گوناگون

ارتباط اسپیس‌ایکس با 3 ماهواره از 60 ماهواره پروژه استارلینک قطع شد

تقریبا یک ماه از آغاز رسمی پروژه جدید شرکت اسپیس‌ایکس برای اینترنت‌رسانی از طریق امواج ماهواره‌ای می‌گذرد. پروژه‌ای تحت عنوان استارلینک (StarLink) که چندی پیش با پرتاب 60 ماهواره به فضا رسما شروع به‌کار کرد.

اسپیس‌ایکس اخیرا اعلام کرد که توانست پس از پرتاب، با این ماهواره‌ها ارتباط برقرار کند جز 3 مورد که هنوز نتوانسته راهی را برای برقراری ارتباط با آن‌ها بیابد. طبق گفته این شرکت، این سه ماهواره به حرکت خود در مدار زمین ادامه خواهند داد، اما به لطف جاذبه، به سمت زمین کشیده خواهند شد و در نهایت، در جو زمین از بین خواهند رفت.

اسپیس‌ایکس گفت که 57 ماهواره دیگر به خوبی کار می‌کنند و طبق آخرین گزارش‌ها، 45 ماهواره ارتفاع خود را افزایش داده و در فاصله 550 کیلومتری زمین قرار گرفته‌اند. پنج ماهواره در حال رسیدن به مدار نهایی هستند و پنج ماهواره دیگر نیز در حال گذراندن بررسی‌های سیستمی‌اضافی خود هستند تا به مدار مدنظر برسند. دو ماهواره دیگر اما بنا به تصمیم اسپیس‌ایکس به سمت زمین حرکت کرده و از بین خواهند رفت.

این 60 ماهواره تنها بخشی از این پروژه 12 هزار ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس هستند که قرار است در آینده نزدیک در مدار زمین قرار گیرند. این شرکت اخیر مجوز پرتاب 4409 ماهواره دیگر را نیز از کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا کسب کرده است.

این ماهواره‌ها قرار است در مدار نسبتا پایین زمین قرار گیرند و امواج اینترنت را به سطح زمین مخابره کنند. بدین ترتیب، تمامی‌قسمت‌های کره زمین حتی مناطق دورافتاده و روستایی به اینترنت دسترسی خواهند داشت.

هنوز زمان دقیقی برای پرتاب دسته دوم ماهواره‌ها اعلام نشده اما ایلان ماسک، موسس اسپیس‌ایکس گفت که این شرکت تلاش می‌کند تا در آن واحد، 60 ماهواره را به فضا پرتاب کند و در سال چیزی بین 1000 تا 2000 ماهواره را در مدار قرار دهد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا