تکنولوژیهوش مصنوعیواقعیت مجازی

این شخصیت واقعیت مجازی را اخراج کنید و یاد بگیرید

بَری تامپسون، یک کارمند بیچاره است که قرار است خبر اخراج شدنش را بشنود و شما، آن شخصی هستید که باید این خبر بد را به وی انتقال دهد. شاید دلتان برای بری بسوزد زیرا او یک شخصیت واقعیت مجازی است و شما باید در فضای مجازی، این خبر را به او بدهید. هدف از این گفتگوی واقعیت مجازی، آماده سازی افراد برای پیش بردن مکالمات بین انسانی به خصوص در محل‌های کار است.

بری، شخصیتی مجازی ساخته شرکت Talespin است، شرکتی فعال در زمینه توسعه برنامه‌های تمرینی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده. این شرکت، بری را به عنوان بخشی از پروژه « تکنولوژی انسان مجازی» خود معرفی کرده است.

Kyle Jackson، مدیرعامل و یکی از موسسان Talespin می‌گوید:« این برنامه، به خصوص برای کارفرمایان کاربرد دارد تا چالش‌های ارتباطی موجود در فضای کار خود را تمرین کنند. با کمک سیستم هوشمندی که طراحی کرده‌ایم، شخصیت‌هایی ارائه می‌شوند که مشابه انسان واقعی، هویت واقع گرایانه داشته و احساسات را به خوبی نمایان می‌کنند.»

این شرکت در کالیفرنیای جنوبی مستقر است. در ساخت شخصیت بری، تکنولوژی‌هایی نظیر تشخیص صوتی، هوش مصنوعی، پردازش طبیعی زبان، امتیازدهی گرافیکی(gamified scoring)، جوابدهی دینامیک و سیستم یادگیری مدیریت شرکت‌، مورد استفاده قرار گرفته است.

بری و شخصی که هدست واقیت مجازی بر روی چشم‌های خود قرار داده، می‌توانند درست مانند دنیای واقعی مکالمه داشته باشند. بری کاملا طبیعی، متوجه منظور، لحن و هدف گوینده شده و به نسبت گفته او، واکنش نشان می‌دهد.

آقای تامپسون، ظاهری بسیار واقع گرایانه دارد، موهای خاکستری و پف زیر چشمانش، او را بسیار شبیه به یک انسان واقعی می‌کند، دقیقا مشابه شخصی که عمری است در این شرکت فعالیت داشته است. برخورد او باخبر بد اخراجش، بستگی به این دارد که گوینده(یعنی کاربر) این خبر را چگونه به وی انتقال می‌دهد. در برخی از سناریوها، بری عصبانی شده و فریاد می‌زند، گاهی نیز گریه می‌کند. اگر کاربر بتواند خبر اخراج را به روشی درست به بری انتقال دهد، وی به خوبی و در آرامش آن را پذیرفته و قبول می‌کند.

Jackson  می‌گوید:« کاربر با سر و کله زدن با بری، در واقع می‌تواند تمرین کند تا در شرایط واقعی، چگونه مکالمه خود را مکالمه خود را مدیریت کند.»

سیستم انسان مجازی شرکت تلسپین می‌تواند به افراد کمک کند تا چالش‌های ارتباطی بین انسانی و نحوه برخورد با همکاران یا کارمندان خود را تمرین کنند. مثلا مواردی از قبیل مذاکره، جوابدهی یا قانع کردن دیگری.

در سیستم شرکت تلسپین، سناریویی وجود دارد که مثلا یک مدیرعامل شرکت را باید قانع کنید تا سرویس شما را بخرد. در این شرایط، مدیرعامل را به گونه‌ای می‌بینید که دست به سینه نشسته و هنگام توضیحات شده، به جای دیگری نگاه می‌کند. در چنین شریطی کاربر باید از تخصص ارتباطی خود کمک بگیرد تا بتواند توجه این مدیرعامل را به خود جلب کند.

تکنولوژی واقعیت مجازی در بسیاری از زمینه‌ها برای آموزش و یادگیری افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا برای شبیه سازی اتاق زایمان و اتاق عمل، استفاده از دستگاه‌های ماشینی مختلف و بسیاری موارد دیگر. واقعیت مجازی همچنین می‌تواند برای موارد حیاتی‌تر نیز قابل استفاده است مثلا آموزش نحوه عکس العمل هنگام بروز سواستفاده‌های جنسی در محل کار. برای چنین موقعیت حساسی، برنامه‌ها و جلسه‌های مختلفی برگزار می‌شود اما شبیه سازی شرایط واقعی، می‌تواند افراد را به خوبی برای مدیریت آن، آموزش دهد.

تلسپین تنها شرکتی نیست که محتوای واقعیت مجازی برای آموزش طراحی می‌کند. هزاران کارمند شرکت والمارت با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus Go  در زمینه‌های مختلف آموزش می‌بینند.

Andy Trainor، یکی از مدیران والمارت می‌گوید:« وقتی شرایط را با کمک هدست واقعیت افزوده می‌بینید، مغز شما واقعا فکر می‌کند که در آن وضعیت قرار گرفته و آن را تجربه می‌کند.

آقای جسکون معتقد است که انسان‌های مجازی  می‌توانند به ما کمک کنند که انسان‌های بهتری شویم.

حالا، کسی شغل جدیدی برای آقای بری سراغ ندارد؟

منبع: سی نت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا