خودرو الکتریکی

استفاده از مرخصی استحقاقی، دلیل اخراج کارمندان تسلا

در فوریه 2018،  Devon Beccera کار خود را در یکی از شعب شرکت تسلا در کارخانه گیگا ایلتا نوادا، آغاز کرد. بعد از چند ماه از شروع به کار، وی به سِمت «سرپرست قسمت» ارتقا پیدا کرد و حقوقش 25 دلار در ساعت تعیین شد. در ماه جولای، خانم Beccera متوجه شد که باردار است و به مدیر قسمت اطلاع  داد که در فوریه 2019، از مرخصی پس از زایمان خود استفاده خواهد کرد. این نوع مرخصی یکی از پایه‌ای‌ترین و اساسی‌ترین حقوق کارمندان محسوب می‌شود.

خانم Beccera در 14 دسامبر 2018 و قبل از تولد فرزندش، اخراج شد.

وی گفت:« جالب است که آنها منتظر ماندند تا لحظه آخر و نزدیک به تولد فرزندم، مرا اخراج کنند.»

یعنی در هفته 28 بارداری، Beccera بیمه پزشکی و تنها منبع درآمد خود را از دست داد. همسر وی نیز شغلی نداشت و همین مسئله باعث شد که این خانواده با چالش مالی بزرگی روبرو شوند.

با انتشار این خبر، سخنگوی تسلا اعلام کرد که اخراج Beccera از شرکت، به دلیل کیفیت عملکرد وی بوده است.

طی سال‌های اخیر، تسلا با شکایات حقوقی متعددی روبرو شد. سازمان حمایت از حقوق خانواده و کارمندان فرزند دار در آمریکا- NLRB- از تسلا شکایت کرده و به این شرکت اتهاماتی نظیر اخراج غیرمنصفانه و ایجاد محیط کاری تبعیض آمیز نژادی و همچنین سو استفاده‌های جنسی در محل کار را نسبت داد.

حالا گزارش‌های متععدد دیگری منتشر شده مبنی بر اینکه کارمندان تسلا بدون دلیل اخراج شده‌اند و کارمندان کنونی نیز از تهدید پیرامون استفاده از مرخصی‌های استحقاقی خود خبر داده اند.

Jennifer Peercy از آگوست 2018، در شعبه لاس وگاس در ایالت نوادا کار می‌کرد. این خانم، مادر 4 فرزند بوده و فرزند پنجمش را باردار است. همکاران جنیفر به اون پیشنهاد داده‌اند که با جا به جا کردن شیفت‌های کاری، برای انجام امور مربوط به فرزند تازه واردش به وی کمک کنند. اما مدیریت تسلا به جنیفر اعلام کرد که امکان تغییر ساعت کاری بین کارمندان غیرقانونی است و تنها دو هفته بعد، او را اخراج کردند. وی حالا یک زن بیست و دو هفته باردار است که هیچ حقوق و منبع درآمدی ندارد.

جنیفر فعلا به دنبال دریافت حقوق بیکاری است و پی شغل جدید نیز می‌گردد ولی همچنان امیدوار است که دوباره به تسلا برگردد. جنیفر در مصاحبه‌ای با گاردین اعلام کرد که با ارسال ایمیل، حتی از مدیرعامل شرکت-ایلان ماسک تقاضا کرده بود که اخراجش نکنند اما این اتفاق افتاد.

گزارش‌های مختلفی از افراد دیگر نیز منتشر شده  و آنها نیز داستان اخراج غیرمنصفانه خود را مطرح کردند.

گاردین جدیدا به قوانین شرکت تسلا رجوع کرده که در بیست و سوم ژوئن بازنویسی شده است. در این قوانین، ذکر شده که کارمندانی که بیشتر از سه ماه از استخدام آنها می‌گذرد، اگر در طی شش ماه به مدت 4.5 بار غیبت کنند، ممکن است اخراج شوند.

تسلا فعلا در باره این قانون خود توضیحی منتشر نکرده اما سخنگوی تسلا، مرخصی‌های استحقاقی کارمندان را جزو این قانون معرفی نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا