ایران

سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی» ابلاغ شد

طبق این سند برای هرگونه تعامل در فضای مجازی، ارائه هویت معتبر ضروری است

سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی روز چهارشنیه 8 آبان طی نامه‌ای به وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی، و کلیه دستگاه‌های مشمول این قانون از جمله نظام صنفی رایانه‌ای کشور دستورالعمل «نظام هویت معتبر در فضای مجازی» را ابلاغ کرد.

طبق این سند که در تاریخ نهم شهریور سال جاری به تصویب شورای عالی رسید، برای هر نوع تعامل فنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اداری میان اشخاص و گروه‌‏ها به هویت معتبر نیاز بوده و شکل­ گیری نظام قابل اطمینان برای هویت در فضای مجازی کشور ضروری اعلام شده است.

در این ابلاغیه آمده که دو دسته اطلاعات هویت ذاتی و اکتسابی موجودیت‏ها لازم بوده و برای تأمین و تأیید آن‏ها، نقش ­آفرینی دو نهاد معتبر «تأمین‏ کنندگان شناسه (مشابه ثبت احوال) که مسئولیت تأمین اطلاعات پایه هویتی موجودیت‏ها را در قالب شناسه‏‌های دائم یا موقت و واقعی یا مستعار بر عهده دارند» و «تأمین‏ کنندگان صفت‏ها که مسئولیت اعتباربخشی به اطلاعات غیرپایه­ هویتی ازقبیل مدرک‏ تحصیلی و میزان اعتبار مالی را برعهده دارند و صفات ادعایی را تأیید یا رد می‏ کنند» ضروری است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی هدف از ایجاد نظام هویت معتبر در فضای مجازی را «استقرار زیست ­بوم تأمین‏ کننده زیرساخت تعاملات آزادانه، سالم و پویا با رعایت حقوق فردی و جمعی در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فناورانه بین انواع موجودیت­ها در فضای مجازی» عنوان کرده که زمینه لازم را برای توسعه کسب­ و کارهای دیجیتال، سامانه­ های فنی، رسانه­ های تعاملی و خدمات اداری ایجاد می‏کند.

فیروزآبادی ارائه مجموع دو نوع اطلاع هویتی پایه و صفت‌ها توسط تامین کنندگان شناسه‌ها و صفت‌ها را یکی دیگر از اهداف این سند عنوان کرد که شناخت قابل اطمینانی را برای طرفین تعامل ایجاد می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا