تکنولوژی

وقتی هوش مصنوعی به کمک معلمان می‌آید

پژوهشگران کالج دارت‌موث موفق به طراحی الگوریتمی‌ مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی شده‌اند که قادر است با سنجش و ارزیابی فعالیت‌های مغزی دانشجویان، میزان درک مطلب آن‌ها از مفاهیم و دروس ارائه‌شده توسط معلمان را مشخص کند.

اگر معلمان بدانند که تا چه اندازه، دروس و مفاهیمی‌که برای دانشجویان عرضه می‌کنند، فرا گرفته می‌شود قطعا می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های خود برای آینده بهتر تصمیم‌گیری کنند. در حال حاضر، تنها راه برای این منظور برگزاری آزمون و پرسش‌های شفاهی بود.

اما اخیرا محققان الگوریتمی‌با تکیه بر فناوری یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی توسعه‌ داده‌اند که می‌تواند کمک بزرگی برای معلمان باشد. در این تحقیق که بر روی دانشجویان مهندسی انجام شد، آزمون‌های تستی استاندارد از این افراد گرفته و فعالیت مغزی آن‌ها در حین پاسخ دادن به این آزمون توسط اسکن fMRI شد.

سپس الگوریتم طراحی شده، امتیازهای عصبی را با توجه به فعالیت مغزی دانشجویان ارائه می‌دهد که با کمک این امتیازها، می‌توان عملکرد دانشجویان را پیش‌بینی کرد. هرچه فعالیت بخش مشخصی از مغز بیشتر باشد و در اسکن fMRI مشخص شود، می‌توان دریافت که تا چه اندازه مطالب ارائه‌شده توسط دانشجو فرا گرفته شده است.

البته هنوز این الگوریتم به توسعه و کار بیشتری نیاز دارد و فعلا نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا می‌توان از آن برای ارزیابی یادگیری دروس مختلف همانند ادبیات و غیره نیز استفاده کرد یا خیر. با این‌حال، الگوریتم ارائه شده می‌تواند در صورت تکامل، به معلمان کمک کند تا برای ارائه بهتر دروس، شیوه‌های تدریس خود را تغییر داده یا به همان منوال ادامه دهند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا