متا

عقب نشینی حامیان لیبرا، ارز دیجیتالی فیسبوک

ویزا، مسترکارت، استرایپ و eBay از پشتیبانی این ارز کنار کشیدند

چندی پیش شرکت پِی‌پل (PayPal) به عنوان اولین شرکت از میان 28 حامی‌ ارز دیجیتالی فیسبوک موسوم به لیبرا، خود را از لیست شرکت‌های پشتیبان این ارز خارج کرد.

اما این آغازی بود بر جدایی حامیان لیبرا؛ طولی نکشید که شرکت‌های بزرگ دیگری همچون ویزا، مسترکارت، استرایپ، ای‌بِی و مرکادو پاگو از این گروه خارج شدند. این موج از جدایی‌ها در مقطعی از زمان اتفاق می‌افتد که فیسبوک قصد دارد تا روز دوشنبه هفته جاری، جلسه‌ای را با حضور حامیان ارز دیجیتالی لیبرا برگزار و حمایت آنها از این ارز را نهایی کند.

اگر خاطرتان باشد، زمانی که فیسبوک از لیبرا رونمایی کرد، بخش زیادی از شرکت‌های بزرگ و کوچک دنیا به انجمن پشتیبانی از این ارز پیوستند تا بتوانند سهمی‌از این بازار دادوستد که توسط میلیون‌ها کاربر فیسبوک در آینده اتفاق خواهد افتاد، به نام خود بزنند.

در ابتدا شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت با نگاهی به مزیت‌های ارز دیجیتالی لیبرا و سودی که می‌توانست از طریق استفاده کاربران از این ارز برای آن‌ها به ارمغان آورد، برای حمایت از آن اعلام آمادگی کردند. لیبرا به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا به کاربران بیشتری در سراسر جهان دسترسی داشته باشند، بویژه در کشورهای در حال توسعه که کمتر از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند.

اما اخیرا بحث‌های زیادی پیرامون این ارز و ارتباط فیسبوک با قانونگذاران مطرح شده که نگرانی‌هایی را برای شرکت‌ها بوجود آورده است. سخنگوی شرکت ویزا در این خصوص عنوان کرد: تصمیم ما بر این است تا در مقطع کنونی به انجمن لیبرا ملحق نشویم. ما به ارزیابی خود ادامه می‌دهیم و تصمیم تنهایمان با در نظر گرفتن برخی فاکتوها اتخاذ خواهد شد که شامل توانایی انجمن در کسب رضایت کامل انتظارات قانونگذاران می‌شود.

شرکت ای‌بِی (eBay) نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت: ما برای برنامه‌های انجمن لیبرا احترام زیادی قائلیم. اما تصمیم گرفتیم تا به عنوان یکی از اعضای تشکیل‌دهنده، در این جمع حضور نداشته باشیم. هم‌اکنون ما بر روی ارتقای سیستم پرداخت‌های خود تمرکز کرده‌ایم.

با توجه به نگرانی‌های اخیرا در ارتباط با رسواییهای فیسبوک در زمینه عدم مراقبت از اطلاعات شخصی کاربران، این مساله یعنی راه‌اندازی ارز دیجیتال تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت. طولی نکشید که پس از اعلام خبر راه‌اندازی این ارز، مخالفت‌های زیادی را از سوی دولت و همچنین نهادهای قانونگذار شاهد بودیم. برخی‌ها معتقدندکه از این بستر برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده خواهد شد. البته این فشارها چندان هم بی‌اثر نبوده و گفته می‌شود که شاید ارز لیبرا هرگز وارد فاز عملیاتی نشود.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا