استارتاپایران

راهکارهای تکنولوژیک «بلد» برای دور زدن ترافیک پاییزی

سرویس جدید مسیریابی ترکیبی نقشه «بلد» رونمایی شد

  این روزها در حالی که برگ‌های زرد و نارنجی کم­کم خیابان­‌های شهر را فرش می­‌کنند،  بوی پاییز و مهرش در شهر می­‌پیچید. به رسم هر سال پاییز با آغاز سال تحصیلی مدارس و دانشگاه­‌ها می­‌آید و همین موضوع وضعیت عبور و مرور تغییر داده و ترافیک خیابان­‌ها را سنگین می­‌کند. با این اوصاف است که مسیریابی دقیق و بهتر در چنین شرایطی به اولویتی مهمی در حمل و نقل شهری تبدیل می­‌شود. همین موضوع بهانه­‌ای شد تا نقشه و مسیریاب «بلد» از سرویس جدیدش رونمایی کند.

خدمات محلی و هوشمند

«بلد» که یکی از زیرمجموعه‌­های گروه توسعه فناوری هزاردستان است، بعد از حدود یک سال و نیم از زمان انتشارش به عنوان نقشه و مسیریاب، حالا بیش از دو میلیون کاربر فعال دارد. به گفته «حسام آرمندهی» عضو هیات مدیره بلد، این سرویس تا حالا چهار میلیارد مسیر پیشنهادی را ارایه کرده و بیش از 650 نقطه ثبت (POI) دارد که این میزان نزدیک به چهار برابر تعداد نقاط ثبت سرویس نقشه گوگل در ایران است. این نقشه خدمات مختلف یک نقشه آنلاین دقیق مانند ترافیک لحظه‌­ای، ارایه مسیرهای مختلف برای یک مقصد با احتساب زمان و مسافت و جستجوی هوشمند را ارایه می­‌دهد. با این حال اما چیزی که به گفته مدیران بلد، آن را از اپلیکیشن­‌های مختلف نقشه و مسیریاب متمایز می­‌کند، خدمات محلی و ویژه آن برای کاربرانش است.

آرمندهی در این مورد گفت: «یکی از مهم­‌ترین و پرطرفدارترین امکانات بلد، مشخص کردن محدوده طرح ترافیک در مسیریابی است. به این ترتیب کاربران می­‌توانند با مشخص کردن اینکه امکان ورود به محدوده طرح را دارند یا خیر، به راحتی بهترین و سریع‌­ترین مسیر به مقصدشان را پیدا کنند. از طرفی بخش جستجو در این نقشه کاملا پیشرفته است و در این بخش از امکان جستجوی اپلیکیشن دیوار که یکی از پیشرفته­‌ترین پلتفرم­‌های جستجو در میان اپ­‌های ایرانی را دارد، کمک گرفتیم. در جستجوی هوشمند بلد کاربران می‌­توانند تنها با جابه­‌جایی نقشه در مقصد مورد نظرشان در شهر یا منطقه دیگری جستجو را انجام بدهند. اینجاست که ویژگی نقطه پرمراجعه نقشه بلد به کمک آنها می‌­آید. نقاط پرمراجعه در نقشه بلد با اطلاعات و عکس­‌های اختصاصی ارایه می‌­شوند. ما این کار را با مراکز استان­‌ها که بیشترین مراجعات را دارند، شروع کرده­‌ایم تا از این طریق بتوانیم مراجعات را کمتر و ساده‌­تر کنیم. در این بخش هم مانند بخش‌­های دیگر از مشارکت کاربران برای افزودن اطلاعات در لحظه بهره می‌­بریم.»

استفاده از نشانگرهای مسیریابی در تعیین جهت حرکت در نقشه بلد
استفاده از نشانگرهای مسیریابی در تعیین جهت حرکت در نقشه بلد

 

او درباره دسترسی آفلاین به نقشه بلد گفت: «با توجه به پوشش کمتر مخابراتی در خارج از شهر تهران و همچنین تمایل بعضی کاربران به کاهش هزینه­‌های مصرف اینترنت، ویژگی نقشه آفلاین را هم ارایه کرده‌­ایم تا کاربران بتوانند تا جایی که امکان دارد به خدمات بلد دسترسی داشته باشند.» با این حال اما امکانات بومی همچنان مهم­‌ترین ویژگی نقشه بلد است که اتفاقا مدیران آن هم تاکید و تمرکز زیادی بر آن دارند. در همین راستا آرمندهی به موضوع سیل فروردین ماه امسال اشاره کرد و گفت: «در آن زمان سعی کردیم با کمک ستاد مدیرت بحران، مکان­‌های پرخطر را شناسایی و مشخص کنیم تا به این وسیله بتوانیم به کاربران­‌مان کمک کنیم. همکاری به نمایشگاه‌­ها و رویدادها هم یکی دیگر از همین ویژگی­‌های بومی است که اتفاقا طرفداران زیادی در میان کاربران دارد. ما این کار را با نمایشگاه کتاب آغاز کردیم و با همکاری با مسئولان این نمایشگاه سعی کردیم با راهنمایی و مسیریابی دقیق به سالن­‌ها و غرفه‌­ها، به صرفه­‌جویی در وقت و هزینه کمک کنیم. در نمایشگاه الکامپ امسال هم این خدمات را ارایه کردیم.»

بلد اما گویا در کنار این امکانات خاص و بومی، تلاش می­‌کند با تکنولوژی­‌های روز دنیا هم همراه شود. درست به همین دلیل هم مدیران کافه بازار و نقشه بلد اعلام کردند که از سال گذشته استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در برنامه­‌هایشان قرار داده و حتی تیم کاری ویژه­‌ای را به آن اختصاص داده‌­اند. آرماندهی در این مورد گفت: «ما این کار را با صوت و دستیار صوتی شروع کردیم. در حال حاضر اپلیکیشن آی­‌هوم به این امکان مجهز شده و برای ثبت اطلاعات خانه‌­ها، به صورت خودکار گفتار کاربران را به متن تبدیل می­‌کند. قرار است به زودی تبدیل متن به گفتار هم فعال شود. این دستیار صوتی که در اپلیکیشن نقشه بلد هم بکار گرفته شده، در زبان­‌های فارسی، ترکی و عربی در دسترس است و به زودی زبان کردی را هم ارایه خواهد کرد.»

علاوه بر این­‌ها، به زود از تکنولوژی واقعیت افزوده در سرویس مسیریابی استفده خواهد شد تا امکان مسیریابی دقیق­‌تر و بهتر برای کاربران بلد فراهم شود. در این مراسم همچنین خودروهای تصویربرداری بلد با دوربی‌ن­هایی در جلو و اطراف هم رونمایی شدند. این خودروها هر روز در مسیرهای از پیش تعیین شده حرکت کرده و با نرخ شش فریم در هر ثانیه از خیابان‌­ها و امکان پرمراجعه تصویربرداری می­‌کنند تا از این طریق اطلاعات بیشتری به مسیریاب بلد اضافه شود.

فرار از ترافیک با مسیریابی ترکیبی بلد

در حال حاضر 40 درصد از سفرهای روزانه در شهر تهران با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام می‌­شود و قرار است در سند توسعه عمومی شهر تهران 75 درصد برسد. «محمد رازقی» مدیر مسئول حمل و نقل عمومی نقشه بلد با اشاره به این موضوع، تاکید کرد که این نقشه می‌­تواند کمک خوبی در این زمینه باشد. او گفت: « صرفنظر از خطوط مترو، تهران 547 خط اتوبوسرانی با پیمایش حدود 53 هزار کیلومتر مسافت روزانه و 1288 خط تاکسی با پیمایش حدود 12 هزار کیلومتر مسافت روزانه دارد. با این اوصاف به یاد داشتن تمام این خطوط، مشکلات زیرساختی حمل و نقل عمومی مانند منظم نبودن برنامه­‌های زمانی آنها و همچنین ترافیک در ساعات مختلف شبانه‌­روز، باعث می­‌شوند مسیریابی و برنامه­‌ریزی برای سفرهای شهری به کاری سخت و پیچیده تبدیل شود. حالا اما بلد با ارایه مسیریابی ترکیبی برای حمل و نقل عمومی، به صورت مرحله به مرحله و با در نظر گرفتن ترافیک در لحظه می‌تواند کمک خوبی به افزایش کیفیت سفرهای درون شهری و راحتی بیشتر مسافران کند. این در حالی است که با افزوده شدن هر نفر از رانندگان تک­‌سرنشین به سیستم حمل و نقل عمومی، 30 درصد از تولید کربن کاسته می­‌شود.»

رشد مسیریابی با بلد
رشد مسیریابی با بلد طی ماههای گذشته

این سرویس جدید جزئیات جالبی را هم برای راحتی بیشتر مسافران و کاربرانش در نظر می­‌گیرد که جمع­‌سپاری یکی از آنهاست. در قابلیت جمع­‌سپاری کاربران می­‌توانند به جزئیات بیشتری از سفر خود مانند اینکه در اتوبوس جایی برای نشستن هست یا خیر، دسترسی داشته باشند. بلد همچنین قرار است برای استفاده بیشتر از تمام ظرفیت­‌های سیستم حمل و نقل عمومی به زودی با تاکسی­‌های اینترنتی هم همکاری را آغاز کند تا به این ترتیب کاربران بتوانند با انتخاب مبدا و مقصد روی نقشه بلد، در همان جا با مقایسه قیمت­‌های تاکسی اینترنتی در آن مسیر، یکی از آنها را انتخاب کنند. طبق اعلام حسام آرماندهی، این امکان تا یک ماه آینده و با همکاری با یکی از تاکسی­‌های اینترنتی، فراهم خواهد شد. او در پاسخ به سوال خبرنگار آی­‌تی ایران درباره استفاده از سرویس دوچرخه‌­های اشتراکی گفت: «تا حالا با شرکت­‌های ارایه­‌دهنده خدمات دوچرخه‌­های اشتراکی همکاری نداشته‌­ایم، اما این کار در برنامه‌های ما قرار دارد و به زودی و در آینده­‌ای نزدیک استفاده از دوچرخه­‌های اشتراکی به سرویس حمل و نقل عمومی و مسیریابی ترکیبی اضافه خواهد شد.»

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا