دیتاسنترها جمع کند.

اما به نظر تاسیس این شرکت و اقدامات اخیر ویلیامیز در جذب نیروهای سابق اپل، به مذاق مدیران این شرکت خوش نیامد. اینجا بود که اپل شکایتی را علیه ویلیامز تنظیم کرد و مدعی شد که تصمیم وی برای تاسیس نوویا مصداق عدم وفاداری و نقض قرارداد وی با این شرکت محسوب می‌شود. اپل نوشت که نقشه راه‌اندازی شرکت جدید و بکارگیری نیروهای اپل، زمانی گرفته شد که وی در این شرکت مشغول به فعالیت بود.

در متن شکایت اپل آمده است: این پرونده، یک نمونه بسیار بد را برای شرکت نوآورانه‌ای همانند اپل به شمار می‌رود. یکی از مدیران ارشد و معتمد ما که تجریه چندین ساله را در کارنامه دارد و سال‌ها به اطلاعات ارزشمند اپل دسترسی داشته، به طور مخفیانه یک شرکت رقیب را ایجاد کرد و تکنولوژی‌های اولیه و همچنین افرادی را که پیشتر با این شرکت کار می‌کردند، به استخدام خود در آورد. همه این‌ها در زمانی اتفاق اپلافتاد که همچنان کارمند اپل بود.

اپل خواستار رسیدگی به این پرونده و تعیین مجازات برای ویلیامز است. طبق آنچه جرارد ویلیامز در پروفایل لینکدین خود آورده، او از فوریه 2010 به اپل پیوست و در فوریه 2019 نیز به همکاری خود با این شرکت پایان داد. او در آن زمان، به عنوان طراح اصلی پردازنده‌ها و تراشه‌های اپل فعالیت می‌کرد.

در آن طرف اما، نوویا مدعی شد که اپل، شرکتی که اولین ذینفع از تشکیل این تیم و شرکت جدید خواهد بود، در اقدامی‌ناامیدانه به طرح شکایت علیه بکارگیری نیروها توسط یکی از کارمندان سابق خود پرداخت.

نوویا همچنین، اپل را به نقض فاحش حقوق کارمندان خود متهم کرد و افزود: شکایت اپل نشان می‌دهد که این شرکت برای ترساندن دیگر کارمندان خود که فکر ترک این شرکت را به خود راه ندهند، سوابق مکالمات تلفنی و پیام‌های متنی آن‌ها را نیز زیر نظر می‌گیرد.

قطعا این موارد، در تضاد با مواضع اپل در حمایت از حریم خصوصی افراد است. تیم کوک بارها اعلام کرده که حریم شخصی کاربران، یکی از اولیت‌های این شرکت است و همواره مورد توجه جدی بوده است. حال باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی برای این پرونده رقم خواهد خورد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا