تکنولوژی

لوازم و قطعات تقلبی آیفون در ایران را چگونه تشخیص دهیم؟

متاسفانه کشور ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات تقلبی از کشور چین است و این مسئله موجب شده شاهد حجم عظیمی از محصولات تقلبی در بازار موبایل و لوازم جانبی باشیم. امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران لوازم حانبی موبایل، تشخیص نسخه تقلبی همین محصولات است چراکه انتخاب لوازم فیک می‌تواند خسارت‌های جدی و در برخی موارد صدمات جبران ناپذیری به دستگاه و حتی خود شخص وارد کند.

از دست ندهید: پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند بازار ایران کدامند؟

لوازم جانبی تقلبی آیفون

از آنجایی که برخی از برندهای مطرح دنیا در ایران نمایندگی رسمی دارند، امکان مراجعه به این نمایندگی‌ها و دسترسی به قطعات و لوازم جانبی اصلی آنها تا حدودی آسان‌تر است. اما قضیه برای طرفداران محصولات اپل در ایران کاملا متفاوت است و این برند هیچ نمایندگی رسمی در کشورمان ندارد. همین مسئله موجب شده بسیاری از تعمیرکاران و فروشندگان محصولات اپل از ناآگاهی مشتریان سواستفاده کرده و محصولات فیک را با عنوان و نرخ محصولات اورجینال به آنها قالب کنند که مهم‌ترین آنها شارژر و کابل تقلبی آیفون هستند.

لوازم تقلبی چه مضراتی دارند؟

بازار سیاه ایران مملو از کابل و شارژرهای تقلبی آیفون است که به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به نسخه‌های اصلی بسیاری از خریداران آنها را ترجیح می‌دهند. اما بهتر است بدانید چنین لوازمی در بهترین حالت موجب صدمه زدن به باتری و سخت‌افزار گوشی شما شده و در حتی در صورت اتصالی می‌توانند جان شما و دیگر افراد منزل را هم به خطر بیندازند. این محصولات شاید از لحاظ ظاهری به محصولات اورجینال شرکت اپل شباهت داشته باشند اما از لحاظ مواد اولیه، عایق‌بندی و قطعات داخلی هیچکدام از استانداردهای مد نظر اپل را رعایت نمی‌کنند.

حال با توجه به اهمیت این مسئله در صورتی که تصمیم گرفتید از کابل‌ها و یا شارژرهای موجود در بازار روی آیفون استفاده کنید، بهتر است تفاوت‌های کوچک اما اساسی بین نسخه‌های اصلی و تقلبی این لوازم را بهتر بشناسید.

باتری آیفون؛ اصلی یا فیک؟

باتری فیک آیفون

قبل از هرچیز بهتر است بدانید شرکت اپل به هیچ عنوان باتری آیفون و آیپدهای خود را به فروشندگان غیررسمی ارائه نمی‌کند و بنابراین تنها جایی که امکان دارد باتری معیوب گوشی شما را با یک باتری و اورجینال تعویض کند، اپل استورهای رسمی در دیگر کشورها هستند چراکه اپل در ایران نمایندگی رسمی ندارد.

از این رو زمانی که قصد داشتید باتری آیفون خود را تعویض کنید، شانس اینکه باتری جدیدی که روی آیفون شما قرار می‌گیرد اورجینال باشد، تقریبا 1 درصد است. در بهترین حالت، شخص تعمیرکار باتری یک آیفون کارکرده را به شما ارائه می‌دهد که در این مورد هم احتمال معیوب بودن باتری تعویضی وجود دارد. پس این همه باتری آیفون آکبند که در بازار وجود دارند از کجا می‌آیند؟

پاسخ این سوال کاملا واضح است: کشور چین. البته برخی از تعمیرکاران و فروشندگان قطعات اپل ادعا می‌کنند که باتری‌های آیفون را از اپل استورهای دوبی امارات خریداری می‌‌کنند. حال اینکه ادعای این افراد چقدر صحت دارد، نامشخص است.

در کل در زمینه باتری‌های تعویضی، شانس شما برای بهره‌مندی از یک باتری اورجینال آیفون خیلی کم است و اگر خوش شانس باشید نهایتا فروشنده یا تعمیرکار از یک باتری «های کپی» روی آیفون شما استفاده می‌کند.

نحوه تشخیص شارژر و کابل تقلبی

شارژر فیک آیفون
به املای کلمات «CAUTION» و «Technology» توجه کنید

املای کلمات را با دقت چک کنید

اگر روی شارژر و قسمت دوشاخه را با دقت نگاه کنید، خواهید دید که در شارژرهای تقلبی معمولا املای برخی کلمات اشتباه نوشته شده است که نشان از تقلبی بودن شارژر دارد. برای مثال در تصویر زیر املای کلمات «Technology» و «Caution» به کلمات «Techology» و (Cauton) تغییر کرده است. همچنین در نسخه‌های اصلی، نوشته‌های روی شارژر مقداری کم‌ رنگ‌تر از شارژرهای تقلبی است.

وزن

طبق ادعای برخی از فروشندگان وزن شارژرهای اورجینال در مقایسه با نسخه‌های فیک مقداری بیشتر است. دلیل این مسئله هم به‌کارگیری قطعات مرغوب‌تر و عایق بیشتر است.

وزن آداپتور شارژرهای اصلی آیفون چیزی حدود 40 گرم است.

دومین مسئله به دوشاخه یا همان پین‌های شارژر برمی‌گردد که شارژر اصلی به راحتی روی این دوشاخه‌ها می‌ایستد. اما شارژرهای تقلبی چینی قابلیت حفظ تعادل را ندارند. البته در برخی موارد دیده شد که حتی شارژرهای تقلبی با کیفیت‌تر (های کپی) نیز همانند نسخه‌های اورجینال می‌توانند روی دوشاخه شارژر قرار بگیرند. ضمنا جنس پین‌ها در نسخه‌های اصلی خیلی صاف و براق است اما در نسخه‌های فیک کمی کدر و زبر هستند.

تفاوت شارژ اصلی و فیک آیفون
سمت راست شارژ اصلی- سمت چپ شارژر تقلبی

در گذشته تشخیص شارژرهای تقلبی از اصل کار آسان‌تری بود اما با گذشت زمان، شرکت‌های تولیدکننده نسخه‌های غیراستاندارد، تا حد ممکن این تفاوت‌ها را از بین برده‌اند. بنابراین اگر برخی از تفاوت‌های گذشته را در شارژرهای امروزی نمی‌بینید، نباید تصور کنید که شارژر شما حتما اورجینال است.

کابل

کابل فیک آیفون

تشخیص کابل شارژر هم به سختی تشخیص شارژر اصل از تقلبی است. در قدم اول به جنس کابل توجه کنید. برای مثال اگر به جنس کابلی که درون جعبه آیفون قرار دارد توجه کنید، متوجه نرمی و ظرافت مشابه ابریشم آن خواهید شد. اما کابل‌های تقلبی عموما جنس خشک و نسبتا زبری در مقایسه با نسخه‌های اصلی دارند و خیلی راحت می‌شکنند.

دیگر تفاوتی که می‌توان به آن اشاره کرد، کانکتورهای قسمت یواس‌بی است که با توجه دقیق متوجه می‌شوید رنگ آنها بیشتر به طلایی نزدیک است در حالی که در شارژرهای تقلبی رنگ کانگتورها خاکستری است.

کانکتور آیفون
در کابل‌های اورجینال کانکتور بخش یواس‌بی به رنگ طلایی است و جنس پورت یواس‌بی هم صاف و ظریف است

همچنین در بخش اتصال به گوشی نیز رنگ کانکتور خاکستری است که در نسخه‌های تقلبی رنگ آن به مشکی مایل است. ضمنا کانکتورها با رنگ طلایی و نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار دارند و لبه قسمت سفید به شکل منحنی طراحی شده است. اما در نسخه‌های تقلبی ، کانکتورها کمی زبر و چسبیده به هستند و البته قسمت سفید سر کابل نیزمانند تصویر زیر معمولا متفاوت است.

 

مقایسه کابل فیک و اصلی آیفون
سمت راست کابل اصلی- سمت چپ کابل تقلبی

امیدواریم خواندن این مطلب به شما در تشخیص لوازم جانبی تقلبی اپل کمک کرده باشد و از این طریق بتوانید محصولی را خریداری کنید که به دستگاه شما آسیب وارد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا