تکنولوژی

تامین فلزات مورد نیاز برای تولید مدال‌های المپیک 2020 از مواد بازیافتی

کمیته برگزاری المپیک 2020 توکیو از تامین فلزات مورد نیاز برای تولید مدال‌های این رویداد بزرگ ورزشی از قطعات الکترونیکی بازیافتی خبر داد.

از فلزات برای مصارف گوناگونی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها، ساخت انواع مدال‌ها برای مسابقات ورزشی است. اما در رویدادهای بزرگی همچون المپیک که صدها مدال در بین ورزشکاران توزیع می‌شود، می‌بایست از حجم زیادی از فلزات برای تولید مدال استفاده کرد که این مساله با توجه به کمیاب بودن برخی از فلزات، نمی‌تواند چندان خوشایند باشد.

اما شاید در خبرها خوانده باشید که ژاپن قصد دارد تا شیوه جدیدی را برای تولید مدل‌هایی که قرار است در المپیک 2020 توکیو توزیع شد، در پیش بگیرد. این کشور در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که برای ساخت مدل‌های این رویداد ورزشی از قطعات الکترونیکی بازیافتی استفاده خواهد شد.

کمیته برگزاری المپیک توکیو در قالب طرحی، دستگاه‌های الکترونیکی اسقاطی را جمع‌آوری و قطعات قابل استفاده را برای ساخت مدال، از دل آن‌ها استخراج کرد. همانطورکه می‌دانید در جریان المپیک، قرار است چیزی حدود 5 هزار مدال بین ورزشکاران توزیع شود و گفته می‌شود که ژاپن توانسته نزدیک به 78 هزار تن محصولات الکترونیکی را در این کشور جمع‌آوری کند.

از این حجم از وسایل الکترونیکی که 6 میلیون دستگاه گوشی نیز در میان آن‌ها وجود دارد، 32 کیلوگرم طلا، 3500 کیلوگرم نقره و 2200 کیلوگرم برنز استخراج شده است. ژاپن از این طریق قصد داشت تا در استفاده از فلزهای کمیاب در جهان صرفه‎جویی کند و هنوز مشخص نیست که آیا برگزارکنندگان این رویداد در دیگر کشورهای جهان نیز همین رویه را در پیش خواهد گرفت یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا