ال جیتکنولوژیسامسونگ

همه چیز درباره مقایسه تلویزیونهای OLED ال جی و تلویزیونهای QLED سامسونگ

دو رقیب اصلی بازار تلویزیون ال جی و سامسونگ بهترین تلویزیونهایشان با نام‌های مشابه به بازار می‌فرستند اما واقعیت این است بین تلویزیونهای او ال ای دی  OLED یا اولد و کیو ال ای دی  QLED یا کیولد به اندازه تفاوت بین شیر و پلنگ تفاوت وجود دارد.

سامسونگ محبوب‌ترین سازنده تلویزیون در جهان برای سالها بهترین تلویزیون‌هایش را با سرنام QLED  به بازار عرضه کرده است.

تلویزیونهای QLED سری ۲۰۱۹ سامسونگ بزرگتر از مدلهای قبلی و شامل ۲۸ مدل در هفت سری می‌شوند. از تلویزیون ۹۸ اینچی 8K گرفته تا تلویزیونهایی با دیزاین تابلوی نقاشی و هنرمدرن این شرکت مجموعه متنوع و پیشرفته‌ای از تلویزیون را به خریداران ارایه می‌کند.

با این حال وقتی صحبت از کیفیت تصویر به میان می آید تلویزیونهای OLED در جایگاه دیگری قرار میگیرند.

سایت CNET طی سالهای گذشته تلویزیونهای مختلفی را با هم مقایسه کرده و معتقد است در مجموع تلویزیونهای OLED ال جی کیفیت بهتری نسبت به QLED دارند.

آخرین مقایسه آنها مربوط به تلویزیون Samsung 2018 Q9 QLED با تلویزیون LG 2019 C9 OLED بود که تلویزیون ال جی از این مقایسه از نظر کیفیت تصویر پیروز بیرون آمد.

با این حال تلویزیون  Q9 هنوز یکی از بهترین تلویزیونها از نظر کیفیت و دارای بهترین کیفیت تصویر در میان تلویزیونهای غیر OLED است اما این کیفیت خوب تصویر به خاطر تکنولوژی QLED آن نیست.

در ماه ژوئن ۲۰۱۹ سایت CNET بررسی تلویزیون میان قیمت Q70 را انجام داد که عملکرد بسیار خوبی داشت اما نه به اندازه OLED. این سایت هنوز  بررسی روی مدل های جدید Q80 و Q90 را انجام نداده اما سی نت معتقد است که در بررسی میان بهترین تلویزیونهای QLED در مقایسه با بهترین‌های OLED سامسونگ نسبت به ال جی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌تری داشته است.

تکنولوژی OLED در مقایسه با تکنولوژی OLED

اجازه بدهید خیلی خلاصه دو تکنولوژی را مرور کنیم.

تلویزیونهای  OLED مخفف “organic light emitting diode.“

تلویزیونهای QLED که در اینجا حرف Q مخفف کوانتوم یعنی تلویزیونهای ال ای دی کوانتومی است.

تکنولوژی OLED از نظر پایه‌ای تکنولوژی متفاوتی نسبت به LCD دارند.

تکنولوژی QLED نسخه‌ای از تلویزیونهای LED LCD که کوانتوم دات به آن اضافه شده شده است.

تکنولوژی OLED تابشی است یعنی پیکسلها از خود نور انتشار می‌دهند.

تکنولوژی QLED مانند LCD است و بر تابش نور پس زمینه LED تکیه دارد.

در واقع باید گفت که QLED بسیار شبیه LCD های قدیمی است تا OLED که کلاس دیگری از تلویزیون را ارایه میکند درست مانند تلویزیونهای قدیمی پلاسما.

مرتبط: هشدار سامسونگ به دارندگان تلویزیونهای کیولد

نقطه‌های کوانتومی مولکول‌های میکروسکوپی هستند که وقتی با نور برخورد می‌کنند، نور رنگی متفاوتی از خود ساطع می‌کنند. در تلویزیون QLED، این نقطه‌ها در یک فیلم هستند، و نوری که به آن‌ها می‌خورد توسط یک نور نور LED فراهم می‌شود. سپس آن نور با چند لایه دیگر داخل تلویزیون، از جمله یک لایه بلور مایع (LCD)سفر می‌کند تا تصویر را ایجاد کند. نور از منبع LED از طریق لایه‌ها به سطح صفحه انتقال داده می‌شود و به همین دلیل می‌گوییم که آنها “transmissive” است.

یک نگاه به "ساندویچ" لایه‌ها در یک تلویزیون LCD، جایی که نور نور LED از میان یک لایه کوانتومی (در میان دیگران)و خود صفحه LCD می‌تابد.
یک نگاه به “چینش ساندویچی” لایه‌ها در یک تلویزیون LCD، جایی که نور نور LED از میان یک لایه کوانتومی عبور کرده و به صفحه LCD می‌تابد.

 

سامسونگ از سال ۲۰۱۵  از نام کوانتوم داتس یا نقاط کوانتومی برای تلویزیونهای LCD خود استفاده کرده و برند QLED را هم از سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه کرده است.

سامسونگ می‌گوید که نقاط کوانتومی به مرور زمان تکامل پیدا کرده‌اند و از نظر رنگ و خروجی بهتر شده‌اند.

سایر برندهای سازنده تلویزیون هم از کوانتوم داتس در تلویزیونهای خود استفاده میکنند مانند TCL و Vizio اما آنها آن را QLED نگذاشته‌اند.

یک تلویزیون OLED  ابدا LCD نیست

تکنولوژی LCD تکنولوژی غالب تلویزیونهای صفحه تخت برای سالها در بازار تلویزیون است. این تکنولوژی از OLED ارزانتر است به خصوص در تلویزیونهای ابعاد بزرگ و برخی از مشهورترین سازندگان پنلهای تلویزیونی از جمله خود ال جی قادر به تولید آن هستند.

تلویزیون‌های OLED به چراغ‌های LED نیازی ندارند بنابراین علاوه بر مزایای کیفیت تصویر می‌توانند به طور شگفت انگیزی لاغر شوند.
تلویزیون‌های OLED به چراغ برای تابش نور به LED نیازی ندارند بنابراین علاوه بر مزایای کیفیت تصویر می‌توانند به طور شگفت انگیزی نازک شوند

 

OLED متفاوت است زیرا از نور بک لایت LED برای تولید نور استفاده نمی‌کند. در عوض، نور توسط میلیون‌ها subpixels  تولید می‌شود.  نقطه‌های ریز که تصویر را تشکیل می‌دهند – نور ساطع می‌کنند، که به همین دلیل است که این تکنولوژی نمایش “تابشی” نامیده می‌شود. این تفاوت منجر به انواع اثرات کیفیت تصویر می‌شود، که برخی از آن‌ها به نفع LCD (و QLED)هستند، اما بیشتر آن‌ها به نفع OLED هستند.

در کنار ال جی شرکت سونی هم تلویزیونهای OLED دارد ودر آمریکا می‌فروشد و پاناسونیک و فیلیپس هم در اروپا. تمام این شرکتها از پنلهایی استفاده میکنند که ال جی دیسپلی آنها را تولید میکند.

مقایسه کیفیت بین QLED و OLED

برخی نقاط در مورد مقایسه کیفیت بین دو تکنولوژی را میتوان در زیر برشمرد.

کیفیت تصویر تلویزیون QLED بیش از OLED تغییر می‌کند. سامسونگ چندین تلویزیون در سری‌های مختلف با تکنولوژی QLED دارد که نسخه‌های گرانتر آنها کیفیت بسیار بهتری نسبت به مدلهای ارزانتر با همین تکنولوژی را دارند.  این مساله عمدتا به این دلیل است که بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در کیفیت تصویر تلویزیونهای سریهای مختلف سامسونگ با تکنولوژی کوانتوم دات  چندان ارتباطی ندارد. در سال ۲۰۱۹ تلویزیونهاهایی مانند Q۷۰، Q۸۰ و Q۹۰ دارای کیفیت بهتر و صفحه نمایش روشن‌تری هستند و این باعث می‌شود که این تلویزیونها نسبت به سایر تلویزیونهای QLED کیفیت بهتری نسبت به بعضی سری ها مثل Q60  داشته باشند.

مرتبط: چه سایز تلویزیون برای ما مناسب است؟

در مقابل تمام تلویزیونهای OLED مورد بررسی قرار گرفته توسط سی نت کیفیت بسیار مشابهی داشته‌اند و همه آنها از ۱۰ امتیاز تمام ۱۰ امتیاز را گرفته‌اند.

تلویزیونهای OLED کنتراست و درجه بندی رنگ مشکی بهتری دارند. یکی از مهمترین فاکتورهای کیفیت تصویر درجه بندی رنگ مشکی است و تلویزیونهای OLED قادر به خاموش کردن پیکسل‌های بدون استفاده هستند. در پنلهای QLED و LCD حتی در بهترینهای آنها اجازه عبور نور از پیکسل داده می‌شود و ه مین منجر به افزایش تراز سفیدی و ایجاد حاله خاکستری در اطراف بخشهای روشن می‌شود.

QLED روشنایی بیشتری دارد. روشنترین تلویزیونهای QLED  و LCD از مدلهای OLED روشن‌تر است که این در اتاقهایی که فضای روشنی دارند و یا در هنگام پخش محتوای  HDR یک مزیت به شمار می‌آید. البته در تستهای انجام شده تلویزیونهای OLED همچنان قادر به نمایش خوب در اغلب اتاقها با فضای روشن می‌شوند.

OLED زاویه دید بهتری دارد. در تلویزیونهای ال سی دی نقاط مختلف تصویر دارای روشنایی متفاوت هستند و ساختار بک لایت باعث دیده شدن محتوا به شکل متفاوتی می‌شود. در تلویزیونهای ال سی دی وقتی در زاویه‌ای به غیر از مستقیم به صفحه نمایش نگاه میکنیم کنتراست تغییر میک

رزولوشن، رنگ، پردازش ویدیو و سایر فاکتورهای کیفیت تصویر دو تکنولوژی مشابه است. اغلب تلویزیونهای QLED و OLED دارای رزولوشن مشابه 4K و هر دو دارای مدلهای 8K هم هستند. هیچ کدام از دو تکنولوژی از نظر تکنولوژی‌های رنگ یا پردازش بر دیگری برتری ندارند.

QLED میتواند بزرگتر و کوچکتر ( و ارزانتر) باشد

در بازار فقط چهار سایز از تلویزیونهای OLED وجود دارد ۵۵ ، ۶۵ ، ۷۷ و ۸۸ اینچ. مدلهای پایینتر حدود ۶۵۰۰ دلار و مدلهای بالاتر ۳۰ هزار دلار قیمت دارند بنابراین فقط دو سایز OLED میتواند بیشتر فروخته شود.

تلویزیون 8K QLED سامسونگ با قیمت ۱۵ هزار دلار

تلویزیون 8K QLED سامسونگ با قیمت ۱۵ هزار دلار

در مقابل تلویزیونهای QLED سامسونگ در سایزهای ۴۲ ، ۴۹ ، ۵۵ ، ۶۵ ، ۷۵ ، ۸۲ ، ۸۵ و ۹۸ اینچی عرضه شده‌اند.

البته ویژگی تلویزیونهای ال سی دی غیر QLED میتواند در ابعاد کوچکتر هم عرضه شود.

یکی از مزیت‌های QLED و ال سی دی نسبت به OLED قیمت آنها در سایزهای بالای ۶۵ اینچ است. تلویزیونهای با ابعاد بزرگ به سرعت در حال گسترش در بازار است و به نظر نمی‌رسد این بخش به این زودی‌ها رو به افول بگذارد.

قیمت تلویزیون ال جی ۷۷ اینچی OLED برابر با ۶۵۰۰ دلار است در حالی که مدل ۷۵ اینچی تلویزیون Q70 QLED سامسونگ ۲۲۰۰ دلار است و حتی تلویزیون ۷۵ اینچ Vizio از سری P و مجهز به کوانتوم از این هم پایین‌تر است. البته هیچ کدام قادر به شکست دادن OLED نیستند اما هردو دارای عملکرد بسیار عالی و با یک سوم قیمت هستند.

مدلهای ۵۵ و ۶۵ اینچ از جدیدترین تلویزیونهای QLED مثل Q90 و مدل 8K رزولوشن Q900A از ارزانترین مدل تلویزیون OLED گرانتر است. اما تعداد قابل توجهی تلویزیونهای ارزان QLED وجود دارد که کیفیت تصویر بسیار بدی دارند.

درباره تصویر شبح تلویزیونهای OLED

نمایش تصویر شبه مانند از یک صحنه گذشته را Burn in میگویند که در تلویزیونهای OLED دیده می‌شود اما اساسا تلویزیونهای OLED نسبت به ال سی دی ها از جمله QLED ها در این زمینه حساس‌ترند.

این ویژگی ممکن است برای بسیاری مشکل به حساب نیاید و اغلب در هنگام ثابت ماندن یک تصویر مثل لوگوی یک برنامه تلویزیونی روی تصویر بعدی که البته با تاخیر کم کم محو می‌شود.

چشم اندازه آینده OLEDدر برابر QLED

هنوز نمی‌توان با اطمینان درباره بهترین تلویزیون QLED در مقابل LG C9 سخن گفت اما می‌توان روی کیفیت OLED شرط بست.

در سال ۲۰۱۹ سامسونگ به طور قابل توجهی کیفیت تلویزیونهای پرچمدارش را بالا برد تا بتواند تلویزیونهای اولد ال جی را شکست دهد.

تلویزیون  C9 ال جی احتمالا خیلی نسبت به مدلهای قبلی بهتر نیست و انتظار می‌رود بررسی‌های دقیق‌تر آن نشان دهد که شبیه تلویزیون اولد جدید سونی است. اما واقعیت این است که رشد بهبود کیفیت تلویزیونهای کیولد بسیاری را شگفت زده کرده است.

اما در سال ۲۰۲۰ چطور؟ در سالهای بعد چی؟ سامسونگ در حال کار روی نسخه‌های از کیولد به نام Emissive QLED  است که دارای تکنولوژی تابشی مشابه اولد و پلاسما است. نام این تکنولوژی سامسونگ Direct View Quantum Dot است. توزیع بلور مایع و استفاده از نقاط کوانتومی برای منبع نور ویژگی این تلویزیونهاست.

تلویزیونهای Emissive QLED پتانسیل ارایه رده‌های کامل رنگ مشکی و رشد کنتراست تصویر همانند تلویزیونهای اولد را دارند. به جز این انرژی کمی مصرف می‌کنند و رنگ بهتری هم ارایه می‌کنند. اینها عالی است اما هنوز با دیدن تلویزیونهایی با تکنولوژی Emissive QLED چند سالی فاصله داریم. شاید هم این تلویزیونها با نام اختصاری EQLED عرضه شوند کسی چه میداند.

مرتبط: سامسونگ آیتیونز و ایرپلی را به تلویزیونهایش آورد

تلویزیونهای میکرولد  MicroLED از جمله تلویزیونهای دارای تکنولوژی Emissive هستند که نسبت به تکنولوژی Direct View Quantum Dot به عرضه در بازار نزدیک‌ترند. از نام آنها هم مشخص است که این تلویزیونها دارای میلیون‌ها پیکسل ال ای دی LED بهره می‌برند که امکان Burn in هم ندارند و بنابراین مشکل اولد را ندارند.

این تلویزیونها روشنایی تصویر بسیاری سطح بالایی را عرضه می‌کنند و تغییر زاویه تغییری در کیفیت تصویر ایجاد نمی‌کند. هنوز این تلویزیونها با تکنولوژی کوانتوم دات تلفیق نشده‌اند و اگر بشوند احتمالا نام آنها QDMLED خواهد شد.

تا اینجا اولد نسبت به کیولد برتری دارد حداقل تا زمانی که کسی یا شرکتی هر دو تکنولوژی را با هم تلفیق کند.

مرتبط: تلویزیونهای ال جی یا سامسونگ : کدام را بخریم؟

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا