آمازونگوگل

مقایسه بلندگوهای هوشمند آمازون اکو و گوگل هوم

بگذارید مقایسه آمازون اکو و گوگل هوم را انجام دهیم. بلندگوی هوشمند گوگل هوم ( Google Home) یا آمازون اکو مجهز به دستیار هوشمند الکسا (Alexa) کدامیک بهتراند؟

در حالیکه گوگل هوم قابلیت‌های بیشتری از بلندگوی هوشمند اکوی آمازون دارد، اما اکو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

گوگل مدام در حال اضافه کردن قابلیت‌های مختلف به بلندگوی هوشمند خود است اما همچنان قابلیت‌هایی را ندارد که در اکو ( سرنام بلندگوهای هوشمند آمازون)   آنها را می‌بینیم.

بلندگوی هوشمند گوگل هوم شرگت گوگل

مدل های مختلف بلندگوهای هوشمند آمازون اکو مجهز به دستیار الکسا آمازون

هر دو بلندگوی هوشمند به دستیار هوشمند مجهز هستند. دستیار هوشمند گول هوم، Google Assistant و دستیار هوشمند اکو، آمازون الکسا نام دارد.

بسیاری از کسانی که از بلندگوی هوشمند گوگل هوم استفاده می‌کنند معتقدند که دستیار هوشمند Google Assistant روی بلندگوهای گوگل هوم، عملکرد محدودتری نسب به گوشی‌های هوشمند این شرکت دارد.

دستیار هوشمند الکسا هم برای مشتریان آمازون بیشترین کاربرد را داشته و می‌توانند از طریق این دستیار هوشمند خریدهای آنلاین خود را انجام دهند. به علاوه، کاربری که می‌خواهد وضعیت بسته خریداری شده خود از آمازون را پیگیری کند تنها کافی است از الکسا بخواهد که زمان دقیق تحویل محصول سفارشی را اعلام کند.

گوگل هوم روی گوشی‌های گوگل نیز قابلیتی مشابه دارد. البته امکان پیگیری محصولات سفارشی فعلا در آن وجود ندارد. مثلا اگر از گوگل هوم خود بپرسید که بسته سفارش داده شده من را پیگیری کن، در جواب خواهد گفت:« من فعلا چنین کاری نمی‌توانم انجام دهم! »

نوتیفیکیشن‌های تحویل محصول در گوگل هوم و الکسا

گوگل هوم حالا قابلیت این را دارد که از نوتیفیکیشن‌ها برای یادآورها و تماس‌ها پیتیبانی کند. اما نمی‌تواند فعلا جزئیات محصول سفارش داده شده را اطلاع رسانی کند.

دستیار هوشمند گوگل هوم نسل اول

الکسا اما می‌تواند. این قابلیت الکسا تنها محدود به بسته‌های سفارشی آمازون نمی‌شود. کاربر همچنین می‌تواند نوتیفیکیشن‌های ارسال پیتزا از فروشگاه‌های دومینو را نیز دریافت کند.

آمازون موزیک و پرایم موزیک

درباره مقایسه آمازون اکو و گوگل هوم باید گفت گوگل هوم به صورت رسمی از سرویس‌های پخش رادیو و موزیک مانند Google Play Music، Youtube Music، Spotify، Pandora  و TuneIn پشتیبانی می‌کند . پشتیبانی از iHeartRadio نیز اواخر فوریه امسال به این دستگاه اضافه شد.

در بلندگوهای الکسای آمازون نیز به همین سرویس‌های پخش موسیقی دسترسی دارید به جز  Google Play Music و  YouTube Music. اما در ازای آن، دسترسی به سرویس‌های Amazon Music و  Prime Music ممکن شده است.

اتصال گوشی و تبلت و همچنین امکان دسترسی به تقریبا تمام سرویس‌های پخش موسیقی،  در گوگل هوم ممکن شده است. البته برنامه آمازون میوزیک اپ از طریق کروم کست پشتیبانی نمی‌شود. به علاوه در گوگل هوم امکان پخش موسیقی از طریق دستگاه‌های آی‌اواس هم وجود ندارد. گوگل هوم درواقع بهترین بلندگو برای دارندگان گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شود.

مرتبط: آمازون اکو ساب چیست ؟

ریموت صدا

اگر بخواهید از فاصله نسبتا دور- بیرون از رنج مناسب برای دریافت دستور صوتی- با اکو ارتباط برقرار کنید می‌توانید از ریموت کنترل 30 دلاری  Alexa Voice Remote استفاده کنید.

برای انجام چنین کاری با گوگل هوم باید یک گوگل هوم 129 دلاری دیگر در خانه تعبیه کنید!

برنامه‌های ساخته شده توسط شرکت‌های متفرقه

برای بررسی و مقایسه آمازون اکو و گوگل هوم باید همچنین گفت آمازون به برنامه نویسان دسترسی زیادی برای طراحی برنامه‌های مخصوص الکسا را داده مثلا Roger  و Ubi نمونه‌هایی از این اپلیکیشن‌ها هستند. یک برنامه نویس، ابزاری آنلاین طراحی کرده که Echosim نام دارد و دیگر برنامه نویسان می‌توانند با کمک آن، ایده‌های خود را در این حوزه- بدون نیاز به دانش سخت افزاری دستگاه- عملی کنند.

به همین شیوه، نسخه‌های مختلف مجازی از الکسا تولید می‌شود که دقیقا کاربرد مشابه با نمونه اصلی دارند.

کاربران اندروید هم همین حالا می‌توانند قبل از خرید یک بلندگوی فیزیکی گوگل هوم، آن را روی گوشی‌های اندرویدی خود امتحان کنند.

کمک به خیریه‌ها

اگر می‌خواهید حرکت‌های خیرخواهانه بزنید، بلندگوهای آمازون به کارتان خواهد آمد. اوایل ماه جاری، آمازون قابلیتی به بلنگوهای الکسا اضافه کرد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند به انجمن‌ها و سازمان‌های غیر انتفاعی، کمک کنند. مثلا کاربر ساکن آمریکا می‌تواند به بیمارستان کودکان سنت جود، انجمن آمریکایی جلوگیری از خشونت علیه حیونات، انجمن آمریکایی بیماری‌های قلبی و دیگر خیریه‌ها،  از 5 تا 5000 دلار کمک کند.

دستیار هوشمند اکو آمازون

انجام روتین‌های برنامه ریزی شده

در نهایت بررسی برای مقایسه بلندگوی هوشمند آمازون اکو و گوگل هوم باید گفت  هر دو بلندگوی گوگل هوم و الکسا به روزرسانی‌های جدید دریافت کرده‌اند که برای انجام کارهای روتین کاربرد دارد. اما تنها به روی الکسا، امکان اضافه کردن این روتین‌ها به تقویم وجود دارد. به عنوان مثال، به الکسا دستور می‌دهید که چراغ‌ها را روشن کند یا موزیک مورد علاقه شما را اجرا کند. می‌توانید با دادن برنامه، از الکسا بخواهید هر روز و سر ساعت معینی این دستور را انجام دهد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا