گوناگون

سلامت فضای کار : چرا باید لقمه‌های غذا را کامل بجویم

توصیه متخصصان تغذیه را بخوانید

تغییر شرایط کار و ویژگی‌های شغلهای امروزه بسیاری را به سمت سرعت بخشیدن به خوردن غذا کشانده است. اما . چرا باید در بخش خوردن غذا عجله و شتاب را کنار گذاشت و لقمه‌ها را کامل جوید؟

فرآیند گوارش، از دهان آغاز می‌شود. اگر می‌خواهید از فشار نابه‌جا به سیستم گوارشی خود جلوگیری کنید،باید مرحله جویدن غذا را با آرامش انجام دهید.

از کودکی به ما یاد داده‌اند که لقمه‌های غذا را به اندازه‌ای بجویم که قورت دادن آن راحت‌تر شود. بی شک، این کار برای سلامتی معده و سیستم گوارشی مفید است. اما چرا؟ در ادامه دلیل علمی این توصیه را می‌خوانید.

بزاق دهان حاوی آنزیم آمیلاز است که کمک می‌کند تا ترکیب شیمیایی مواد غذایی شکسته شود. همچنین در معده نیزعمل تجزیه مواد غذایی، به صورت کامل‌تری انجام می‌شود. دلیل اینکه لقمه‌های غذا باید مدت مشخصی در دهان باقی بماند این است که نه بزاق دهان و نه معده، توانایی زیادی برای تجزیه کربوهیدرات ندارند. اگر کربوهیدرات تا قبل از رسیدن به معده به درستی تجزیه نشده باشد، احتمال جذب آن در دیگر اجزای سیستم گوارشی پایین می‌آید. به علاوه، سیستم گوارشی برای هضم این ماده غذایی باید بیشتر فعالیت کند.

مواد دیگری نیزهستند که معده قابلیت زیادی برای هضم آنها ندارد. اگر لقمه‌های تکه نشده حاوی این مواد، به ابتدای روده کوچک ما برسد، ناراحتی‌های قبیل نفخ و مشکلات گوارشی بروز می‌کند.

متخصصان به همین منظور، آداب خاصی برای جویدن و قورت دادن غذا تعیین کرده‌اند. مثلا تا زمانی که فرد، لقمه خود را به طور کامل نجویده و قورت نداده، بهتر است لقمه بعدی را در دهان نگذراد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که حتما، تا زمان قورت دادن کامل لقمه، قاشق یا چنگال خود را از غذا پر نکنید.

پر کردن سریع قاشق یا چنگال از غذا، حس این را به انسان می‌دهد که باید سریع‌تر غذای خود را تمام کند. اما خالی نگهداشتن ابزارهای غذا خوری در هنگام خوردن، آرامشی که برای تکمیل پروسه جویدن لازم است را ایجاد می‌کند.

منبع: گاردین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا