تکنولوژی

علی‌بابا از قوی‌ترین پردازنده RISC-V جهان رونمایی کرد

شرکت چینی علی‌بابا در جریان کنفرانس کلاد خود در شهر شانگهای از پردازنده جدید و قدرتمندی به نام Xuantie 910 RISC-V پرده برداشت.

این پردازنده توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه علی‌بابا به نام Pingtouge تولید و مبتنی بر معماری RISC-V طراحی شده است. این معماری یکی از اصلی‌ترین معماری‌های ساخت تراشه‌ها به حساب می‌آید که از فناوری هوش مصنوعی اینترنت اشیاء کمک می‌گیرد.

پردازنده 16 هسته‌ای Xuantie 910 که با لیتوگرافی 12 نانومتری تولید شده، توانسته امتیاز 7.1 مگاهرتز Coremark را ثبت کند و فرکانس آن نیز برابر با 2.5 گیگاهرتز عنوان شده است. این یعنی پردازنده مذکور 40 درصد سریع‌تر از نمونه‌های موجود عمل خواهد کرد و در حال حاضر به عنوان قوی‌ترین چیپست RISC-V به حساب می‌آید.

طبق گفته علی‌بابا،  چیپست Xuantie 910 از لحاظ پردازش در زمینه‌های 5G، هوش مصنوعی، ارتباط شبکه‌ای و رانندگی خودران تا دوبرابر سریع‌تر عمل خواهد کرد و هزینه‌های تولید را نیز به نصف کاهش خواهد داد. از این پردازنده می‌توان در انواع اسپیکرهای هوشمند، اتومبیل‌های خودران و دیگر دستگاه‌های وابسته به اینترنت که نیاز به توان پردازشی بالایی دارند، استفاده کرد.

البته طبق گزارشی که رویترز منتشر کرده، علی‌بابا تصمیمی‌برای تولید انبوه این پردازنده ندارد و تصمیم گرفته تا امتیاز آن را به شرکت‌های تولیدکننده تراشه واگذار کند. همچنین این شرکت قصد دارد تا بخشی از کدهای طراحی این محصول را در GitHub به اشتراک بگذارد تا دیگر شرکت‌ها بتوانند از آن برای توسعه محصولات مشابه استفاده کنند.

هدف علی‌بابا از تولید این چیپست در راستای هدف بزرگ کشور چین برای تامین قطعات مورد نیاز شرکت‌های چینی از تامین‌کنندگان داخلی عنوان شده است.

علی‌بابا از قوی‌ترین پردازنده RISC-V جهان رونمایی کرد

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا