پوشیدنی هوشمندگجت

اختراع توالت هوشمند برای کنترل وضعیت قلب

عمر جمعیت کشور آمریکا به سرعت در حال افزایش است. پیش‌بینی شده که در این کشور، تعداد افراد 65 ساله یا بالاتر طی 40 سال آینده، به بیش از 2 برابر برسد. همچنین تخمین زده شده که 80 درصد جمعیت میانسالان آمریکایی، به نوعی از بیماری‌های قلبی، مبتلا خواهند شد.

با پیشرفت صنعت پزشکی، افراد بسیاری می‌توانند از حملات قلبی جان سالم به در ببرند و تعداد افرادی که به بیماری شایع نارسائی احتناقی قلبی دچار هستند، بیشتر خواهد شد. این بیماری زمانی روی می‌دهد که ماهیچه قلب ضعیف شده و دیگر پاسخگوی نیاز بدن نیست. بیش از 6.5 میلیون فرد بالغ در آمریکا با این مشکل روبرو هستند و تخمین زده شده که این بیماری، هر سال به میزان 35 میلیارد دلارهزینه روی دست دپارتمان سلامت کشور آمریکا می‌گذارد.

بیش از 80 درصد هزینه‌های پزشکی مربوط به این بیماری، به بستری بیماران اختصاص دارد. بیش از نیمی از این بیمارانی که بستری شده و مرخص می‌شوند، در کمتر از 90 روز دوباره به بیمارستان رجوع می‌کنند. دلیل عود مجدد بیماری، این است که اکثر بیماران توصیه‌های پزشکان را رعایت نکرده یا به دلیل عدم نظارت صحیح بر وضعیت قلب خود، علائم عود بیماری را متوجه نمی‌شوند.

یک محقق موسسه تکنولوژیRochester  در سال 2014 تلاش کرد راهی پیدا کند که این بیماران بتوانند به سادگی و سرعت، در خانه وضعیت سلامت قلب خود تحت نظر بگیرند. این محقق روش‌های مختلفی را آزمایش کرد مثلا تعبیه سنسورها به روی فرمان اتومبیل یا موس کامپیوتر اما هیچ کدام موردی نبودند که افراد بیمار به صورت روزانه از آنها استفاده کنند. در آخر، گزینه‌ای که انتخاب شد، توالت فرنگی بود.

برای پیگیری وضعیت قلب در حال حاضر، فاکتورهایی نظیر فشار خون و مقیاس‌های وزن بدن تحت نظر قرار گرفته و دستگاهی به نام الکتروکاریوگرام(دستگاهی برای چک کردن وضعیت ضربان قلب) سیار همیشه باید همراه بیمار باشد. اما تحقیقات جدید ثابت کرده که شیوه‌های کنونی نظارت، نتوانسته تاثیری به روی کم کردن عود این چنین بیماری‌ها داشته باشد زیرا افراد به صورت دائم از آنها استفاده نمی‌کنند.

اما این صندلی توالت هوشمند، در دوره استفاده آزمایشی ثابت کرده که می‌تواند میزان بستری شدن دوباره بیماران را کاهش دهد. این وسیله از سیستم تشخیصی  CardioMEMS استفاده می‌کند و می‌تواند فشار عروقی بیمار را چک کرده و اطلاعات را از راه دور برای تیم پزشکی ارسال کند. در دوران استفاده آزمایشی از این دستگاه، ثابت شد که می‌تواند به میزان 37 درصد از بستری شدن دوباره بیمار در بیمارستان پیشگیری کند.

صندلی توالت هوشمندی که می تواند وضعیت قلب بیماران را کنترل کند

در دنیای امروز، انتظارات از تکنولوژی‌هایی مانند دستگاه‌های تکنولوژیک پوشیدنی، بالاتر از گذشته رفته است. این گجت‌ها می‌توانند فعالیت‌های فیزیکی، ضربان قلب و دیگر داده‌های اساسی افراد را کنترل کنند. اما شاید همراه داشتن همیشگی چنین دستگاه‌هایی برای اکثر بیماران کار چندان ساده‌ای نباشد.

دستگاه CardioMEMS که برای کنترل وضعیت قلب استفاده می شود

کنترل بی زحمت وضعیت قلب

محققی که دستگاه جدید را اختراع کرده، می‌گوید برخلاف اکثر دستگاه‌های سنسور داری که که در مراکز درمانی برای کنترل این بیماری وجود دارد، دستاورد جدید، از محل‌های غیر معمول بدن برای جمع آوری داده‌های بیمار استفاده می کند و به همین دلیل الگوریتم‌های متفاوتی برای پردازش داده‌ها دارد.

دستاورد جدید، از محل‌های غیر معمول بدن برای جمع آوری داده‌های بیمار استفاده می کند و به همین دلیل الگوریتم‌های متفاوتی برای پردازش داده‌ها دارد.

این صندلی توالت فرنگی، به روی یک توالت معمولی قابل نصب است و کاربران هم برای استفاده از نیازی به انجام هیچ کاری اضافه‌ای ندارند.

در سال‌های 2018 و 2019، دو گزارش جداگانه درباره این دستاورد منتشر شده ومیزان کارایی آن به روی بیش از 300 فرد داوطلب آزمایش شده است. این تکنولوژی در حال حاضر آماده معرفی به بازار است و قرار است بعد از گرفتن مجوزهای لازم تا سال 2021 به بازار عرضه شود.

این روزها، دستگاه‌ها و گجت‌های زیادی طراحی و ساخته می‌شوند تا به انسان‌ها کمک کنند که عمر بیشتر و با کیفیت بالاتر داشته و همینطور هزینه‌های درمانی کمتری را تجربه کنند.

منبع: fastcompany

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا