تکنولوژی

چرا تولید گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای تاشو، شرکت‌ها را به دردسر انداخته است؟

آمارها از افت نسبی فروش گوشی‌های هوشمند در جهان خبر می‌دهند و شرکت‌ها برای جلب توجه خریداران، به ارائه نوآوری‌های جدید و البته متفاوت با مدل‌های روز، روی آورده‌اند. یکی از این نوآوری‌ها، استفاده از نمایشگرهای تاشو است که اخیرا مورد توجه چند شرکت قرار گرفته است.

شرکت‌هایی همچون سامسونگ، هوآوی، شیائومی‌ و برخی دیگر از بازیگران این صنعت که برای تولید گوشی‌های مجهز به این نمایشگرها پیشگام‌ شده‌اند و در تلاشند تا با ارائه اسمارت‌فون‌هایی که می‌توان با باز کردن نمایشگر، آن را به یک تبلت تبدیل کرد، تجربه جدیدی از کار با این گجت را برای کاربران به ارمغان آورند.

اگرچه ایده نمایشگرهای تاشو در نوع خود ابتکاری بدیع است و می‌تواند خریداران را به انتخاب این مدل‌های ترغیب کند است، اما پیاده کردن آن از دنیای فکر و ایده به دنیای واقعی کار ساده‌ای نیست.

سامسونگ را باید یکی از شرکت‌های پیشگام در این عرصه دانست که توانسته یکی از اولین گوشی‌های تاشو را با نام گلکسی فولد رونمایی کند. این گوشی 2 هزار دلاری قبل از عرضه عمومی، به طور آزمایشی در اختیار برخی از کاربران قرار داد.

طولی نکشید که مشخص شد این نمایشگر آن‌چنان که سامسونگ از آن تعریف کرده بود، نتوانست عمل کند و بعد از حدود دو روز دچار مشکل شد. سامسونگ نیز در واکنش به این مساله، زمان عرضه عمومی‌این گوشی را به تعویق انداخت با بتواند با رفع مشکل آن، محصولی بی‌عیب و نقص را روانه بازار کند.

در آن سوی میدان، هوآوی را می‌بینیم که در اوایل سال جاری میلادی از اولین گوشی تاشوی خود به نام میت ایکس پرده برداشت. این گوشی قرار است با قیمت 2600 دلار عرضه شود. اما متاسفانه هوآوی نیز نتوانست این گوشی را بدون عیب تولید کند و بعد از اندک زمانی، گزارش‌هایی مبنی بر وجود مشکل در نمایشگر میت ایکس، هوآوی را بر این داشت تا عرضه آن را به زمان دیگری که احتمالا سپتامبر خواهد بود، موکول کند.

در این میان، شرکت اپل نیز برای جا نماندن از دیگر شرکت‌های رقیب، در حال طراحی و تولید گوشی‌های تاشوی خود است که البته هنوز اطلاعات بسیاری کمی‌در این زمینه موجود است.

بن باجارین، از محققان مرکز تحقیقاتی Creative Strategies در این باره عنوان کرد که نمایشگرهای تاشو، چالش بزرگی را برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند بوجود آوردند.

گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای تاشو

بدین معنی که برای ساخت این نمایشگرها، شرکت‌ها می‌بایست از پنل‌های OLED را به گونه‌ای طراحی کنند که پیکسل‌ها بتوانند افت عملکرد، خم شوند و در عین حال، هیچ نقص و مشکلی نیز با خم شدن نمایشگر، برای این پنل‌ها بوجود نیاید. چالش دیگر مربوط به باتری دستگاه می‌شود که می‌بایست به نحوی طراحی و جاسازی شود که بعد از خم شدن نمایشگر، دردسری ایجاد نکند.

اما بزرگ‌ترین چالش، خود نمایشگرهای تاشو هستند. هر دو شرکت سامسونگ و هواوی از شیشه محافظی که از پلیمرهای پلاستیکی ساخته شده، استفاده کردند که از قدرت انعطاف‌پذیری کافی برای خم شدن برخورداند. اما مقاومت آن‌ها به پای مقاومت شیشه نمی‌رسد و به راحتی خط و خش برمی‌دارد.

همچنین، طبق گفته ویلیان لاکورس استاد دانشگاه آلفرد، ماهیت پلاستیک به گونه‌ایست که بعد  از مدتی ورم می‌کند و شکل اولیه خود را از دست می‌دهد.

اگرچه استفاده از پلیمرهای پلاستیکی، رویای شرکت‌ها برای تولید گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای تاشو را زودتر به واقعیت تبدیل کنند اما نمی‌توانند گزینه ایده‌آل باشند و قطعا به پای شیشه که از مقاومت به مراتب بالاتری برخوردار است، نخواهند رسید. برای مثال، شیشه به سختی تغییر شکل می‌دهد و برای این کار نیاز به گرمایی معادل 1100 درجه فارنهایت خواهید داشت.

لاکورس در ادامه افزود: ترکیبی از شیشه فوق‌ باریک که ضخامت آن از ضخامت یک تار موی انسان نیز کمتر است، می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در نمایشگرهای تاشو باشد. چنین محصولی به راحتی خم می‌شود و حتی می‌توان آن را به جهات مختلف چرخاند. البته نباید انتظار داشت که بتوانید همانند یک اسکناس کاغذی، آن را تا کنید.

در حال حاضر، نمایشگر گوشی‌های هوشمند اغلب از شیشه ساخته می‌شود که از مقاومت و انعطاف‌پذیری خوبی برخوردار است. اما هنوز این شیشه‌ها آن‌چنان توسعه نیافته‌اند که بتوان آن را خم کرد.

لاکورس پیش‌بینی کرد که با توجه به پیشرفتی که در زمینه تولید شیشه‌های نمایشگر شاهدیم، احتمالا طی یکی دو سال آینده شاهد تولید گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای تاشو خواهیم بود. نمایشگرهای تاشوی ایده‌آل می‌بایست به قدری ضخیم باشند که بتوانند در برابر ضربات احتمالی مقاوم باشند و از طرفی هم باید به قدری باریک و منعطف باشند که بتوانند بی‌دردسر خم شوند.

کورنینگ، یکی از شرکت‌های تولیدکننده محافظ صفحه نمایش گوشی‌هاست که که محصولات خود را تحت عنوان گوریلا گلس (Gorilla Glass) به بازار عرضه می‌کند. محصولات این شرکت توسط اغلب شرکت‌های بزرگ دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که شرکت اپل در سال 2017، سرمایه‌ای نزدیک به 22 میلیون دلار را برای حمایت از این شرکت در ایجاد نوآوری‌های جدید در ساخت محصولات اختصاص داد.

سخنگوی کورنینگ در این رابطه عنوان کرد که مهندسان این شرکت در حال طراحی و ساخت شیشه فوق‌باریک و مقاومی‌هستند که می‌توان از آن در نمایشگرهای تاشو بهره برد. این محصول توانست مراحل تست اولیه خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و قادر است برای مدت زمانی نسبتا طولانی‌ در حالت خم‌شده باقی بماند و برخلاف مدل‌هایی که این روزها در بازار مشاهده می‌شود، هیچ تغییر در فرم آن بوجود نیاید. این تکنولوژی اگرچه پیشرفته محسوسی کرده اما هنوز برخی محدودیت‌ها بر سر راه آن وجود دارد که می‌بایست رفع شوند.

با توجه به اظهارات سخنگوی کورنینگ و پیش‌بینی‌ها تحلیلگران بازار گوشی‌های هوشمند، به زودی شاهد ورود اولین گوشی‌های مجهز به نمایشگرهای تاشو به بازار خواهیم بود اما حداقل چند سالی تا عرضه مدل‌های بی‌عیب و نقص از این محصولات فاصله داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا