اپل

هر آنچه در مورد آی او اس 14 می‌دانیم

هنوز چند هفته‌ای از عرضه رسمی ‌آی او اس 13 نمی‌گذرد که شایعات مربوط به نسل جدید این پلتفرم و ویژگی‌های مورد انتظار کاربران، به بیرون درز کرده است. همانطور که می‌دانید آی او اس 13 مجهز به قابلیت‌های جدیدی همچون حالت شب عرضه شد و اکنون تمامی‌نگاه‌ها معطوف آی او اس 14 است.

اگرچه اپل هنوز هیچ حرفی از آی او اس 14 نزده اما با توجه به ویژگی‌های مورد انتظاری که خبری از آن‌ها در آی او اس 13 نشد و همچنین تکنولوژی‌های جدیدی که قرار است در آیفون 12 بکار گرفته شوند، می‌توان در خصوص آنچه قرار است در دل این نسخه جای گیرد، حدس‌هایی زد.

برخی از این ویژگی بسیار مشخص و واضح هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به پشتیبانی از 5G اشاره کرد؛ قابلیتی که اگر تصمیم اپل برای عرضه آیفون 5G جدی باشد، بی‌تردید در آی او اس 14 شاهد اضافه شدن آن خواهیم بود.

زمان عرضه نسخه آزمایشی و نهایی آی او اس 14

باتوجه به زمان‌بندی بروزرسانی قبلی آی او اس که در تاریخ 19 سپتامبر یعنی یک روز قبل از رونمایی از نسل جدید گوشی‌های آیفون این شرکت عرضه شد، پیش‌بینی می‌شود که آی او اس 14 نیز در ماه سپتامبر 2020 عرضه شود. به احتمال فراوان اپل در این ماه از آیفون 12 رونمایی خواهد کرد.

اما طبق روال سال‌های قبل، اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود از آی او اس 14 رونمایی خواهد کرد که این کنفرانس در ماه مه برگزار خواهد شد. این یعنی، نسخه بتای آی او اس 14 از ماه مه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد گرفت. احتمالا نسخه آزمایشی عمومی‌این پلتفرم، در همان ماه مه عرضه خواهد شد.

دستگاه‌های سازگار با آی او اس 14

اخیرا و با عرضه آی او اس 13، بسیاری از دارندگان گوشی‌های آیفون، دستگاه خود را به نسخه جدید بروزرسانی کردند. البته اپل هر ساله، امکان بروزرسانی را برای چند نسل قبل از گوشی‌های آیفون خود فراهم می‌کند به طوری که در آی او اس 13، دارندگان مدل‌های آیفون SE و آیفون 6 اس به بعد، می‌توانند گوشی‌های خود را به این نسخه آپدیت کنند.

با این حساب و روندی که اپل در سال‌های اخیر در پیش گرفته، احتمال دارندگان آیفون 7 به بعد قادر به دریافت این بروزرسانی خواهند بود. اما مشخص نیست که آیا آیفون SE از این لیست خارج خواهد شد یا خیر. شاید عرضه آیفون SE 2 در سال 2020، احتمال تحقق این شایعه را دوچندان می‌کند.

پشتیبانی آی او اس 14 از عینک واقعیت افزوده پل

طبق آخرین شنیده‌ها، اپل در سال آینده میلادی در کنار نسخه 5G گوشی‌های آیفون، از عینک هوشمند مبتنی بر واقعیت افزوده خود نیز رونمایی خواهد کرد. این عینک به عنوان یک وسیله جانبی در کنار گوشی‌های آیفون عرضه خواهد شد که مبتنی بر آی او اس بوده و قادر به نمایش مواردی همچون پیام‌های متنی و جهت‌های نقشه خواهد بود.

البته چند ماهی طول خواهد کشید تا شاهد طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های ویژه این عینک باشیم و شاید هم روزی، این محصول بتواند بدون وابستگی به گوشی‌ها یا دیگر دستگاه‌های اپل، به طور مستقل کار کند. عینک اپل برای رسیدن به چنین جایگاهی می‌بایست قابلیت‌های جدید و قابل توجیهی را برای خرید عرضه کند چراکه رقبایی با کارکردهای متنوع در بازار وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به عینک گوگل، عینک اسنپ‌چت و یا حتی اکو فریم اشاره کرد. اما با توجه به تجربه چندین ساله اپل در توسعه محصولات مبتنی بر واقعیت افزوده، بعید به نظر می‌رسد که این عینک چیزی در چنته نداشته باشد.

نگارش هوشمند

این روزها، زندگی روزمره افراد با گوشی‌های هوشمندشان گره خورده است؛ برای مثال بسیاری از افراد از گوشی‌ها برای ارسال ایمیل استفاده می‌کنند. اگر اپل بتواند ویژگی‌هایی جدید را به اپلیکیشن Mail خود اضافه کند، می‌تواند آی او اس 14 را به نسخه‌ای جذاب و کاربردی برای کاربران خود تبدیل کند.

فیلتر هوشمندتر تماس‌های اسپم

اگرچه در آی او اس 13، قابلیت شناسایی و مسدودکردن تماس‌های اسپم اضافه شده، اما این قابلیت چندان هوشمند عمل نمی‌کند. اگر در این قابلیت، امکان ارسال پیام هشدار در مواقع دریافت تماس‌های مزاحم یا اسپم فراهم شود، می‌تواند اثربخشی این قابلیت را دوچندان کند. البته این ویژگی توسط برخی از اپلیکیشن‌های سوم شخص و در ازای دریافت هزینه، ارائه می‌شود. ویژگی دیگر مورد انتظار این است که قابلیت مسدودسازی می‌بایست در چند سطح و برای انواع مختلف تماس‌های مزاحم برنامه‌ریزی شود.

پشتیبانی از نمایشگرهای تاشو

شاید صحبت کردن از این قابلیت، برای شرکتی که هنوز حتی هیچ شایعه‌ای در خصوص تصمیم آن برای عرضه محصولی تاشو به بیرون درز نکرده، کمی‌زود باشد. اما کسی چه می‌داند که در دل آزمایشگاه‌های توسعه و تحقیق اپل چه می‌گذرد؟ شاید اپل در آینده نزدیک، طرفداران برند خود را با چنین محصولی غافلگیر کند و ز این رو، گنجاندن پشتیبانی از نمایشگرهای تاشو می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا