تکنولوژی

این شرکت‌ها با هوش مصنوعی به مبارزه با تغییرات آب و هوایی می‌روند

تقریبا یک هفته پیش، میلیون‌ها نفر در اعتراض به سیاست‌های نادرست دولتمردان کشورهای بزرگ دنیا برای مقابله با گرم شدن کره زمین و عدم برنامه‌ریزی درست به منظور مدیریت تغییرات آب و هوایی به خیابان‌ها آمدند. در این میان، از صحبت‌های اخیر گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی فعال محیط زیست در نشست سازمان ملل نیز نباید غافل شد. سخنرانی احساسی که وی در آن، کشورهای حاضر را به کوتاهی در حفاظت از کره زمین و عدم توجه به آینده این سیاره متهم کرد که با واکنش‌های زیادی در سراسر جهان همراه شد.

این حقیقت که دولت‌ها می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای را در حفاظت از زمین ایفا کنند، بر کسی پوشیده نیست؛ اما اگر بتوان از تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته نیز برای این منظور بهره گرفت، می‌توان اقدامات موثرتری را در مبارزه با تاثیرات گرم شدن کره زمین انجام داد.

تاریخ نشان داده که دولت‌ها آن‌چنان که باید و شاید نتوانسته‌اند در بسیاری از حوزه‌ها، همپای بخش خصوص عمل کنند و تاثیرگذاری مورد انتظار را برجای بگذارند. اینجاست که از شرکت‌های خصوصی می‌توانند با ورود خود، ابتکار عمل را در دست گرفته و با کمک فناوری‌های نوظهوری همچون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، قدم مثبت و سازنده‌ای برای بحرانی تغییرات اقلیمی‌بردارند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از این شرکت‌ها و اقداماتی که با بهره گرفتن از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در دست اقدام دارند:

  • گوگل

آزمایشگاه تحقیقاتی DeepMind شرکت گوگل که در انگلستان واقع شده، توانسته است با کمک گرفتن از فناوری پیشرفته یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی، اطلاعات جامع و دقیقی را در خصوص مصرف انرژی و توزیع انرژی در اختیار محققان قرار دهد.

گوگل همچنین با انتشار بیانیه‌ای در این رابطه توضیح داد که پژوهشگران این شرکت توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی، بازدهی و عملکرد مزارع بادی تولید انرژی را تا 20 درصد افزایش دهد. به عبارتی دیگر، مزارع بادی می‌توانند انرژی پاک تولیدشده را به شبکه انرژی کشور تزریق کنند که این کار با بهره گرفتن از هوش مصنوعی و دستورالعمل‌هایی که ارسال می‌کند، انجام خواهد شد. با این کار، وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمتر و در نتیجه، از آلودگی و گرم شدن هوا جلوگیری خواهد شد.

  • مایکروسافت

از دهه 1980 میلادی، جمعیت ماهی‌های سالمون در برخی از مناطق جهان، تا 80 درصد کاهش یافت. بنیاد حیات‌وحش جهانی با انتشار گزارشی تغییرات آب و هوای را به عنوان اصلی‌ترین عامل در کاهش ماهی سالمون اعلام کرد.

اما اخیرا شرکت مایکروسافت با بهره‌گیری از فناوری نوظهور هوش مصنوعی و از طریق سازمان Long Live the Kings، به بسیاری از سوالات پیرامون کم شدن جمعیت ماهی‌های سالمون پاسخ داد. این سازمان توانست با ارائه راهکارها و پیشنهادهایی به حفظ این ماهی‌ها و همچنین تغییرات آب و هوایی جهان کمک کند.

  • JJAIBOT

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌توان با تمرکز بر روی آن، کمک زیادی به حفظ محیط‌زیست کرد، آموزش است. JJAIBOT طرحی است که توسط جولیان جوئل جایاری مدیریت می‌شود که در قالب این طرح و از طریق ربات‌های مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی، به مردم کمک می‌شود تا از تاثیرات و پیامدهایی تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط‌زیست مطلع شوند. در این پروژه، از هوش مصنوعی برای انجام تحقیقات در خصوص حیات وحش، پروژه‌های حافظتی و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

  • Dymaxion Labs

فقر و شرایط نامساعد زندگی به عنوان یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در جهان است که افزایش سطح آب دریاها و همچنین تغییرات آب و هوایی، می‌بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. شرکت Dymaxion Labs پروژه‌ای را تحت عنوان AP-Latam در دست دارد که بر اساس آن، تصاویری ماهواره‌ای و با کیفیت بالا از مناطق مختلف زمین تهیه می‌شود و مناطقی که در آن‌ها، این افراد سکونتگاه‌های غیررسمی‌را در مناطق نامناسب ایجاد می‌کنند، شناسایی می‌شوند. امکان بررسی این مناطق از روی زمین وجود ندارد و به همین جهت، از ماهواره و هوش مصنوعی کمک گرفته می‌شود. دولت‌ها می‌توانند با شناسایی مناطقی که زاغه‌نشینی در آن‌ها رو به افزایش است، به این افراد کمک کنند و کمک به این افراد نیز منجر به حفظ محیط زیست و سلامت طبعیت خواهد شد.

  • DHL و IBM

طبق آخرین گزارش‌ها، چیزی حدود 23 درصد از گازهای گلخانه‌ای از طریق حمل و نقل وارد جو می‌شوند. اینجاست که می‌توان از هوش مصنوعی بهره گرفت و شرکت DHL نیز که یکی از بزرگان عرصه حمل و نقل محسوب می‌شود، توانسته با بهره‌گیری از این فناوری این فناوری و البته با کمک شرکت IBM، از انتشار میزان قابل‌توجهی گازهای گلخانه‌ای در جو جلوگیری کند.

  • 50 Reefs

صخره‌های مرجانی به دلیل حساسیت بالای آن‌ها در برابر عوامل خارجی، به طور فزاینده‌ای در حال نابود شدن هستند که این مساله، بر وضعیت آب و هوایی جهان تاثیر منفی برجای می‌گذارد. اما شرکت 50 Reefs طرحی را استارت زده که با کمک فناوری هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های پیشرفته تصویربرداری، می‌تواند بررسی‌های دقیقی را بر روی بر روی صخره‌های مرجانی انجام دهد و اطلاعات دقیقی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد که با استفاد از آن‌ها می‌توان تصمیم‌های درستی را برای نجات آن‌ها اتخاذ کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا