تکنولوژی

ممنوعیت استفاده پلیس کالیفرنیا از سیستم تشخیص چهره

با تداوم نگرانی‌ها و اعتراضات در پی استفاده از فناوری تشخیص چهره در آمریکا، ایالت کالیفرنیا رسما قانونی را به تصویب رساند که به پلیس این منطقه اجازه استفاده از دوربین‌های تعبیه‌شده بر روی لباس به منظور گردآوری اطلاعات از افراد را نمی‌دهد.

دفاع محکم اداره پلیس ولز از تکنولوژی تشخیص چهره

این قانون از روزهای نخست سال 2020 میلادی اجرایی خواهد شد و تا سه سال ادامه خواهد داشت. اوایل سال جاری، سن فرانسیسکو به عنوان اولین شهر در آمریکا، هرگونه استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره را به طور کامل ممنوع اعلام کرد.

طولی نکشید که چند شهر دیگر نیز  چنین قانونی را اعمال کردند و اکنون ایالت کالیفرنیا نیز به این جمع پیوست. بر اساس این قانون نصب، فعالسازی و یا استفاده از هر گونه سیستم نظارتی بیومتریک که با دوربین در ارتباط بوده و به منظور جمع‌آوری اطلاعات طراحی شده، ممنوع خواهد بود. این رویه تا یکم ژانویه سال 2023 ادامه خواهد داشت.

قانونگذاران آمریکایی می‌گویند که این فناوری هنوز به طور کامل توسعه نیافته و احتمال خطا در آن بالاست. برای مثال، ممکن است شخصی برای انجام کاری خاص و یا یک مصاحبه شغلی بسیار مهم در یک روز برنامه‌ریزی کرده باشد و این احتمال وجود دارد که این دوربین‌ها به اشتباه او را به عنوان یک متهم شناسایی کنند که در این صورت، تا مشخص شدن بیگناهی، او قطعا قرار برنامه‌ریزی‌شده و یا مصاحبه شغلی خود را از دست خواهد داد.

با این حال، در برخی کشورها از جمله چین، نیروهای پلیس از سیستم شناسایی چهره استفاده می‌کنند و نسبت به عملکرد آن نیز رضایت دارند. فعلا باید منتظر ماند و دید که در آینده چه تغییراتی در این فناوری به منظور جلب  نظر قانونگذاران اعمال خواهد شد.

منبع: newatlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا