شبکه‌های اجتماعی

اینستاگرم، تهدید بزرگ انتخابات 2020 امریکا

بر اساس تحقیقی جدید، اینستاگرام می‌تواند بهترین منبع اطلاعات آنلاین غلط یا online disinformation برای انتخابات سال 2020 آمریکا محسوب شود.

بر اساس گزارشی منتشر شده توسط دپارتمان تجارت و حقوق بشر دانشگاه نیویورک، در حال حاضر اکثر خبرهای غیر واقعی و کذب نه از طرف دشمنان خارجی آمریکا (مثلا روسیه) بلکه از سمت خود امریکایی های ارائه می‌شود.

بر اساس تحقیق جدیدی که انجام گرفته، اینستاگرام قابلیت این را دارد که در کمپین‌های انتخاباتی مغلطه گر برای انتخابات 2020، پایگاه  اصلی محسوب شود. قدرت اینستاگرام در این زمینه از شبکه‌های دیگر مانند توییتر، یوتیوب و حتی فیس بوک که صاحب اینستاگرام است نیز بیشتر است.

سال گذشته، گزارشی از سوی آژانس تحقیقات اینترنتی منتشر شد که اعلام می‌کرد اکثر کمپین‌های روسی معاند در انتخابات سال 2016، از اینستاگرام بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری استفاده می‌کرده‌اند. به علاوه از آن زمان تا کنون، تئوری‌های توطئه گرانه‌ای مانند QAnon  در این شبکه اجتماعی حسابی پروار شده و مخاطب جذب کرده است.

اینستاگرام، یک سرویس تصویر محور است که جایگاه خوبی برای انتشار تصاویر memes است. memes به تصاویری گفته می‌شود که عباراتی روی آن نوشته شده است. memes ، سبک جدیدی از تصویر سازی محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر بسیار محبوب شده و می توان از طریق آن اطلاعات مختصر ولی کافی به مخاطب ارائه کرد. در گزارش اخیر اعلام شده که تصاویر memes می‌توانند اصلی‌ترین ابزار برای پخش اطلاعات غلط در اینستاگرام محسوب شوند.

یک سخنگوی فیس بوک در بیانیه‌ای به CBS News اعلام کرده که اینستاگرام از سیستم‌های حقیقت یاب استفاده می‌کند که به وسیله تکنولوژی می‌تواند مطالب غیر واقعی و دروغ را در داخل تصاویر و یا حتی هشتگ‌ها، تشخیص داده و فیلتر کند.

در بیانیه سخنگوی فیس بوک آمده است:« حفظ انسجام انتخابات آمریکا برای فیس بوک بالاترین اولویت را دارد. ما به خوبی می‌دانیم که دشمنان ما مدام در حال تغییر تکنیک‌های خود هستند اما ما هم هشیار هستیم.»

اینستاگرام ماه گذشته اعلام کرد که قرار است سیستم‌های حقیقت یاب خود را گسترش داده و به کاربران این امکان را دهد که پست‌های شامل اطلاعات غلط و دروغ را گزارش کنند. اما تحقیق جدید NYU  از اینستاگرام خواسته که پا را فراتر بگذارد و تنها به حذف پست‌های حاوی خبر دروغ بسنده نکند.

در این گزارش اشاره شده که ویدیوهای دیپ فیک( ویدیوهایی که واقعیت نیستند اما به گونه‌ای دستکاری شده‌اند که با واقعیت مو نمی‌زنند) نیز از جمله تهدیدهای انتخابات 2020 محسوب می‌شوند.

رئیس اینستاگرام، آدام موسری به CBS  گفته که این پلت فرم فعلا استراتژی خاصی برای جلوگیری از پخش ویدیوهای دیپ فیک ندارد. موسری توضیح می‌دهد:« در این زمینه باید ابتدا به صورت شفاف قانون نویسی شود و دقیقا مشخص شود که ما باید با آنها چه کار کنیم.»

محقق NYU  می‌گوید که اکثر اطلاعات دروغین احتمالا از سوی کشورهای چین و روسیه خواهد آمد. اما ابزار اصلی پخش این خبرها در خود کشور آمریکا ریشه خواهد داشت.

منبع: سی بی اس نیوز

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا