اینترنت

تاثیر بازاریابی شبکه اجتماعی بر سئو

آدم در کل موجودی اجتماعی است. در حالی که سعی دارد در روزمرگی‌ها و معاشرت‌هایش با افرادی سر کند که به هر نحوی یا حالش را خوب کند و یا باعث رشد او شود. در شبکه‌های اجتماعی هم وضعیت به همین ترتیب است. شاید تا چند سال قبل مردم برای سرگرمی به ویچت، وایبر، فیسبوک و… روی می‌آوردند، اما الان هدف‌های مهم‌تری از عضویت در این شبکه‌ها است.

در این حد که مثلا شما از روی صفحاتی که یک شخص در اینستاگرام دنبال می‌کند یا کانال‌های  تلگرام هر کسی می‌توانید حدس بزنید طرف چه کاره است. (برای شناخت هر کسی کافیست سری به شبکه‌های اجتماعی او بزنید!). اینجا است که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارها اهمیت پیدا می‌کند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟ یکی از زیرمجموعه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ که اهمیت بسیار زیادی دارد، ورود به شبکه‌های اجتماعی است. چرا که از این طریق می‌توانید مخاطبان زیادی به سمت کسب و کارتان روانه کنید.

امروزه در دوره‌های آموزش بهینه سازی سایت، یک بخش مربوط به سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. به این دلیل که حضور در شبکه‌های اجتماعی مزایای زیادی دارد و یکی از آنها تاثیر روی سئو است. شاید در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بخواهیم تصور کنیم که تمام بخش‌های وب سایت ما و تمام مقالات خوانده می‌شود، اما همیشه این‌طور نیست. در این وضعیت سایت جت به عنوان یکی از منابع آموزشی مهم پیشنهاد می‌کند برای رساندن تبلیغات‌تان به دست مردم، از قدرت شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید.

مرحله اول جستجوی شما کجاست؟ قطعا گوگل!

مثلا فرض کنید قصد خرید آیفون 11 دارید! اولین جایی که برای تحقیق، دست به دامن آن می‌شوید، جستجو در گوگل است. موتورهای جستجو هم با توجه به تعدادی پارامتر، سایت شما را در نتایج کاربر نشان می‌دهد و در نتیجه سایت‌تان باید در نظر موتورهای جستجو بهینه شود. اما خیلی‌ها سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند که به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سئو سایت شما تاثیرگذار است.

تاثیر مستقیم

شاید توجه کرده باشید بعضی کالا یا عناوینی که در گوگل سرچ می‌کنید، صفحه‌ اینستاگرامی که نام آن کالا یا عنوان را آورده باشد، بالا می‌آید. حالا چرا اینستاگرام در نتایج ظاهر شد؟

  • تعداد لایک برند یا پست شما توسط افراد واقعی (نه ربات!)
  • تعداد اشتراک گذاری مطالب وب سایت‌تان در شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد فالوئرهای وفادار شما
  • تعداد کامنت‌ها یا تویئت‌هایی که نام برند شما یا وب‌سایت‌تان را برده باشند.

تاثیر غیرمستقیم

این مورد فنی مربوط به افزایش لینک ناشی از بازدید کاربر، مدت زمان ماندن کاربر در صفحه شما و … است.  در واقع شما با استفاده از شبکه‌های اجتماعی که حجم زیادی از کاربران اینترنتی را در خود جای داده است، باعث می‌شوید تا کاربران بیشتری با برند شما آشنا شده و به دنبال آن از طریق صفحه یا اکانت شما در شبکه اجتماعی، به سمت وب سایت شما سرازیر شوند.

برای ایجاد تاثیر مثبت بازاریابی شبکه اجتماعی بر سئو سایت، باید چند گام را به طور اساسی محکم بردارید.

بر روی قشر مربوط به کسب و کارتان تمرکز کنید!

شاید در حالت کلی یک پرتقال فروش بتواند به شما آیفون بفروشد ولی قطعا یک آیفون فروش نمی‌تواند به مشتری‌اش پرتقال بفروشد! این یعنی به دنبال مخاطب‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی باشید و مطابق با سلیقه آن‌ها عمل کنید. به اصطلاح به سلیقه پرسونای کسب و کارتان احترام بگذارید.

کارشناس شبکه اجتماعی استخدام کنید نه آچار فرانسه!

کسی که به خوبی تخصص کافی در زمینه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی داشته باشد، می‌تواند به سئو سایت شما کمک کند. کارشناس این بخش باید قادر به تولید محتوای با کیفیت و حرفه‌ای باشد و بداند چگونه مخاطب را درگیر کند.

از جمله شبکه‌های اجتماعی که می‌توانید از آن برای بازاریابی استفاده کنید: لینکدین، اینستاگرام (فوق العاده قوی در جذب مشتری) فیسبوک و توییتر است. البته در ایران اینستاگرام بیشترین کاربرد را دارد.

لینک‌سازی مناسب

از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانید بک لینک‌های خوب، واقعی و باکیفیتی برای سایت خود تولید کنید تا با هدایت مخاطبان به سمت سایت یا لندینگ پیج بتوانید نرخ تبدیل را نیز افزایش دهید. از سوی دیگر این موضوع روی سئو سایت تاثیر مستقیم و خوبی دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا