اینترنتتکنولوژیگجت

صفحات نمایش صندلی های هواپیماها، محصولی رو به انقراض

عرضه اینترنت در هواپیما جای سیستم سرگرمی صفحه نمایش را می‌گیرد

این روزها ایرلاین‌های بزرگ و شناخته شده جهان تلاش می‌کنند تا سرویس‌های داخل کابین خود را ارتقا دهند تا در رقابت با دیگر شرکت‌های قدر این بازار، کم نیاورند. طی یک دهه اخیر، یکی از بارزترین حوزه‌های رقابت شرکت‌های فعال هواپیمایی، صفحات نمایش پشت صندلی‌های کابین هواپیما بوده است. اما ظاهرا این روند رو به تغییر است.

این صفحات نمایش می‌توانند در طول پروازهای طولانی مدت، برای چند ساعتی هم که شده سرنشینان هواپیما را به خود مشغول نگه دارند.

هواپیمایی‌های کشور آمریکا، در مورد تجهیز به این صفحات نمایش در هواپیماهای کوچک که پروازهای کم مسافت‌تری انجام می‌دهند، نظرهای متفاوتی دارند. برخی از ایرلاین‌ها معتقدند که با ظهور عصر جدید از اینترنت، تکنولوژی وای فای داخل هواپیما می‌تواند دستگاه‌های همراه مسافرین را به راحتی تبدیل به ابزار سرگرمی مناسب کند و دیگر نیاز به صرف هزینه‌های گزاف برای نصب تجهیزات سخت افزاری پیشرفته نیست. اما تعدادی دیگر از ایرلاین‌ها نیز مدعی هستند مسافرین عصر دیجیتال، ترجیح می‌دهند که در آسمان نیز به امکانات دیجیتال موجود روی زمین دسترسی داشته باشند.

سه هواپیمایی بزرگ و برجسته آمریکا- American Airlines Group Inc.،  United Airlines Holdings Inc. و Alaska Air Group Inc.- تصمیم دارند از روی صندلی هواپیماهایی که پرواز داخلی انجام می‌دهند، این صفحات نمایش را حذف کنند. مانند هواپیماهای رنج متوسط 737  ،  A320 که توسط بوئینگ ساخته شده و هواپیمای Airbus SE.

خطوط Southwest Airlines هرگز هواپیماهی بوئینگ 737 خود را به این صفحات نمایش مجهز نکرد و اعلام کرده که تصمیمی هم به تغییر این روند  ندارد.

در این بین، شرکت‌های Delta Air Lines Inc. و  JetBlue Airways Corp. معتقدند که صفحات نمایش پیشرفته‌تر با امکانات ارتقا یافته می‌تواند مسافرین بیشتری جذب کند.

در اروپا، داخل هواپیماهای کوچک که مسافت‌های کمتری می‌پیمایند، به ندرت این صفحات نمایش دیده می‌شود اما برعکس، در بین هواپیمایی‌های بزرگ منطفه آسیا زیاد دیده می‌شود.

عدم وجود این صفحات نمایش و یا تصمیم به حذف آنها صرفا یک دلیل دارد: وجود گوشی‌های هوشمند که تقریبا همه آن را دارند. بر اساس همین استدلال، برخی از هواپیمایی‌ها فقط سرویس پخش  ویدیو در داخل هواپیما ارائه می‌دهند تا هزینه‌های کمتری متحمل شوند.

شرکتهای هوایی معتقدند که این صفحات نمایش وزن کلی هواپیما را افزایش می‌دهند و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند

 

ایرلاین‌هایی که معتقدند این صفحات نمایش باید حذف شود، می‌گویند که این تجهیزات علاوه بر هزینه، دردسرهای دیگری نیز دارد. مثلا وزن بار هواپیما را افزایش داده و به همین دلیل هزینه مصرف سوخت نیز بالا می‌رود. به علاوه، تکنولوژی صفحات نمایش پشت صندلی‌های هواپیما، خیلی سریع‌تر از گوشی‌های هوشمند به سمت منسوخ شدن حرکت می‌کند.

Kurt Stache، نائب رئیس ارشد بخش بازاریابی و جذب مسافر هوایی آمریکا می‌گوید که رسیدگی به این صفحات نمایش، گران تمام می‌شود:« مشکلات اصلی از جایی شروع می‌شود که چند سالی از عمر این صفحات نمایش بگذرد.»

Stache  می‌گوید که بیش از 50 درصد مسافرین هواپیمایی‌های آمریکا، با خود دو دستگاه حمل می‌کنند. به همین دلیل، تجهیزات شارژ و برق رسانی گجت‌ها و همچنین استفاده از آنها، در اولویت اول مسافرین قرار دارد.

Stache  می‌گوید که بیش از 50 درصد مسافرین هواپیمایی‌های آمریکا، با خود دو دستگاه حمل می‌کنند. به همین دلیل، تجهیزات شارژ و برق رسانی گجت‌ها و همچنین استفاده از انها، در اولویت اول مسافرین قرار دارد.

اما ایرلاین‌هایی که عقیده دارند این صفحات نمایش باید باقی بمانند، مدعی هستند که مسافرین، این روزها عادت دارند که همزمان با دو دستگاه کار کنند، یکی برای تماشای فیلم و ویدیو و دیگری برای گشت و گذار در وب.

Mariya Stoyanova،مدیر بخش توسعه محصولات هواپیمایی JetBlue می‌گوید:« فقط به دلیل اینکه کاربر در آسمان است به این معنی نیست که علاقه داشته باشد عادات زندگی روی زمین خود را نادیده بگیرد. ما باید تلاش کنیم مسافر ،تجربه‌ای که در اتاق نشیمن خانه خود دارد را داخل آسمان نیز تجربه کند.»

دو ایرلاین American  و United  از روی برخی از هواپیماهایی که مسافت کم می‌پیمایند، این صفحات نمایش پشت صندلی‌ها را حذف کرده‌اند. دو ایرلاین دیگر- New York و  Los Angeles  اما این صفحات نمایش را حتی در سفرهای کوتاه خود نیز حفظ کرده‌اند.

با این وجود، ایرلاین United  تصمیم دارد برای هواپیماهای اقیانوس پیما Boeing 737 Max 10 خود صفحات نمایش جدیدی تعبیه کند که تا سال آینده انجام خواهد شد.

یکی از مسولین ارشد ایرلاین دلتا می‌گوید که «سرگرمی داخل هواپیما، امر مهمی است به خصوص برای مسافری که بیش از سه ساعت از زمان خود را داخل هواپیما صرف می کند.»

با وجود نظرهای متفاوتی که بین ایرلاین‌های مختلف در مورد این صفحات نمایش وجود دارد، همگی تقریبا متفق‌القولند که سرویس‌های پر سرعت وای فای گزینه بسیار مناسبی برای ارائه داخل هواپیما محسوب می‌شود. این سرویس‌ها می‌تواند اتصال با مسافر را شخصی‌تر و بیشتر کرده که این ارتباط نزدیک‌تر، برای مقاصد تبلیغاتی و درآمدزایی ایرلاین‌ها بسیار ایده‌‌آل خواهد بود.

منبع: بلومبرگ 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا