ایران

شهرداری تهران در پی اتحاد جدید علیه استارتاپ‌هاست؟ + به روز شده

اسنپ و تپسی هم احتمالا به دادگاه خواهند رفت

شهرداری تهران با آمدن پیروز حناچی تصویری از یک مجموعه علاقه‌مند به استارتاپها را نشان داد. او از مجموعه‌های استارتاپی مثل کارخانه نوآوری بازدید کرد. معاونانش در جلسات استارتاپی شرکت کردند و شهر هوشمند مرتبا از زبان مدیران شهرداری شنیده می‌شود اما در واقع این نهاد همچون گذشته به کسب و کارهای تکنولوژی محور نوپا به عنوان سدی برابر کسب و کارهای سنتی که خود متولی آن است – مانند تاکسیرانی – نگاه می‌کند.

تازه‌ترین اقدام شهرداری شکایت از اتحادیه کسب و کارهای مجازی یا اتحادیه موسوم به استارتاپ هاست و شهرداری تهران از این شکایت کرده که چرا این اتحادیه مجوز به تاکسی های اینترنتی داده‌اند.

نامه اتحادیه به رسانه‌ها

اتحادیه طی نامه‌ای به رسانه‌ها ماجرای شکایت شهرداری از آن را شرح داده است.

در ایمیلی که این اتحادیه برای آی تی ایران ارسال کرده آمده است :

آقای شهردار به جای مانع‌تراشی، مسیر کارآفرینان کشور را تسهیل کنید

موضوع قانونی یا غیرقانونی بودن فعالیت تاکسی‌های آنلاین طی ماه‌های گذشته، یکی از موضوعات مورد بحث در رسانه‌ها بوده و در تمام این مدت از یک سو معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و از سوی دیگر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی، تلاش کرده‌اند تا فعالیت این شرکت‌ها را به دلیل عدم نظارت شهرداری بر آنها، غیرقانونی جلوه دهند.

در آخرین اقدام نیز شهرداری، از اتحایه کسب و کارهای مجازی برای مجوزدهی به این شرکت‌ها شکایت کرده است، حال آنکه طبق ماده 87 قانون نظام صنفی، اتحادیه تنها مرجع صلاحیت‌دار برای صدور مجوز کسب و کارهای مجازی و از جمله تاکسی‌های آنلاین است.

اتحادیه ویژه کسب و کارهای مجازی در سال 96 با تشکیل جلسه توسط دادستان کل کشور، با حضور نمایندگان وزارت کشور، شهرداری، پلیس و … به عنوان مرجع اصلی مجوزدهی و نظارت بر کسب و کارهای آنلاین ایجاد شده و مجوز فعالیت تاکسی‌های آنلاین نیز توسط این اتحادیه صادر می‌شود.

نکته جالب توجه این است که نهادهای دولتی از جمله وزارت ارتباطات، وزارت صمت، معاونت فضای مجازی دادستان کل کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیات مقررات زدایی، همگی طی این سال‌ها مجوز فعالیت این سامانه‌ها را به رسمیت شمرده‌اند. در این میان به نظر می‌رسد تنها شهرداری است که بدون توجه به مسیر قانونی‎ تصویب دستورالعمل نظارت بر فعالیت تاکسی‌های آنلاین، بر خلق مجوز جدید اصرار دارد و به دنبال این است که با تحمیل هزینه اضافی به این کسب و کارها، مانعی برای رشد و توسعه آنها بتراشد.

خوشبختانه کارآفرینان جوان کشور وکسب وکارهای آنلاین، طی سال‌های اخیر هیچگاه در برابر مانع‌تراشی‌های اینچنینی عقب ننشسته و همواره در مسیر حرکتشان استوار و پایدار بوده‌اند. از شهرداری نیز دعوت می‌کنیم تا به جای سنگ‌اندازی و ممانعت از حرکت کسب و کارهای مجازی، مسیر را برای کارآفرینان جوان و پرانرژی کشورمان هموار کند.

آقای شهردار! تهران هوشمندی که به درستی می‌خواهید به سمت آن حرکت کنید، محقق نخواهد شد مگر اینکه شما به جای مقاومت در برابر رشد و توسعه کسب و کارهای تکنولوژی محور و نوآور، همراه آنها شوید و از کمک آنها برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.

اتحاد جدید علیه استارتاپها؟

وزارت کشور، تاکسیرانی، شهرداری و بسیاری از نهادهای دیگر طی سالهای اخیر در مقابل استارتاپها شکایتهایی را مطرح یا نسبت به فعالیت آنها انتقادهایی را مطرح کرده‌اند.

در برخی موارد کار به تعطیلی دفاتر شهرستان استارتاپها کشیده است. با ایجاد اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی توسط استارتاپها اما انتظار می‌رفت بحث و مساله درباره این موضوع پایان یافته باشد.

موج جدیدی که با شکایت شهرداری از استارتاپها پیش آمده و دو  هفته قبل با صحبت های انتقاد آمیز معاون حمل و نقل ترافیک از تاکسی های اینترنتی اوج گرفت.

این شکایت ها در حالی اتفاق می‌افتاد که به نظر می‌رسد حناچی دو گروه را برای ایجاد جریانی درباره استارتاپها به خود نزدیک کرده است. نخست با انتخاب مشاورانی از مدیران و افراد نزدیک به جریان سازمان نظام صنفی و مدیران سابق وزارت ارتباطات به عنوان مشاوران شهر هوشمند و دوم با نزدیک شدن به تیم مدیریتی وزارت ارتباطات.

با این جریانات به نظر می‌رسد کار برای استارتاپها که به اندازه کافی در فضای اقتصادی امروز دردسر و مشکل برای ادامه دادن دارند سخت‌تر هم شود.

تپسی و اسنپ هم به دادگاه می‌روند

امروز با برگزاری دادگاه مشخص شد که شهرداری علی رغم وعده‌های قبلی معاونت فناوری اطلاعات شهرداری شکایت خود را پس نگرفته است.

محمد رحمانی وکیل اتحادیه کسب وکارهای مجازی در گفت وگو با سایت وبنا گفت:« به واسطه مذاکراتی که قبل از جلسه دادگاه با معاونت فاوای شهرداری تهران در جریان بود، تا به امروز از طرف اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اعلام وکالت و دفاعی صورت نگرفته بود. ولی اخبار دو روز قبل حاکی از آن بود که شهرداری شکایت خود را پس نگرفته و تفاضای استمهال «مهلت خواستن» به دادگاه داده است. یعنی شهرداری با دادگاه اعلام کرده است که در حال مذاکره با اتحادیه هستیم و درخواست تجدید زمان دادگاه را داریم.»

وکیل اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در ادامه تقدیم دادخواست جلب ثالث علیه اسنپ و تپسی از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد و گفت: « به دلیل اینکه یکی از خواسته‌های دادخواست اصلی ابطال پروانه صادره از سوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی برای سامانه‌های هوشمند جا‌به‌جایی بود، میبایست افراد ذی‌نفع در این پروانه‌ها کسب در این دادگاه شرکت می‌کردند ولی دادخواست ارائه شده از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فاقد نام این شرکت‌ها بود.»

او ادامه داد: «معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران بوسیله یک دادخواست دیگر خوانده‌های آن دعوا (جلب والث) را به دعوای اصلی دعوت کرده‌است. دادگاه به دلیل اینکه درخواست جلب ثالث به اسنپ و تپسی ابلاغ نشده بود، وقت رسیدگی دادگاه را تجدید کرد.»

رحمانی در پایان گفت: «ممکن است قاضی در همین مرحله دعوای حلب ثالث را رد کند. اگر این دعوا پذیرفته شود در آینده اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، اسنپ و تپسی باید باهم در دادگاه حاضر شوند.»


این مطلب در ساعت 16:45 دقیقه 4 شهریور با اضافه شدن  خبر برگزاری دادگاه به روز شد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    من خودم در این موسسات هم کار کردم و هم مسافرشان بودم پس خلاصه ای از برداشت شخصی ام را مینویسم
    انطورکه بنظر می آید ما از اصل هدف و اساس در آمد این موسسات غافلیم.
    بنظر میاد که این موسسات اپلیکیشن خود را بشکلی طراحی کرده اند که بمحض اولین تماس با موافقت نا اگاهانه ما کاربران که محتوا و اطلاعات خود را در اختیارشان قرار میدهیم ابتدا به ساکن در امد خود را کسب میکنند حالا چه ما از امکانات سرویس هایشان بهره ببریم یا نه و بعبارت دیگر برای انها مهم نیست که مسافر به مقصد رسبید یا نه یا راننده بخت برگشته کرایه اش را گجرفت یا نه فقط مهم این است که ما با اپلیکیشن انها ارتباط زده و پذیرش شرایط را تیک بزنیم . ایا همینطور است یا من برداشت غلتی کرده ام؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا