اوبر

خسروشاهی نسبت به آینده اوبر خوش‌بین است

مصاحبه بلومبرگ با دارا خسروشاهی، مدیرعامل شرکت اوبر

اوبر طی سه ماه گذشته، مبلغ 7.7 میلیارد دلار از سرمایه خود را از دست داده اما مدیرعامل این شرکت- دارا خسروشاهی هنوز نسبت به سرنوشت اوبر امیدوار است و معتقد است که این شرکت دوباره به دوران سوددهی خود باز خواهد گشت.

خسرو شاهی در مصاحبه‌ای با Bloomberg Technology اعلام کرد که اوبر قابلیت سود دهی خوبی دارد اما تحلیل گران چنین چیزی را پیش‌بینی نمی‌کنند. سهام اوبر در ماه می سال جاری، به صورت عمومی عرضه شد و از آن زمان تا کنون ارزش سهام این شرکت رو به افول بوده است.

این مصاحبه واقعا ارزش آن را دارد که داخل یک کپسول قرار داده شود تا 10 سال بعد دوباره آن را بیرون بیاوریم و ببینیم که آیا ادعاهای خسروشاهی درست از کار در می‌آید و یا اینکه ورق بر می‌گردد و اوبر به یکی از شرکت‌های سقوط کرده دهه دوم هزاره سوم تبدیل می‌شود.

بسیار سخت است که بتوانیم باور کنیم اتفاق و نقطه عطفی در اوبر روی خواهد داد که بتواند این شرکت را تبدیل به آن چیزی کند که خسروشاهی ادعای آن را دارد.

قسمت‌هایی از این مصاحبه که بین خبرنگار بلومبرگ – امیلی چانگ و خسرو شاهی انجام شده را در ادامه می‌خوانید.

چانگ:شرکت‌های اوبر و لیفت، شرکت‌های جدید تاسیسی هستند که انقلابی بزرگ در صنعت حمل و نقل ایجاد کردند. سوال بزرگی که مطرح می‌شود این است که آیا اوبر می‌تواند تاثیر گذاری خود را در طی یک دهه آینده حفظ کند؟

خسروشاهی: من معتقدم که می‌تواند. من حتی عقیده دارم که اوبر تا کنون قسمت کوچکی از جمعیت را پوشش می‌داده است و پتانسیل‌های بیستری نیز در این حوزه دارد. ما کلا 4 میلیون راننده در سرتاسر دنیا داریم که رقم بسیار بزرگی است و  بینظیر محسوب می‌شود. اما ما می‌خواهیم اوبر برای همگان عرضه شود. می‌خواهیم تلاش کنیم که گزینه‌های حمل و نقل بیشتری برای مشترین اوبر عرضه کنیم و پا را از آنچه که هست فراتر بگذاریم.

مثلا در حال آزمایش اتوبوس‌های اوبر در قاهره هستیم. همچنین تلاش داریم تا قیمت سفرهای اوبر را نیز کاهش دهیم مثلا در اندازه 1 دلار یا 50 سنت. معرفی سرویس‌های کرایه موتور، دوچرخه و اسکوتر را نیز در برنامه خود داریم که می‌تواند برای حمل و نقل شخصی بدون دود مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر، هر راهی که در شهر می‌توان به وسیله آن تردد کرد را مد نظر قرار می‌دهیم.

اما چانگ از جواب خسروشاهی راضی نشده و به شنیدن جواب «ما می‌خواهیم سرویس‌های خود را توسعه دهیم» بسنده نمی‌کند. هر شرکتی که تعداد سرمایه گذارانش و میزان سرمایه‌اش افزایش پیدا کند، رشد خواهد کرد. برای شرکتی که در هر تراکنش مالی، سرمایه از دست می‌دهد، رشد یک کسب و کار قرار نیست فایده‌ای داشته باشد. خانم چانگ، بازهم سوالات دیگری در مقوله سوددهی اوبر مطرح می‌کند ولی خسروشاهی نمی‌تواند جواب قانع کننده و خوبی بدهد.

چانگ: گفتید که اوبر می‌تواند سودده باشد اما چقدر مطمئن هستید که این شرکت به زودی به این هدف می‌رسد؟ چقدر مطمئنید و چه زمانی را پیش‌بینی می‌کنید؟

خسروشاهی: من خیلی مطمئنم. گزارش‌ ضررهایی که منتشر شده، از دید علم حسابداری 5 میلیارد دلار بوده است که رقم بالایی است. اما در دنیای واقعی شرایط فرق می‌کند.

خسروشاهی در ادامه توضیح می‌دهد که اوبر در دنیای واقعی چنین مبلغی را از دست نداده است. این ادعای عجیب، کمی غیر قابل هضم است. خسروشاهی ادعا دارد که از کارمندانش خواسته تا با مبلغ کمتر، کار بیشتر انجام دهند و خیلی هم به روی این ادعا اصرار دارد.

چانگ: آیا دستکاری قیمت‌های سفر، تنها گزینه شما برای حرکت به سمت سود دهی است یا برنامه‌های دیگری نیز دارید؟

خسروشاهی: می‌دانید، وقتی در طول سه ماه بیش ازیک میلیارد سفر دارید و تعداد سفرها نیز هر سال به اندازه 35 درصد افزایش دارد، مدیریت اوضاع کار بسیار مشکلی می‌شود. ما معتقدیم که می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی، عملکرد کارآمدتری داشته باشیم. به عنوان مثال، اگر مسافری به مشکل یا موردی بر بخورد، به جای ایمیل زدن یا تماس تلفنی با مرکز پشتیبانی، می‌تواند به صورت مستقیم این کار را از دخل اپلیکیشن سرویس انجام دهد. تکنولوژی‌ها و دستاوردهای نوینی معرفی شده که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا با حداقل هزینه تجربه بهتری از سفر خود داشته باشند.

پس رشد 30 درصدی تعداد سالیانه سفرها، دستاوردهای نوین تکنولوژیک و کاهش هزینه می‌تواند ما را به هدف خود که سودآوری است نزدیک‌تر کند.

اوبر در سال 2016، 4.5 میلیارد دلار ضرر داشته و در سال 2017 میزان این ضرر 5.9 میلیارد دلار بوده است. در سال 2018 نیز میزان ضرر به 4.5 میلیارد دلار رسید. اوبر در حال از دست دادن سرمایه است و برای دیگران سخت است که قبول کنند این روند متوقف خواهد شد. خسرو شاهی اصرار دارد که ثابت کند اوبر در آینده به سوددهی می‌رسد و مدعی  است که رسیدن به این هدف، چندان سخت نیست و همه چیز برنامه ریزی شده است.

اگر این خبر را در سال 2029 می‌خوانید، احتمالا می‌دانید که تا کنون اوبر چه سرنوشتی داشته و  ادعاهای خسروشاهی چگونه به واقعیت تبدیل شده‌اند.

منبع: gizmodo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا