تک‌شاخ

تک شاخ نهم – لنا وفایی بنیانگذار استارتاپ پیاده:از تورنتو به نیویورک و برگشت به تهران

تک شاخ نهم - لنا وفایی بنیانگذار استارتاپ پیاده:از تورنتو به نیویورک و برگشت به تهران
لنا وفایی می‌گوید رابطه انسان با فضای پیرامونی‌اش برای او جذاب بوده و همین او را به سمت پایه‌گذاری استارتاپ پیاده کشانده است

لنا وفایی زمانی که دانشگاه و تحصیلات فوق لیسانسش را در نیویورک رها کرد تا استارتاپش – پیاده – را در ایران به راه بیندازد به یک چیز می‌اندیشید : تغییر رابطه فعلی شهر و شهروند در ایران. او میدانست مردم شهرشان را دوست ندارند اما به دنبال نیمه پر لیوان بود و استارتاپی را به راه انداخت که مسیرهای جذاب دیدنی، خوردنی ونوشیدنی را به کاربران ارایه میداد. پیاده خیلی زود به یک اپلیکیشن محبوب کاربران تبدیل شد . در نهمین برنامه تک شاخ و در گفت و گو با شهرام شریف او از تجربه راه‌اندازی این استارتاپ و تغییر مسیر آن می‌گوید.
لنا وفایی می‌گوید : ارتباط انسان با فضای پیرامونی‌اش برای من بسیار جذاب بود با پیش زمینه معماری و هنر به دنبال موضوعات جذاب در شهر گشتم. اینکه چه رویدادهایی در شهر برگزار می‌شود یا چه افرادی هستند که می‌توانم با آنها ارتباط بگیرم.

بنیانگذار استارتاپ پیاده که آموختن معماری در نیویورک را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت می‌گوید.  :‌ از شانزده سالگی دوست داشتم معمار بشوم اما از آن طرف بسیار دوست داشتم تخصصی را که یاد می‌گیرم را بیایم در ایران و جامعه‌ای که به آن تعلق دارم بیاورم. اما بعد دیدم مادر ایران خیلی معمارهای درجه یکی داریم اما چیزی که نداریم ارتباط مردم با شهر بود و این چیزی بود که من یک فرصت برای خودم دیدم.

به گفته وفایی ما اسممان پیاده است اما روی فقط پیاده روی در شهر تمرکز نداریم هدفمان تجربه‌های جذاب در شهر است و اسم «پیاده» را از روی یک بازیگوشی انتخاب کردیم. وفایی معتقد است که شهرها از درون ساخته می‌شوند یعنی شهروندان و تک تک افرادی که در کنار هم هستند. هویت آنها‌، طرزفکرشان و شهر فقط فیزیک آن نیست. مردم ماهیت خودشان و باورهایشان را وارد شهر می‌کنند. به گفته او در ساخت شهر از بالا و توسط نهادهای شهری نیازهای مردم دیده نمی‌شود و پس زده می‌شود.

او می‌گوید : در شهر هوشمند تمام رفتارها و نیازهای شهروندان در نظر گرفته می‌شود و طراحی شهری بر این اساس به برنامه‌های توسعه شهری متناسب تبدیل می‌شود.

این برنامه را بشنوید:

پیاده یک استارتاپ ۳۵ نفر است که اخیرا سرمایه‌گذاری را از سوی حسام آرماندهی – بنیانگذار کافه بازار و دیوار – دریافت کرده است. این استارتاپ حالا مدل خود را تغییر داده حالا می‌توان روی آن از آموزش ساخت پادکست گرفته تا یادگرفتن اوریگامی.

وفایی می‌گوید فعلا روی بحث تفریح خیلی متمرکز هستیم ولی رابطه پویا بین مردم و اطرافشان آنقدر گسترده است که می‌توانیم بسیار پیش برویم ولی برای ما بحث منابع داده محور بسیار مهم است.

برنامه تک شاخ

برنامه تک شاخ یک برنامه مستقل است که توسط آی تی ایران و آپارات تولید و  هر دو هفته یکبار  از طریق آی تی ایران و آپارات پخش می‌شود. هدف این برنامه گفت و گو با کارآفرینان، مدیران، هنرمندان و اشخاصی است که هرکدام با شرکت،‌محصول یا آثارشان چیزی را در اطراف ما تغییر داده‌اند.

برای دنبال کردن برنامه تک شاخ و آگاه شدن از گفت وگوهای جدید  می‌توانید مستقلا شبکه‌های اجتماعی این برنامه را دنبال کنید. در توییتر، تلگرام و اینستاگرام تک شاخ حاشیه‌ها و جزییات بیشتری از برنامه‌ها و میهمانان آنها را می‌توانید دنبال کنید.

 

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. امیرالمومنین علی علیه السّلام :
    زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است.

    سلام واقعا چه قدر خوب مي شد که ما هم با دل و جان به اجراي فرمان خداوند یعنی پاکدامنی و حجاب عشق مي ورزيديم و با اين کار ، اخلاق ايماني و حيا و پاکدامني رو توي جامعه حفظ کرده تا از گسترش گناه و فساد جلوگيري کنیم.

    1. احسنت به غلامعلی که با اسم مریم کامنت می‌ذاره.
      در حدیث گفته عفت و پاکدامنی نگفته حجاب. اینکه شما این دوتا رو یکی می‌دونید معنیش این نیست که همه مثل شما باید رفتار کنن.
      اینکه با دیدن یه ویدئو ۵۰ دقیقه‌ای دیگران رو متهم به بی‌عفتی می‌کنید نشون می‌ده که بیشتر از اینکه وقتتون رو تو اینترنت و امربه‌معرف بگذرونید لازمه که مشغول تزکیه نفس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا