گوناگون

با اولین خودروی تمام‌ الکتریکی لوتوس بیشتر آشنا شوید

شرکت لوتوس از اولین خودروی تمام الکتریکی خود تحت عنوان Evija رونمایی کرد. محصولی که در شمار سریع‌ترین خودروهای الکتریکی بازار جای خواهد گرفت و به گفته لوتوس، تنها 130 دستگاه از این خودرو تولید و روانه خیابان‌ها خواهد شد.

قیمت پایه این خودروی لوکس و خوش‌استایل، برابر با 1.86 میلیون دلار تعیین شده است. به لطف برخورداری از چهار موتور الکتریکی که هر موتور برای یک چرخ طراحی شده، Evija قادر است با توانی معادل 1972 اسب بخار حرکت کند.

این خودروی الکتریکی می‌تواند صفر تا صد خود را در مدت زمانی کمتر از 3 ثانیه پر کند و با حداکثر سرعت 320 کیلومتر بر ساعت، در جاده‌ها یکه‌تازی کند. باتری این دستگاه قادر است با یک بار شارژ، انرژی مورد نیاز برای پیمودن مسافتی حدود 400 کیلومتر را تامین کند که می‌تواند در نوع خود جالب‌توجه باشد. به گفته لوتوس، با استفاده از شارژرهای 350 کیلوواتی می‌توان ظرف 12 دقیقه، شارژ باتری را از صفر به 80 درصد رساند. برای پر شدن شارژ کامل باتری، چیزی حدود 18 دقیقه باید صبر کرد که البته اگر از شارژرهای 800 کیلوواتی استفاده شود، این مدت زمان به 9 دقیقه کاهش خواهد یافت.

وزن خودروی الکتریکی Evija به 1680 کیلوگرم می‌رسد که جزو یکی از سبک‌ترین خودروهای الکتریکی به شمار می‌رود. طراحی این خودرو به گونه‌ای است که از ظاهری شبیه به محصولات شرکت‌های مک‌لارن و فراری بهره می‌برد و فضای داخل کابین آن نیز همانند کابین خودروهای مسابقه‌ای طراحی شده است.

درب‌های این خودرو بدون دستگیره طراحی شده‌اند که از طریق دکمه تعبیه‌‎شده روی سوییچ و یا دکمه‌ای که روی سقف خودرو نصب شده، باز خواهند شد. در ساخت صندلی‌ها از پارچه آلکانترا استفاده شده و چراغ‌های جلو نیز لیزری هستند. لوتوس آینه‌های بغل این خودرو را با دوربین‌های کوچکی جابجا کرده که نمایی متفاوات را برای خودرو به ارمغان آورده است.

خودروی الکتریکی Evija به کلاود متصل است و از این طریق می‌توان قابلیت‌های آن را بروزرسانی کرد. از دیگر ویژگی‌های Evija می‌توان به پشتیبانی از اپل کارپلی و گوگل اندروید آتو اشاره کرد. لوتوس البته اعلام کرده که در حال طراحی اپلیکیشنی ویژه برای این خودرو است.

شرکت لوتوس در سال 2017 توسط گروه خودروسازی Geely خریداری شد. این شرکت چینی، اخیرا چندین شرکت فعال در حوزه خودروسازی و همچنین فناوری‌های مرتبط با خودرو را خریداری کرده است. باتوجه به حرکت شرکت‌ها به سمت تولید خودروهای الکتریکی، بی‌تردید خودروسازان چینی یکی از بازیگران اصلی این بازار خواهند بود و باید منتظر ماند و دید که این رقابت چگونه پیش خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا