تکنولوژی

ساخت زبان رباتیک برای چشیدن انواع مواد شیمیایی

پژوهشگران شرکت IBM موفق به طراحی زبان رباتیکی تحت عنوان Hypertaste شده‌اند که می‌توان از آن برای چشیدن انواع مواد شیمیایی خطرناک و غیرخطرناک استفاده کرد.

ساختار پیچیده بدن انسان‌ها، سالهاست ذهن محققان را به خود مشغول کرده است. آن‌ها همواره به دنبال طراحی ربات‌هایی با قابلیت‌هایی شبیه به انسان‌ها بوده‌اند که البته در این زمینه به موفقیت‌های نسبی نیز دست یافته‌اند.

زبان، یکی از اعضای حیرت‌آور بدن ما انسان‌هاست که ویژگی بارز آن چشایی است. در همین زمینه، اخیرا محققان شرکت IBM، ربات با بهتر بگوییم زبان رباتیک پیشرفته‌ای را طراحی کرده‌اند که می‌تواند مواد شیمیایی را بچشد.

البته ربات‌هایی با قابلیت چشیدن مواد، پیشتر نیز تولید شده بودند اما تنها قادر به تشخیص یک نوع ماده شیمیایی بودند و نمی‌شود از آن‌ها برای موارد شیمیایی مختلف استفاده کرد. اما دستاورد جدید محققان IBM، این محدودیت را پشت سر گذاشته است.

به گفته محققان، زبان رباتیک ابداع‌شده، برای چشیدن مواد شیمیایی همانند زبان انسان، از ترکیبی از حس‌های مختلف بهره می‌گیرد و به همین دلیل می‌تواند مایعات و مواد شیمیایی مختلف را بدون نیاز به هیچگونه سخت‌افزاری خاص تشخیص دهد.

این امکان از طریق حسگرهای الکتروشیمیایی ساخته‌شده از الکترودهای جفت فراهم می‌شود به گونه‌ای که با توجه به ولتاژ عبوری و در برابر ترکیبی از مولکول‌ها واکنش نشان می‌دهند. سیگنال تولیدی در این فرآیند، توسط این زبان ربات مورد بررسی قرار گرفته و نوع ماده شیمیایی مشخص می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا