تکنولوژی

بهترین تبلت‌ها و کتابخوان‌ها برای خواندن کتاب پی‌دی‌اف

جذابیت اصلی فایل‌های فرمت Adobe’s Portable Document Format یا PDF، این است که کاربران تقریبا به روی هر دستگاهی می‌توانند این فایل‌ها را بخوانند. نتیجه‌ای هم که می‌گیریم این است که فایل‌های PDF تقریبا به روی هر دستگاهی با هر مدل سیستم عاملی از گوشی هوشمند گرفته تا تبلت و لپ تاپ‌ها، قابل اجراست. به همین دلیل، فایل‌های پی‌دی‌اف یکی از پر استفاده‌ترین شیوه‌های به اشتراک گذاری مطالب نوشتاری است و حتی کتابخوان‌هایی به صورت اختصاصی برای دسترسی به این فایل‌ها طراحی شده است.

این کتابخوان‌ها با قابلیت‌های و امکانات مختلف ارائه می‌شوند مثلا وضوح تصویر بیشتر، صفحه نمایش در اندازه‌های مختلف، عمر باتری، سادگی در استفاده، قابلیت‌های جا به جایی و قیمت.

مهم‌ترین قابلیتی که در یک دستگاه دیجیتال می‌توان پیدا کرد، قابلیت «تطبیق پذیری» است. یک گوشی هوشمند این روزها هم به عنوان دوربین و هم نوت بوک، پردازش‌گر کلمات، ضبط صدا، رادیو، پخش کننده موسیقی، نقشه خوان، گام شمار و خیلی موارد دیگر استفاده می‌شود. اکثریت مردم هم همین دستگاه‌های همه کاره را ترجیح می‌دهند.

اما دستگاه‌های دیجیتالی دیگر نیز هستند که به صورت اختصاصی تنها روی یکی از این قابلیت‌ها تمرکز دارند مانند خواندن فایل‌های پی دی‌اف. البته این مدل دستگاه‌ها در حجم کمتری تولید می‌شود و بالطب گران‌تر نیز هستند.

بهترین کتابخوان‌های الکترونیکی جهان

اما گزینه‌های پیشنهادی در دنیای پی‌دی‌اف خوان‌ها:

صفحه نمایش، قابلیتی مهم

صفحات نمایش مجهز به جوهر الکتریکی-e-ink- در نور زیاد نیز به راحتی دیده می شود.

کتابخوان‌هایی مانند کیندل آمازون، دقیقا برای جایگزینی کتاب‌های چاپی طراحی شده‌اند. به همین دلیل اندازه یک کتاب رمان معمولی هستند با این تفاوت که باریک‌تراند. این دستگاه‌ها به جوهر الکترونیک- E-Ink – مجهز هستند که برخلاف صفحه نمایش لپ‌تاپ‌ها- در نور روز، وضوح خیلی خوبی دارند. ای-بوک‌ها باتری زیادی مصرف نمی‌کنند و به همین دلیل می‌توان ساعت‌ها از آن استفاده کرد. این دستگاه شاید دقیقا همان چیزی باشد که دنبالش هستید منتها مشکل اصلی‌شان، اندازه صفحه نمایش آنهاست.

به صورت میانگین، صفحه نمایش با ابعاد210X 297 میلی متر، برای خواندن متن کافی است یعنی دقیقا اندازه یک صفحه A4 . نکته مهم دیگر، aspect ratio یا نسبت تصویر است. از آنجاییکه صفحه‌ای به اندازه کاغذ A4 دارید، بهترین نسبت تصویر  3:2 خواهد بود که در مایکروسافت سرفیس بوک و گوگل پیکسل بوک وجود دارد.

نسبت تصویر 4:3 یا 16:10 هم قابل قبول است که در مک بوک پرو وجود دارد. اما در دیگر کتابخوان‌ها صفحه نمایشی با نسب تصویر متفاوت دیده می‌شود که در اندازه A4، کیفیت مطلوب را ارائه نمی‌دهد. البته استفاده از صفحات نمایش جوهر الکتریکی خیلی وقت‌ها راحت‌تر هم به نظر می‌آید.

کتابخوان‌های الکتریکی اختصاصی پی‌دی‌اف

کتابخوان الکتریکی reMarkable با صفحه نمایش جوهر الکتریک بزرگ، در کنار قابلیت خواندن، قابلیت نوشتاری نیز دارد.

دستگاهی مانند remarkable دقیقا برای عرضه به بازار نوشتار دیجیتال طراحی شده است نه بازار خواندن دیجیتال. بیشتر کتابخوان‌های خوب بازار نیز، قلمی به همراه دارند که قابلیت نوشتن روی صفحه نمایش را دارد. کتابخوان‌های سری Onyx Boox برای این منظور عالی هستند.این محصول، 7 مدل کتابخوان الکترونیک با صفحه نمایش‌های بزرگ دارد که گران‌ترین مدل آن 849 دلار قیمت دارد. اگر به دنبال یک پی‌دی‌اف خوان حرفه‌ای هستید، این کتابخوان‌ها با صفحه نمایش بزرگ 13.3 اینچی می‌تواند بهترین گزینه شما باشد. ارزان ترین کتابخوان این محصول، کوچک ترین مدل است و 319 دلار قیمت دارد.

البته، شرکت ژاپنی سونی نیز یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه کتابخوان‌های الکتریکی است. گرچه مدل 12.3 اینچی DPT-RP1 این شرکت، 699 پوند برایتان آب می‌خورد. این دستگاه با یک بار شارژ تا چند روز قابل استفاده است که از بسیاری از لپ تاپ و تبلت‌های معمول در بازار بیشتر است.

Likebook Mimas 10.3 اینچی  Boyue، ارزان‌تر و کوچک‌تر است. سازنده چینی این دستگاه، Likebook را به صورت آنلاین به قیمت 462.91 یورو می‌فروشد. مدل امسال این کتابخوان، تراشه RK3368  و خروجی  Type-C دارد.

بر اساس اطلاات وبسایت the-ebook-reader.com ، Boyue قرار است نسخه‌ای از Likebook را عرضه کند که شباهت زیادی به Onyx Boox Note Pro دارد. کپی بدون نقص از Onyx  را این روزها زیاد می‌بینیم. بیشتر این محصولات، نیمی از قابلیت‌های نرم افزاری خود را از نرم افزارهای Onyx  می‌گیرند و حالا از لحاظ سخت افزای در حال تبدیل شدن به این دستگاه هستند. Boyue  یک سری مشکلات نرم افزاری نیز دارد.

مدل‌ای جدید Onyx Boox و Likebook  بر پایه سیستم عامل اندروید 6.0.1  طراحی شده‌اند به همین دلیل، احتمالا به فایل‌های پی دی اف فروشگاه Google Play store نیز دسترسی خواهند داشت. با این وجود بیشتر برنامه‌های اندرویدی، برای استفاده روی صفحات نمایش کتابخوان جوهر الکتریکی، طراحی نشده‌اند.

دستگاه‌های متفرقه

آیپد پروی 12.9 اینچی، یک کتابخوان فوق العاده است ولی قیمت بالایی دارد.

اگر دنبال کتابخوان هستید، گزینه‌های دیگری نیز در اختیار دارید که قابلیت‌های انطباق پذیری بیشتری دارند مانند محصولات اپل یا ویندوز تبلت‌ها. این دستگاه‌ها، قابلیت‌های بیشتری از کتابخوان‌های الکتریکی دارند اما صفحه نمایش با جوهر الکتریک یا شارژ باتری کتابخوان‌ها را ندارند.

آیپد اپل یک تبلت بی نظیر برای خواندن فایل‌های پی‌دی‌اف است اما قیمت مدل‌های مجهز به صفحه نمایش بزرگ ‌این محصول-مثلا مدل 12.9 اینچی آیپد پرو- از رقم بالای 969 پوند شروع می‌شود. مدل 10.5 اینچی آیپد ایر از 479 پوند و مدل 9.7 اینچی آیپد از 319 پوند شروع می‌شود که قیمت نسبتا منطقی‌تری هستند.

تبلت‌های اندرویدی ارزان‌تر هستند. مثلا یک تبلت 10.6 اینچی  Huawei MediaPad M5  را می‌توانید با قیمت 299 پوند بخرید. صفحه نمایش  2560X1600 pixel Quad HD این محصول که نسبت تصویر 16:10 دارد، یکی از بهترین صفحات نمایش برای خواندن فایل‌های پی‌دی‌اف محسوب می‌شود.

شکی نیست که مدل‌های ارزان‌تر تبلت‌های اندرودی دیگر، در بازار فراوان است مانند  Lenovo Smart Tab P10(199 پوند) و  Acer Iconia One(129 پوند). اما با قیمت کمتر، رزولوشن یا کیفیت تصویر نیزپایین می‌آید. Lenovo’s P10، یک صفحه نمایش 1920X 1200 دارد و رزولوشن Acer’s Iconia  نیز  1280X 800  پیکسل است. هر دو مدل، نسبت تصویر 16:10 دارند.

تبلت 12.3 اینچی Pixel Slate  گوگل، رزولوشن خوب 3000X 2000 را ارائه می‌دهد ولی قیمت 749 پوندی بالایی دارد.

در آخر، دستگاه‌های سرفیس پروی مایکروسافت نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای خواندن و ویرایش پی‌دی‌اف است. آخرین  مدل سرفیس پرو 6 با پردازنده  Core i5 اینتل، 774.99 پوند قیمت دارد.

منبع: گاردین

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا