تکنولوژیگوگل

استراق سمع کارمندان گوگل از مکالمات کاربران با دستیار هوشمند

گزارشی از شبکه بلژیکی VRT NWS  پخش شد که بر اساس آن مشخص شد که حریم خصوصی کاربران دستیار هوشمند گوگل، تا چه اندازه در معرض خطر است.

بر اساس این گزارش، روشن شد که برخی از پیمانکاران که مسئول بازنویسی کلیپ‌های صوتی کاربران دستیارهوشمند گوگل هستند، می‌توانند به راحتی به اطلاعات حساس کاربران از جمله نام، آدرس و جزئیات محل زندگی آنها دسترسی پیدا کنند.

در این گزارش همچنین عنوان شده که جزئیات مکالمات صوتی کاربران با دستیار گوگل، آنقدر که ادعا می‌شود خصوصی نیست.

اوایل سال جاری، گزارشی از بلومبرگ منتشر شد که ادعا می‌کرد کلیپ‌های صوتی ذخیره شده توسط دستیار الکسای آمازون، بدون اطلاع کاربران در دسترس پیمانکاران قرار گرفته است. این پیمانکاران وظیفه داشتند که دستورات صوتی ارائه شده به دستیار الکسا در بلندگوهای اکوی آمازون را بنویسند تا به گسترش سیستم هوش مصنوعی شرکت کمک کنند.

افزایش امنیت خانه با قابلیت جدید الکسا

بدتر اینکه، ظاهرا برخی از این کلیپ‌ها به صورت تصادفی ضبط شده‌اند. دستیار‌های هوشمند مانند الکسا و گوگل اسیستنت، معمولا بعد از شنیدن دستور «اوکی گوگل»، برای شنیدن دستور صوتی کاربر آماده می‌شوند. بعد از شنیدن همین عبارت، کلیپ‌های صوتی از صدای کاربران نیز ضبط می‌شود. اما بر اساس گزارش جدید، ظاهرا این ضبط کلیپ‌ها برخی اوقات اشتباهی صورت می‌گرفته است.

در گزارش شبکه VRT NWS، از بین تمام کلیپ‌های صوتی ذخیره شده در نسخه آلمانی دستیار گوگل، 153 عدد به صورت کاملا تصادفی ضبط شده بودند. سخنگوی یکی از پیمانکاران در مصاحبه‌ای عنوان کرد  که هر هفته، تقریبا هزار کلیپ صوتی از دستیار گوگل بازنویسی می‌کنند. وی مدعی شد که در یکی از کلیپ‌ها، صدای مضطرب زنی به گوش می‌رسید که ظاهرا درگیر «خشونت خانگی» بوده است:« ما به انسان‌های واقعی گوش می‌دهیم. این صداها،تنها یک صدا نبودند.»

شرکت‌های تکنولوژیک می‌گویند که ارسال کلیپ‌های صوتی برای کارمندان و بازنویسی آنها توسط آنها، یک فرآیند الزامی از توسعه تکنولوژی تشخیص صوتی محسوب می‌شود. البته این شرکت‌ها تاکید کرده‌اند که تنها درصد کمی از این کلیپ‌های صوتی، به این شیوه به اشتراک گذاشته می‌شود.

بر اساس گفته یک سخنگوی گوگل به وبسایت Wired، تنها 0.2 درصد از تمام کلیپ‌های صوتی، توسط کارمندان انسانی بازنویسی می‌شود. این کلیپ‌های صوتی ظاهرا بدون هرگونه اطلاعات اساسی کاربر، برای بازنویسی ارائه می‌شوند.

با این وجود بازهم ممکن است کاربران، اطلاعات خصوصی خود را داخل کلیپ‌ها لو دهند. شرکت‌ها نیز درباره مراحل این فرآیند بازنویسی، اطلاعات زیادی اعلام نکرده‌اند. در صفحه قانون و مقررات در گوگل هوم، به استفاده شرکت از دستورات صوتی کاربر توسط پیمانکاران اشاره‌ای نشده است.

به گفته مایکل ویل-محقق حریم شخصی تکنولوژی-ابهامات به وجود آمده، می‌تواند برای این شرکت مشکلات قضایی ایجاد کند. وی در مصاحبه‌ای با Wired گفت که همین حد از افشای اطلاعات کاربران می‌تواند استانداردهای وضع شده توسط اتحادیه اروپا را نقض کند:«شرکت‌های تکنولوژیک موظف‌اند که شیوه‌های استفاده از اطلاعات کاربران را به وضوح مشخص کنند. به نظرم گوگل این کار را نمی‌کند زیرا مورد استفاده این اطلاعات را به روشنی توضیح نداده است.»

گوگل جدیدا در پُستی وبلاگی از اقدامات خود در این زمینه دفاع کرده است. پست منتشر شده توسط این شرکت توضیح می‌دهد که اقدامات امنیتی متعددی برای حفاظت ار حریم شخصی کاربران، در این زمینه اعمال شده است. این شرکت همچنین توضیح داده که این فرآیند را صرفا برای بالا بردن قابلیت‌های درک مطلب دستیار هوشمند خود انجام می‌دهد.

گوگل توضیح می‌دهد:« اخیرا متوجه شده‌ایم که یکی از ناظران این فرآیند بازنویسی، قوانین حفاظت از حریم شخصی کاربران را نقض کرده و جزئیات داده‌ها را در اختیار یک شبکه آلمانی قرار داده است. ما در حال بررسی این موضوع هستیم و قطعا در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

منبع: ورج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا