تکنولوژی

نوآورانه‌ترین و مهمترین نمایشگاه‌های تکنولوژی جهان

تقویم نمایشگاه‌ها و رویدادهای تکنولوژی

نفوذ تکنولوژی در زندگی روزمره و کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف و کسب و کارها، آن را به بخشی جدایی‌­ناپذیری از زندگی مدرن تبدیل کرده است. با این اوصاف است که نمایشگاه‌­ها و رویدادهای مختلفی در این حوزه برگزار می­‌شوند تا میزبان جدیدترین نوآوری­‌ها در محصولات و خدمات مختلف باشند. از آنجایی که روند رشد و توسعه صنعت تکنولوژی در کشورهای پیشرفته از دهه‌­ها و سال­‌ها پیش کلید خورده است، طبیعتا اولین‌­ها و مهم­ترین­‌های این رویدادها، مدت­‌هاست که در این کشورها برگزار می­‌شوند. با این اوصاف احتمالا برای­تان جالب است که با مهم‌­ترین و جریان­‌‌سازترین رویدادهای تکنولوژی جهان بیشتر آشنا شوید.

نمایشگاه CES ، بزرگ‌ترین و مهم­‌ترین نمایشگاه تکنولوژی

لاس‌­وگاس هر سال میزبان بزرگان عرصه تکنولوژی است که برای شرکت در نمایشگاه CES از سراسر دنیا به آنجا می­‌آیند. این رسمی است که از سال 1978 رواج داشته. اما قدمت CES بیش از این‌هاست؛ اولین نمایشگاه CES توسط انجمن تکنولوژی­‌های مصرفی آمریکا در ماه ژوئن سال 1967 در شهر نیویورک برگزار شد. این نمایشگاه در واقع زیرمجموعه­‌ای از رویداد موسیقی شیکاگو بود که در آن زمان رویداد اصلی برای نمایش جدیدترین محصولات مصرفی الکترونیک بود. این رویداد که 17 هزار و 500 بازدیدکننده و بیش از 100 شرکت­‌کننده داشت، با سخنرانی «باب گالوین» رییس هیات مدیره Motorola آغاز شد.

اولین نمایشگاه CES توسط انجمن تکنولوژی­‌های مصرفی آمریکا در ماه ژوئن سال 1967 در شهر نیویورک برگزار شد

 

از سال 1978 تا 1994 این نمایشگاه دو بار در سال برگزار می‌­شد؛ یک بار در ماه ژانویه در شهر لاس­‌وگاس و با عنوان CES زمستانی و یک بار هم در ماه ژوئن در شهر شیکاگو با عنوان CES تابستانی. تا اینکه بالاخره در سال 1995 رویداد زمستانی این نمایشگاه با موفقیت در لاس‌وگاس برگزار شد. این در حالی بود که نمایشگاه تابستانی آن در شیکاگو به تدریج محبوبیت خودش را از دست می‌­داد، تا اینکه برگزارکنندگان تصمیم گرفتند رویداد تابستانی CES را به صورت چرخشی در شهرهای مختلف برگزار کنند. اولین شهر پنسیلوانیا بود، اما از آنجایی که قرار بود نمایشگاه بازی­‌های ویدئویی E3 در ماه می در ساحل غربی برگزار شود این اتفاق رقابت بیشتری را ایجاد می­‌کرد، این رویداد تابستانی لغو شد. در سال 1996 نمایشگاه زمستانی طبق روال قبل در ماه ژانویه در لاس‌­وگاس برگزار شد و بعد از آن قرار بود نمایشگاه تابستانی در اورلاندوی فلوریدا برگزار شود، اما یک تداخل و همزمانی دیگر باعث شد تنها 24 شرکت­‌کننده در این رویداد ثبت نام کنند تا در نهایت این رویداد یک بار دیگر لغو شد.

در نهایت در سال 1998 ساختار این رویداد به برگزاری یک نمایشگاه در سال در لاس‌­وگاس تغییر کرد. این نمایشگاه در لاس‌­وگاس دیگر رقیبی نداشت و فرآیند آماده­‌سازی، برگزاری و به پایان رسیدن آن تقریبا هجده روز طول می­‌کشید. در واقع لاس‌­وگاس به خاطر هتل­‌ها و امکانات تفریحی و سرگرمی زیادی که در اختیار دارد، می­‌تواند برای هر گردشگری که اتفاقا به تکنولوژی و تازه‌های آن علاقه دارد، مقصد خوب و جذابی باشد. درست به همین دلیل هم هست که بسیاری از تکنولوی‌های انقلابی برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی می‌شوند.‌

مرور ویدئویی آی‌تی‌ایران از نمایشگاه CES 2017

با اینکه نمایشگاه CES مورد توجه بسیاری از رسانه‌های جهان قرار دارد، اما امکان بازدید عمومی ندارد و تنها شرکت‌های فناوری، روزنامه‌نگاران و افراد فعال در حوزه تجارت الکترونیک می‌توانند در آن شرکت کنند. محوطه برگزاری نمایشگاه به قدری بزرگ است که برای پیاده‌روی در آن، مجبور به طی کردن مسافت بسیاری خواهید بود. وسعت و پیچیدگی غرفه برخی از شرکت‌ها بسیار گیج‌کننده است در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر به جای حضور در غرفه، تنها یک میز را به خود اختصاص داده‌اند. در نمایشگاه CES امسال علاوه بر ۶۵۰۰ رسانه، حدود ۱۸۰ هزار نفر از ۱۵۵ کشور گوناگون نیز حضور داشتند تا محصولات جدید ۴۵۰۰ شرکت فناوری را تماشا کنند. نمایشگاه CES به تازگی اخیر یک نسخه آسیایی هم راه‌اندازی کرده است که هر سال در ماه آگوست در شهر شانگهای برگزار می­‌شود.

افتتاح نمایشگاه IFA در سال 1930 توسط آلبرت انیشتین
افتتاح نمایشگاه IFA در سال 1930 توسط آلبرت انیشتین

نمایشگاه IFA ، قدیمی‌­ترین رویداد صنعتی دنیا

با اینکه CES در حال حاضر مهم­‌ترین رویداد حوزه تکنولوژی در جهان است، اما IFA قطعا قدیمی­‌ترین این رویدادهاست. این نمایشگاه یکی از قدیمی‌­ترین رویدادهای صنعتی اروپا و البته دنیاست که بین سال­‌های 1924 تا 1939 به صورت سالانه برگزار می­‌شد، اما از سال 1950 تا سال 2005 به شکل دو سالانه برگزار شد. از سال 2005 به بعد این نمایشگاه دوباره سالانه شد و به این ترتیب در ماه سپتامبر هر سال برگزار می­‌شود.

مرتبط: تاریخچه نمایشگاه ایفا

IFA حالا یکی از پیشروترین رویدادهای جهانی در حوزه لوازم مصرفی الکترونیک و لوازم خانگی است. این نمایشگاه فرصت خوبی برای شرکت‌­کنندگان است تا آخرین و تازه‌­ترین محصولات و پیشرفت­‌های خودشان را در معرض دید عموم قرار بدهند. همچنین از آنجایی که این رویداد قدمت زیادی دارد، بسیاری از بزرگ­‌ترین و مهم‌­ترین بازیگران جهانی عرصه تکنولوژی برای اولین بار در این نمایشگاه به شکل رسمی حضورشان در این عرصه را اعلام کرده‌­اند. جالب است بدانید که IFA در سال 2015 با 245 هزار بازدیدکننده و هزار و 645 شرکت­‌کننده، عنوان بزرگ‌­ترین نمایشگاه تکنولوژی اروپا را به خودش اختصاص داد.

نمایشگاه ایفا 2017 :‌آنچه گذشت

مرتبط: گزارش تصویری از تاریخ تکنولوژی در نمایشگاه IFA

با این اوصاف است که نمایشگاهی که زمانی با معرفی دستگاه رادیویی ساخته شده با حمایت نازی‌ها در برلین و با همین نام «نمایشگاه رادیویی برلین» شکل گرفت، حالا به رویداد بزرگ و بین‌المللی تبدیل شده که با نام IFA در سراسر جهان شناخته می‌شود. حالا این رویداد در ماه سپتامبر هر سال علاقه‌مندان، کارشناسان و فعالان صنعت تکنولوژی را از بیش از صد کشور جهان در شهر برلین که به قلب صنعتی اروپا مشهور است، گرد هم می‌آورد. در قدمت این نمایشگاه همین کافی است که بدانید رویداد IFA در سال 1930 با حضور آلبرت انیشتین افتتاح شد. جالب اینکه اوین کاست صوتی کامپکت و اولین دستگاه ضبط روی کاست دنیا توسط شرکت Philips در این نمایشگاه رونمایی شده است.

کنگره جهانی موبایل MWC ، موبایل و دیگر هیچ

مهم­‌ترین و بزرگ‌­ترین مجموعه رویداد جهانی در حوزه موبایل به صورت سالانه در بزرگ­‌ترین کلان­شهر اروپا در کنار دریای مدیترانه برگزار می­‌شود. اين کنگره که بزرگ­‌ترين رويداد در حوزه موبايل در جهان به حساب می­‌آيد، هر سال در شهر بارسلون اسپانيا و توسط بنياد GSMA اين کشور برگزار می­‌شود و شرکت­‌ها توليدکننده گوشی­‌های موبايل، اپراتورهای تلفن همراه، توليدکنندگان محتوا برای موبايل و فعالان ديگر اين عرصه را دور هم جمع می­‌کنند تا جديدترين محصولات و خدمات خودشان را در اين فضا رونمايی و معرفی کنند. کنگره جهانی موبایل یا MWC به عنوان بزرگ­‌ترین رویداد جهانی صنعت موبایل، هر سال میزبان کنفرانس­‌هایی با حضور مدیران بزرگ‌­ترین و مهم­‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌­های موبایل و سرویس‌­های مرتبط آنهاست. به این ترتیب این رویداد مورد توجه مدیران اپراتورهای موبایل، تولیدکنندگان گوشی، ارایه‌­دهندگان تکنولوژی­‌های ارتباطی و تولیدکنندگان محتوا قرار می­‌گیرد.

کنگره جهانی موبایل MWC 2019

مرتبط: برترین‌های کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶

این رویداد تا سال 2006 هر سال در شهر ساحلی کن در فرانسه و با نام 3GSM World برگزار می­‌شد. در سال 2014 بنیاد GSMA این رویداد را دوباره برندسازی و آن را با بنر کنگره جهانی موبایل و شامل کنگره جهانی شانگهای، برگزار کرد. در سال 2016 بنیاد GSMA از ایجاد کنگره جهانی موبایل آمریکا خبر داد تا به این ترتیب در سال 2017 این رویداد در شمال آمریکا هم برگزار شود. با این همه اما کنگره جهانی موبایل بارسلون بزرگ­‌ترین رویداد در این مجموعه است و معمولا در ماه فوریه هر سال برگزار می­‌شود. با این حال اما گاهی پیش آمده است که این رویداد در اولین هفته ماه مارس برگزار شود. این رویداد هر سال معمولا چیزی بیش از 100 هزار نفر بازدیدکننده از بیش از 200 کشور سرتاسر دنیا دارد.

در سال جاری میلادی این رویداد با تمرکززدایی از تکنولوژی­‌های صرفا موبایلی برگزار شده تا انعکاسی از گستردگی ابعاد ارتباطات امروزی باشد. این رویداد در سال 2019 یک بار دیگر برندسازی شده و با نام MWC معرفی شد تا با نام MWC19 در شهرهای بارسلون، شانگهای و لس‌­آنجلس برگزار شود. MWC19 بارسلون از 25 تا 29 ماه فوریه در بارسلون و MWC19 شانگهای از 25 تا 27 ماه ژوئن برگزار شدند. MWC19 شهر لس‌­آنجلس اما قرار است از 22 تا 24 ماه اکتبر آینده برگزار شود.

سبیت CeBIT ، بزرگ­‌ترین رویداد کامپیوتری جهان

CeBIT به عنوان بزرگ‌­ترین و مهم­‌ترین رویداد بین­‌المللی در حوزه کامپیوتر شناخته می­‌شود. این نمایشگاه هر سال در شهر هانوفر آلمان برگزار می­‌شود و نماینده خوبی برای روندهای رایج و جاری دنیای IT است. این رویداد توسط Deutsche Messe AG که بزرگ­‌ترین برگزارکننده نمایشگاه­‌های آلمان است، برگزار می­‌شود. CeBIT در زمینی به مساحت 450 هزار مترمربع برگزار می­‌شود و بیشترین بازدیدکننده آن با 850 هزار نفر مربوط به دوره انفجار حباب دات­کام است. این رویداد هم از نظر مساحت زمین نمایشگاهی و هم تعداد بازدیدکننده از رقیب آسیایی خودش یعنی کامپیوتکس، بزرگ­‌تر است.

شرکت در نمایشگاه CeBIT با حمایت پاویون ایران

مرتبط: گزارش تصویری آی تی ایران از سبیت ۲۰۱۹

این رویداد در گذشته بخشی از نمایشگاه هانوفر بوده که یک نمایشگاه سالانه تجاری بزرگ و صنعتی بوده است. این نمایشگاه در قالب سالنی مجزا در سال 1970 تاسیس شد و بعد به بزرگ­‌ترین سالن نمایشگاهی دنیا تبدیل شد. در دهه 1980 و با رونق بخش ICT در سراسر دنیا، این سالن به تدریج به یک نمایشگاه مجزا تبدیل شد تا اولین بار در سال 1986 به عنوان یک نمایشگاه مستقل و رسمی شروع به کار کرد؛ نمایشگاهی که چهار هفته زودتر از نمایشگاه اصلی هانوفر برگزار می­‌شد. تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه CeBIT در سال 2001 برابر 830 هزار نفر بود، اما در سال 2007 این تعداد کاهش معناداری پیدا کرده و به چیزی در حدود 200 هزار نفر رسید. در سال 2010 اما تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه دوباره افزایش پیدا کرده و به 334 هزار نفر رسید. با این همه اما در اواخر ماه نوامبر سال 2018 شرکت نمایشگاهی Deutsche Messe AG اعلام کرد که به دنبال کاهش چشمگیر بازدیدکنندگان و شرکت­‌کنندگان این نمایشگاه، CeBIT ممکن است در آینده نزدیک لغو و تعطیل شود. با این حال اما CeBIT در سال جاری میلادی هم برگزار شد و میزبان 495 هزار بازدیدکننده و 5 هزار و 845 شرکت­کننده از سراسر جهان بود.

کامپیوتکس ، بزرگ­‌ترین رویداد کامپیوتری آسیا

کامپیوتکس یکی از مهم­‌ترین و بزرگ‌­ترین رویدادهای تکنولوژی جهان است که از اوایل دهه 2000، هر سال در شهر تایپه تایوان برگزار می­‌شود. این نمایشگاه با پشتیبانی مالی دولت تایوان، شورای توسعه تجاری تایوان و همچنین بنیاد کامپیوتر تایوان به عنوان نماینده بخش خصوصی، برگزار می­‌شود و بیشتر میزبان تازه­‌های محصولات کامپیوتری و سخت‌­افزاری است. اولین نمایشگاه با عنوان نمایشگاه کامپیوتر تایپه در سال 1981 برگزار شد و میزبان شرکت­‌های کوچک و متوسط از صنعت کامپیوتر تایوان بود.

نام کامپیوتکس از دوره چهارم این رویداد برای آن انتخاب شد.با رشد صنعت IT در تایوان از اوایل دهه 1990، کامپیوتکس به سرعت گسترش و اهمیت بیشتری پیدا کرده و به رویدادی مهم در صنعت IT آسیا و جهان تبدیل شد. حالا کامپیوتکس بعد از CeBIT، دومین رویداد کامپیوتری بزرگ دنیا و بزرگ‌­ترین رویداد تکنولوژی آسیا به حساب می­‌آید. کامپیوتکس با نوآوری­‌ها و تحولات صنعت تکنولوژی جهان همراه است و هر سال با تمرکز بر پدیده‌ه­ای جدید در این حوزه برگزار می­‌شود، تا جایی که شعار آن در رویداد سال جاری میلادی که از 28 ماه می تا اول ماه ژوئن برگزار شد، «اینترنت اشیا+» بوده و بیشتر روی نوآوری­‌های حوزه اینترنت اشیا و فعالیت­‌های استارت­آپی در این زمینه متمرکز بوده است.

جیتکس GITEX ،‌ رویداد تکنولوژی به سبک خلیج فارس

جیتکس شاید نزدیک­‌ترین و آشناترین رویداد حوزه تکنولوژی برای ما باشد که هر سال درست در آن­‌سوی آب­‌های خلیج فارس در مرکز تجارت جهانی شهر دوبی برگزار می­‌شود. این رویداد در منطقه خاورمیانه محبوبیت زیادی داشته و هر سال بازدیدکنندگان زیادی دارد که بیشترین آنها در سال 2009 و همزمان با عرضه ویندوز 7 شرکت مایکروسافت بود که باعث ورود و بازدید 150 هزار و 19 نفر از این نمایشگاه شد. بخش جنبی GITEX Shopper & Consumer Electronics Expo هم مورد توجه خرده­‌فروشان و تامین­کنندگان قطعات مانند Gateway Group، Etisalat، RedHat و Dell قرار می‌­گیرد.

گزارش تصویری از نخستین روز نمایشگاه جیتکس 2015

جالب است بدانید که این نمایشگاه برای اولین بار در سال 1981 و تنها در یکی از سالن­ های مرکز تجارت جهانی دوبی برگزار شد. با معرفی کنفرانس MacWorld در سال 1988، جیتکس به دو سالن گسترش پیدا کرد و در سال­‌های بعد تمام سالن­‌های مرکز تجارت جهانی دوبی را به خودش اختصاص داد تا در حال حاضر در 10 سالن به وسعتی در حدود 93 هزار متر مربع برگزار شود. بخش GITEX Shopper در سال 2009 بیش از 150 هزار بازدیدکننده از 121 کشور دنیا داشت. در سال 2012 اما 60 درصد از بازدیدکنندگان از منطقه خاورمیانه، 19 درصد از آفریقا، 13 درصد از آمریکا، 4 درصد از شرق و جنوب­‌شرق آسیا و 4 درصد از اروپا بودند. در سال 1998 هم نسخه مصری جیتکس در شهر قاهره برگزار شد، اما این نمایشگا تنها تا سه سال بعد یعنی تا سال 2002 برگزار شد.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا