تکنولوژی

جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند از کاربران

تلویزیو‌های هوشمند را نیز باید به جرگه دستگاه‌های متهم به جاسوسی و زیر نظر گرفتن رفتار انسان‌ها اضافه کرد. بررسی‌های اخیر محققان دانشگاه پرینستون نشان داد که تلویزیون‌های متصل به اینترنت با قابلیت پخش زنده محتوا از وب‌سایت‌ها مختلف، به انواع ردیاب‌های گردآوری اطلاعات مجهزند.

ارویند نارایانان، از محققان این دانشگاه عنوان کرد اگر از کاربران دستگاه‌هایی همچون روکو و یا آمازون فایر تی‌وی باشید، باید بدانید که چندین شرکت می‌توانند به اطلاعاتی از آنچه در محیط خانه یا محل کار مشاهده می‌کنید، دسترسی داشته باشند. نظارت و آگاهی بسیار کمی‌ در خصوص کارکرد این دستگاه‌ها و همچنین شیوه فعالیت شرکت‌هایی که این اطلاعات را به فروش می‌گذارند، وجود دارد.

شاید بتوان ارزان بودن دستگاه‌های این چنینی و تلویزیون‌های هوشمند را در اطلاعاتی جستجو کرد که از کاربران دریافت می‌کنند و به فروش می‌گذارند. از لحاظ فنی، بسیاری از کاربران با خرید دستگاه‌هایی همچون روکو و نصب آن، اجازه فروش اطلاعات خود را به این شرکت‌ها می‌دهند که اغلب این افراد از آنچه در پس این ماجرا اتفاق می‌افتد، بی‌خبرند.

این مساله در خصوص دیگر محصولات هوشمند خانگی نیز صدق می‌کند. در پژوهش دیگری که توسط محققان دانشگاه نورث‌‌ایسترن صورت گرفت، مشخص شد که 81 درصد از دستگاه‌های هوشمند خانگی از قبیل رنگ هوشمند Ring آمازون و یا نمونه Zmodo،  مکالمات و حرکات کاربر را حتی در مواقعی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، زیر نظر می‌گیرند.

اپلیکیشنی که از آن برای نصب دستگاه‌هایی همچون Ring استفاده می‌شود، هرگز این موضوع را به کاربر اطلاع نمی‌دهند که این دستگاه‌ها، همواره در حال ضبط صدا هستند و این فعالیت به صورت مخفیانه و بدون هیچ‌گونه علامتی انجام می‌شود.

برخی از این اطلاعات همانند نوع دستگاه، شهر و کشوری که کاربر در آن زندگی می‌کند، ممکن است مختص خود فرد نباشد، اما مواردی همچون شماره سریال دستگاه، شبکه وای‌فای و آی‌دی تبلیغاتی برای هر فردی متفاوت است. اینجاست که شرکت‌ها می‌توانند برای هر کاربر، پروفایلی جداگانه و متناسب با فعالیت‌ها و نحوه استفاده وی از دستگاه داشته باشند.

در مجموع، مشخص شد که در 69 درصد از کانال‌های روکو و همچنین 89 درصد از کانال‌های آمازون فایر، ردیابی اطلاعات انجام می‌شود. همچنین، نتایج نشان داد که ردپای سرویس تبلیغاتی گوگل موسوم به DoubleClick در 98 درصد از کانال‌های روکو وجود داشت.

اگرچه هر دو شرکت روکو و آمازون، امکان غیرفعال کردن نمایش تبلیغات هدفمند بر روی دستگاه‌های خود را برای کاربران فراهم کرده‌اند اما با این کار، تنها ردیابی آی‌دی تبلیغاتی کاربر غیرفعال می‌شود و دیگر مواردی که منحصر به اوست از دید ردیاب‌ها پنهان نخواهد ماند.

نارایانان در پایان گفت اعمال کنترل‌های بیشتر بر روی حفاظت از حریم شخصی کاربران، می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود. تبلیغات هدفمندی که ای روزها در تلویزیون‌ها به نمایش درمی‌آیند، خلاف سیاست‌های مراقبت از اطلاعات شخصی افراد هستند. این شرکت‌ها برای افزایش درآمدهای خود، از الگوریتم‌ها و روش‌های استخراج اطلاعات به منظور نمایش تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند که می‌بایست چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

جاسوسی تلویزیون‌های هوشمند از کاربران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا