تکنولوژی

مروری بر امکانات و تجهیزات کتابخانه عمومی ونکوور

از استودیوهای رایگان تولید پادکست تا کامپیوترهای قدرتمند مخصوص تولید فیلم

عکس‌ها  : مهیار مهرجو

کتابخانه عمومی ونکوور در کشور کانادا یکی از قدیمی‌ترین مراکز فرهنگی جهان به شمار می‌رود که سنگ بنای آن در سال 1869 میلادی گذاشته شد. این مرکز که حدود یک و نیم قرن از عمر آن می‌گذرد، توانسته با جذب میلیون‌ها بازدیدکننده در سال‌های اخیر، همانند نگینی در غرب کانادا بدرخشد.

طبق آخرین آمارها، بالغ بر 63 درصد از ساکنان ونکوور در سال 2018 از خدمات کتابخانه ونکوور استفاده کردند که در مقایسه با سال‌های 2016 و 2017 که به ترتیب برابر با 27 و 53 درصد ذکر شده، رشد چند درصدی را شان می‌دهد.

همچنین، آمارها حاکی از آن است که در سال گذشته میلادی، بیش از 64 میلیون بازدید از شعبه مرکزی و دیگر شعب این کتابخانه در کانادا به عمل آمده و 9.9 میلیون آیتم که شامل انواع محصولات این مرکز فرهنگی می‌شود، به امانت گرفته شد.

عضویت در کتابخانه ونکوور رایگان است و امکاناتی که به شکل رایگان در اختیار اعضا قرار می‌گیرد  آنقدر متنوع و وسیع است که میتواند بخش عمده‌ای از نیازهای تخصصی افراد از فیلمسازی تا تولید پادکست و تحقیق در یک زمینه خاص را هم در بر بگیرد.

در کتابخانه عمومی ونکوور علاوه بر کتاب‌هایی که به صورت فیزیکی عرضه می‌شوند، خدمات و امکانات دیگری نیز برای اعضای ارائه می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

کتاب‌های الکترونیکی و صوتی

جدای از کتاب‌هایی که به صورت صوتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، کتابخانه عمومی ونکوور مجموعه‌ای از کتاب‌ها را که به صورت الکترونیکی و صوتی درآمده‌اند در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. اعضای این کتابخانه می‌توانند از طریق اپلیکیشنی که برای این منظور تهیه شده، کتاب‌های را دانلود و استفاده نمایند. ناگفته نماند که در این بخش، کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شوند که می‌توانند به خوبی نیازهای کودکان، نوجوانان، جوانان، محققان، دانشگاهیان و غیره تامین کنند.

تمامی اعضای کتابخانه ونکوور قادر خواهند بود  از برخی سرویس‌های آموزشی مشهور اینترنتی مانند لیندا که به طور طبیعی استفاده از آن نیازمند پرداخت اشتراک است به طور رایگان هم بهره ببرند.

سازها و آلات موسیقی

در کتابخانه عمومی ونکوور بخشی تحت عنوان Sun Life Financial Musical Instrument Lending Library وجود دارد که در واقع، مجموعه‌ی از سازها و آلات موسیقی را در خود جای داده و اعضا می‌توانند با ارائه کارت کتابخانه،این سازها را به امانت ببرند.

 

استودیوهای ضبط صدا و تولید پادکست

کتابخانه ونکوور محیطی را برای پرورش خلاقیت، ارتقای روحیه همکاری و با قابلیت‌های سرگرم‌کننده را به صورت رایگان در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. در این استودیو، اعضای کتابخانه عمومی ونکوور می‌توانند با تعیین وقت قبلی، صدای خود را با سیستم‌های پیشرفته‌ای که تعبیه شد، ضبط کنند. پس از اتمام فرآیند، اعضاء می‌بایست حتما با خود حافظه ذخیره‌سازی به همراه داشته باشند تا بتوانند فایل ضبط‌شده را به آن منتقل کنند.

در به کارگیری این تجهیزات از سوی اعضای کتابخانه عمومی ونکوور هیچ محدودیتی وجود ندارد و حتی آنها می‌توانند یک متخصص فنی را هم به طور رایگان برای تولید برنامه و یا ضبط پادکست در اختیار داشته باشند.

در کتابخانه عمومی ونکوور ، چندین اتاق ویژه ضبط صدا و ویدیو تعبیه شده که در صورت خالی بودن، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. تقریبا از دو هفته قبل اعضاء می‌بایست برای رزرو یکی از این اتاق‌ها، درخواست خود را در سیستم ثبت کنند. هر نفر در هر روز می‌تواند حداکثر 3 ساعت از این امکانات استفاده کند. ناگفته نماند که در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌بایست حداقل 24 ساعت قبل نسبت به لغو درخواست استفاده از این استودیوها اقدام کرد. اگر این کار انجام شود، علاوه بر جریمه نقدی، امکان استفاده از استودیوها برای مدت زمانی مشخص از وی سلب خواهد شد.

 اتاق‌های دیجیتال کتابخانه عمومی ونکوور

در کتابخانه عمومی ونکوور ، بخشی نیز برای علاقمندان به کارهای دیجیتال تعبیه شده که در آن می‌توانند با کمک کامپیوترها و نرم‌افزارهای پیشرفته موجود، کارهایی از قبیل تغییر فرمت انواع فایل‌های تصویر، صوتی و ویدیویی و هچنین کاست‌های صوتی و یا نوارهای VHS را انجام دهند.

کامپیوترهای قدرتمند که می‌توانند برای تدوین یا پردازشهای سنگین دیگر به کار بیایند
کامپیوترهای قدرتمند که می‌توانند برای تدوین یا پردازشهای سنگین دیگر به کار بیایند

از دیگر کارهایی که می‌توان در این بخش انجام داد، ویرایش انواع فایل‌های تصویری، صوتی و ویدیویی با کمک نرم‌افزارهایی همانند ادوب ایلاستریتور، ادوب فوتوشاپ، ریپر، مایکروسافت مووی میکر،ادوب پریمیرگو و ادوب این‌دیزاین است. در این قسمت نیز کاربران می‌بایست یک حافظه  ذخیره‌سازی برای دریافت فایل نهایی به همراه داشته باشند و تنها 3 ساعت در طول روز می‌توانند پای این سیستم‌ها بنشینند.

اتاق‌های جلسات و سالن‌های کنفرانس

در کتابخانه عمومی ونکوور محیطی افزون بر 1100 متر مربع برای برگزاری انواع جلسات و کنفرانس‌ها طراحی شده است. هر کدام از این سالن‌ها با شکل و شمایلی خاص و مناسب برای برگزاری رویدادهایی خاص طراحی شده‌اند و افراد می‌توانند بسته به نوع جلسه خود، یکی از این سالن‌ها را انتخاب نمایند.

اتاق‌های ویژه مطالعه خصوصی

مدیران کتابخانه عمومی ونکوور اتاق‌های کوچکی را نیز برای افراد و گروه‌ها در نظر گرفته‌اند که می‌توانند به صورت گروه‌های کوچک و در محیطی از کاملا آرام، به مطالعه پرداخته و یا در مورد موضوعی خاص با هم به تبادل‌نظر بپردازند.

اتاقهای عایق شده در برابر صدا در کتابخانه ونکوور مخصوص مطالعه در سکوت
اتاقهای عایق شده در برابر صدا در کتابخانه ونکوور مخصوص مطالعه در سکوت

استفاده از این اتاق‌ها در کتابخانه عمومی ونکوور کاملا رایگان است و افراد می‌بایست در همان روز نسب به رزرو آن اقدام کنند. هر فرد و یا گروه می‌تواند تنها در دو ساعت از این اتاق‌ها استفاده کند که البته در صورت خالی بودن اتاق‌ها و نبود درخواست از سوی دیگر کاربران، می‌توان تا دو ساعت دیگر نیز تمدید کرد.

کلاس‌های آموزشی

یکی دیگر از مواردی که سبب جذابیت کتابخانه عمومی ونکوور برای کاربران شده، کلاس‌های آموزشی است که برای اعضا برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها، آموزش‌هایی همچون ساخت فایل‌های اینفوگرافیک، ویرایش ویدیو، ساخت فایل‌های GIF، کار با نرم‌افزار این‌دیزاین، ساخت گزارش‌های ویدیویی شهروند خبرنگاری، کار با نرم‌افزار پریمیرگو، مهارت‌های مصاحبه و غیره ارائه می‌شود.

 

 

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. بازتاب: AMBLotto
  2. بازتاب: casinos not on gamstop
  3. بازتاب: muha mads
  4. بازتاب: buy saxenda online

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا