تکنولوژیهوش مصنوعی

نگرانی از فاصله مهارتی میان هوش مصنوعی و نیروی کار انسانی

نتایج بررسی‌های موسسه ارزش کسب‌وکار شرکت IBM نشان داد که با ورود فناوری هوش مصنوعی به بازار کار و استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف، چیزی حدود 120 میلیون کارگر می‌بایست دوره‌های آموزشی را به منظور همگام‌ شدن با این فناوری بگذرانند.

پیشرفت‌های خیره‌کننده هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، شرکت‌ها و مدیران را به استفاده از این فناوری ترغیب کرده و طبق بررسی‌های محققان IBM، ظرف سه سال آینده این فناوری آن‌چنان شایع خواهد شد که می‌تواند جایگزین نیروی کار انسانی در بسیاری از بخش‌ها شود و برای جلوگیری از این مساله، افراد می‌بایست آموزش‌های کافی و مورد نیاز را ببینند.

اما جالب اینجاست که بسیاری از مدیران عامل شرکت‌ها اعلام کردند که منابع کافی را برای آموزش به کارکنان خود و همچنین کم کردن فاصله مهارتی میان دستگاه‌های مجهز به این فناوری و نیروی کار خود در اختیار ندارند.

اِمی‌رایت، از مدیران شرکت IBM در این خصوص عنوان کرد: سازمان‌ها با نگرانی‌های گسترده‌ای در خصوص شدید شدن فاصله مهارتی میان هوش مصنوعی و نیروی کار انسانی مواجه‌اند که آینده آن‌ها و همچنین اقتصادی جهانی را تهدید می‌کند. با اینکه بسیاری از مدیران به خوبی به این مساله واقفند اما بیش از نیمی‌از آن‌ها در تحقیق اخیر اعلام کردند که هنوز نتوانستند استراتژی‌های گسترش مهارت را برای کم کردن این فاصله تدوین کنند.

البته این مساله یعنی نگرانی در خصوص تاثیر ورود فناوری هوش مصنوعی بر مشاغل جهان، اتفاق تازه‌ای نیست. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس ماه گذشته اعلام کرد که هوش مصنوعی می‌تواند مشاغل زیادی را از صنایع حذف و آن‌ها را به شغل‌های بی‌فایده تبدیل کند. چندی پیش نیز در گزارش آمده بود که ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تا سال 2030 بیش از نیمی‌از شغل‌های ایالات متحده را تصاحب خواهند کرد.

با این حال، شرکت IBM که خود جزو پیشگامان توسعه فناوری هوش مصنوعی محسوب می‌شود، به سازمان‌ها پیشنهاد می‌کند تا برای کم کردن شکاف مهارتی در «عصر هوش مصنوعی» گام‌هایی را بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا