تکنولوژیگوگلهواوی

جنگ هواوی و گوگل اینبار در عرصه نقشه آنلاین

هواوی پلتفرم نقشه خود را به زودی در ۱۵۰ کشور عرضه می‌کند

هواوی به دنبال توسعه سرویس نقشه خود و مقابله با گوگل مپ است اما نه با عرضه یک سرویس نقشه گوگل بلکه ارایه پلتفرم مخصوص توسعه دهندگان.

به گزارش نشریه چاینا دیلی هواوی می‌خواهد پلتفرمی برای توسعه دهندگان اپلیکیشن ایجاد کند که بتوانند نقشه خود را تولید کنند که در آن هم امکان مسیریابی و هم ترافیک لحظه‌ای وجود دارد.

در واقع هواوی این پلتفرم را در اختیار اپلیکیشنهایی مثل تاکسی‌های آنلاین قرار می‌دهد و آنها را از وابستگی به گوگل مپ نجات می‌دهد.

نام این سرویس نقشه هواوی Map Kit است و به گفته هواوی از تکنولوژی واقعیت افزوده هم پشتیبانی می‌کند که البته هنوز جزییات آن مشخص نیست اما ممکن است چیزی مشابه واقعیت مجازی گوگل مپ باشد که مسیر را روی تصویر به کاربر نشان می‌دهد.

به نوشته چاینا دیلی هواوی در توسعه این پلتفرم نقشه با شرکت روسی یاندکس Yandex همکاری کرده است. یاندکس هم سرویسهای نقشه را به صورت API عرضه می‌کند.

به نظر می‌رسد کشورهای مختلف به دنبال توسعه سرویسهای نقشه خود هستند و به این ترتیب وابستگی آنهابه گوگل مپ که قدرتمندترین رقیب در این عرصه است کاهش می‌یابد.

با این حال رقابت در این عرصه با گوگل نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی از سوی هواوی است. شرکت چینی هواوی چندین ماه است که زیر فشار سنگین دولت آمریکا قرار دارد و تلاش می‌کند مسیری مستقل از گوگل را برای فعالیت در حوزه تکنولوژی پیدا کند.

در همین زمینه بخوانید: بنیانگذار هواوی درباره آینده این شرکت میگوید

راه دشوار نقشه اختصاصی

با این حال حتی برای هواوی که تقریبا بسترهای تکنولوژی مختلف و پیشرفته‌ای مانند تولید پردازنده را در اختیار دارد حرکت در بازار جهانی به طور مستقل اصلا ساده نیست.

گوگل مپ یا نقشه گوگل در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و از آن زمان تاکنون گوگل سرمایه‌گذاری سنگینی روی آن انجام داده است از جمله آنها خرید اپلیکیشن Waze در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۹۹۶ میلیون دلار بود.

با این وجود لزوما سرمایه عامل موفقیت در عرصه نقشه نیست چنانچه اپل که از سال ۲۰۱۲ نقشه اختصاصی خود را عرضه کرده و دسترسی وسیعی به سرمایه‌گذاری در این عرصه دارد نتوانسته موفقیت قابل توجهی کسب کند.

اپل ابتدا سعی کرد برای تولید نقشه خود از مجموعه‌ای از داده‌های سرویسهای اوپن استریت مپ openstreetmap و تام تام و برخی سرویسهای دیگر بهره بگیرد اما سال گذشته تاکنون حرکت قابل توجهی در این عرصه نشان نداده است.

نوکیا هم تا قبل از فروش بخش نقشه خود به قیمت ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ آن را در سرویس نقشه مایکروسافت و موتور جست وجوی Bing به کار گرفته بود.

سرویس نقشه یکی پایه‌ای ترین و کلیدی‌ترین سرویسها به شمار می‌آید و تمرکز هواوی بر آن درست همزمان با محدودیت‌های دولت آمریکا روی آن نشان از اهمیت این سرویس برای این شرکت چینی دارد. در ماه می دولت آمریکا برای هواوی مجوز تجارت سه ماه‌ای صادر کرده که در ۱۹ ماه آگوست ( ۲۸ مرداد ۹۸ ) منقضی می‌شود. این مجوز به شرکتهای آمریکایی اجازه میداد همچنان با هواوی همکاری کنند اما هنوز مشخص نیست آیا هواوی قادر به تمدید این مجوز هست یا خیر.

هرچند هواوی اعلام کرده در حال کار روی سیستم عامل مستقل خود است و اخیرا نیز این سیستم عامل را با عنوان HarmonyOS  معرفی کرده اما همچنان می‌خواهد از اندروید روی گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند.

هدف هواوی جایگزین کردن اندروید با HarmonyOS روی گوشی‌های هوشمند خود است اما قبل از آن این شرکت چینی نیازمند توسعه بازار اپلیکیشنهای خود است در غیر این صورت بخش عمده‌ای از اپلیکیشنها قادر به نصب روی گوشی‌های آینده هواوی نخواهند بود.

هواوی سرویس نقشه خود Map Kit را می‌خواهد در ماه اکتبر امسال در ۱۵۰ کشور و به ۴۰ زبان دنیا عرضه کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. می 5 پرچم دار شیائومی معرفی شد: پردازنده اسنپدراگون 820، نمایشگر ۵.۱۵ اینچی Full HD و دوربین 16 مگاپیکسل گفت:

    نمایندگی رسمی تعمیرات موبایل شیائومی

    سوالات و پاسخ‌ های مرتبط با گوشی می 9 پرو شیائومی – Xiaomi Mi 9 Pro

    رابط کاربری MIUI 9 شیائومی با دستیار صوتی هوشمند معرفی شد

    شیائومی از تلویزیون ۸۶ اینچی ES Pro با وضوح 4K و روشنایی ۱۰۰۰ نیت رونمایی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا