اپل

جزئیات بازنشستگی آیتیونز و جایگزینی اپل موزیک

تکلیف موسیقی های کاربران چه خواهد شد

ظاهرا عمر آیتیونز تمام شده اما این اپل موزیک است که از خاکسترهای آن سر بر می‌آورد. آیتیونز، بعد از 18 سال قرار است به خاطره‌ها پیوسته و جای خود را به اپل میوزیک، اپل پادکستز و اپل تی وی بدهد.

این سه برنامه جدید  قرار است در تمام دستگاه‌های این پلت فرم در دسترس قرار بگیرند و به همین شیوه، تمام کالکشن موسیقی‌ها کاربر نیز حفظ خواهد شد.

اپل، در طی سخنرانی خود در مراسم سالیانه WWDC این خبر را اعلام کرد. در این مراسم همچنین به روزرسانی‌های جدید آیفون، آیپد و مک نیز معرفی شدند که آی‌او‌اس 13، آی پد او‌اس و مک‌او‌اس کاتالینا نام دارند.

مک او اس کاتالینا، نام نسخه جدید مک او اس اپل است.

اما واقعا اگر آیتیونز بمیرد، چه بر سر موسیقی‌های کاربران خواهد آمد؟

با بستن آیتیونز، سوال بزرگی در ذهن کاربرانی نقش می‌بندد که تکلیف کالکشن‌های بزرگ و با ارزشی که از موسیقی‌های مختلف طی سال‌ها جمع آوری کرده‌اند، چه خواهد شد.

این کلکسیون‌های ارزشمند چطور حفظ خواهند شد؟ تکلیف آیتیونز روی پلت فرم ویندوز چه خواهد شد؟ چه بر سر iTunes Match خواهد امد؟

اپل طی سال‌ها فعالیت خود همیشه پشتیبان مشتریان و کاربران وفادار خود بوده و تلاش می‌کرده تا فضای اختصاصی و منحصر به فردی برای کاربران این اکوسیستم ایجاد کند. برای این شرکت که ابتدا بیشتر به روی سخت افزارها تمرکز داشت، آیتیونز یکی از اولین قدم‌های موفق در حوزه نرم افزاری بود. کاربرانی که از اپل، موسیقی‌های مد نظر خود را دریافت می‌کردند، به کالکشن بزرگ و منظمی دسترسی داشتند. این شرکت حالا مدعی است که با اپل میوزیک، این استراتژی نه تنها ادامه خواهد داشت بلکه گسترده‌تر و ارتقا یافته‌تر نیز خواهد شد.

در ادامه به اطلاعاتی که از برنامه انتقال کاربران به اپل میوزیک داریم ، اشاره می‌کنیم.

آیا آیتیونز امروز کار می‌کند؟

بله. اپل همچنان در حال تبلیغ آیتیونز به روی وب سایت خود است. آیتیونز فعلا به کار خود ادامه می‌دهد ولی این سرویس روی سیستم عامل MacOS Catalina دیگر پشتیبانی نخواهد شد. این سیستم عامل، پاییز امسال عرضه می‌شود.

چرا اپل آیتیونز را می‌بندد؟

بر اساس گفته خود شرکت، هدف آیتیونز ابتدا تلفیق موسیقی‌ها روی مک بود  اما این فضا بیش از اندازه پر شد و هدف اصلی خود را گم کرد. اپل مدعی شده که اپل میوزیک سرعت فوق العاده بهتری داشته و عملکردش نسبت به آیتیونز بهتر خواهد بود.

تعداد موسیقی‌های قابل دسترس در اپل میوزیک چقدر خواهد بود؟

اپل اعلام کرده که در این سرویس، بیش از 50 میلیون آهنگ به علاوه کلکسیون بزرگی از موزیک ویدیوها(از طریق اپل تی وی) و پادکست (از طریق برنامه اپ پادکست) وجود دارد.

اپل میوزیک، سرویس اشتراکی موسیقی اپل است که روی تمام دستگاه های این پلت فرم در دسترس خواهد بود

چه بر سر کلکسیون انحصاری کاربران خواهد آمد؟

این کلکسیون‌ها همچنان در جای خود باقی خواهند ماند. هر آهنگی که کاربر خریده، آپلود کرده یا جا به جا کرده، همچنان از طریق اپل میوزیک نسخه مک‌اواس کاتالینا نیز قابل دسترس خواهد بود. تمام فایل‌هایی که همین حالا روی کامپیوتر کاربر وجود دارد، باقی می‌ماند. اپل به هیچ عنوان، هیچ قسمتی از فایل‌های شخصی کاربران را دستکاری نمی‌کند و تنها به آنها نظم و ترتیب بیشتر می‌دهد.

حتی سی‌دی‌های رایت شده، ام‌پی‌‌تری‌ها و پلی‌لیست‌ها؟

بله، حتی همه آنها. تمام آنها را می‌توانید در قسمت کتابخانه یا library برنامه اپل میوزیک خود بیابید.

آیا رایت سی‌دی از طریق اپل میوزیک امکان پذیر خواهد بود؟

بله. اگر سخت افزار خارجی سی‌دی درایو و کابل‌های مورد نیاز را دارید.

بک‌آپ گیری از دستگاه‌ها، ریستور کردن تنظیمات و سینک کردن چه؟

آیتیونز، برنامه مورد نیاز برای بک آپ گیری و سینک کردن است. این قابلیت‌های آیتیونز، با باز کردن ابزار Finder ، همچنان در کاتالینا و برنامه اپل میوزیک نیز وجود خواهد داشت.

نحوه انتقال آهنگ‌ها به روی دستگاه چگونه خواهد بود؟

اگر بخواهید آهنگ‌های خود را روی دستگاه انتقال دهید، تنها کافیست یکی از اپلیکیشن‌های مدیا را باز کرده، روی فایل موسیقی مدنظر  کلیلک کرده و آن را داخل فولدر دستگاه خود بیندازید. به همین سادگی.

سینک کرد آیفون یا دستگاه‌های دیگر به چه صورت است؟

امروز آیتیونز به محض اتصال آیفون با دستگاه مدنظر، به صورت خودکار باز می‌شود. در اپل میوزیک این شیوه متفاوت است. سینک شدن دستگاه ها با یکدیگر در پلت فرم جدید پنهان انجام می‌شود و دیگر پنجره‌ای به صورت اتوماتیک باز نمی‌شود که مزاحمتی برای کاربر ایجاد نشود.

مک او اس کاتالینا، پاییز امسال عرضه می شود

تکلیف کاربرانی که از آیتیونز در ویندوز استفاده می‌کنند چه می‌شود؟

آیتیونز همچنان در ویندوز فعال خواهد بود.

آیا آیتیونز در نسخه‌های قدیمی‌تر مک اواس نیز پشتیبانی خواهد شد؟

کاربران همچنان قادر خواهند بود از آیتیونز در نسخه‌های پیش از مک اواس کاتالینا استفاده کنند اما بعد از ارتقا به نسخه کاتالینا، دیگر در دسترس نیست.

تفاوت اصلی آیتیونز با اپل میوزیک چیست؟

آیتیونز یک برنامه رایگان برای مدیریت موسیقی‌ها، موزیک ویدیوها، خرید تِرک‌های موسیقی و سینک کردن دستگاه‌هاست. اپل میوزیک یک سیستم پخش موسیقی بدون تبلیغات بوده که غیر رایگان است و کاربر باید برای دسترسی به آن در هر ماه 10 دلار بپردازد. اپل میوزیک کاربردی مشابه اسپاتیفای دارد و کاربر می‌تواند در تمام دستگاه‌های خود، به موسیقی‌های دانلود شده به صورت آفلاین نیز گوش دهد.

آیا برای استفاده از لایبرری یا کتابخانه اپل میوزیک هم حتما باید اشتراک خرید؟

خیر. برای دسترسی به کلکسیون آهنگ‌ها، کاربر نیازی به خرید اشتراک این سرویس ندارد.

آیا iTunes Store به طور کامل از بین می‌رود؟

دیگر سرویسی به نام آیتیونز وجود نخواهد داشت اما اپل بخش استور یا فروشگاه و تمام امکانات آن را در برنامه اپل میوزیک حفظ خواهد کرد. البته که کاربر همچنان می‌تواند موسیقی‌های مورد نظر خود را خریداری کند اما در صورت داشتن اشتراک اپل میوزیک، دیگر نیازی به خرید وبالطبع وجود فروشگاه یا استور نیست.

اپل میوزیک، غیر رایگان و سرویسی اشتراکی است.

در مورد iTunes Match چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آیتیونز مچ، قابلیتی است که امکان دسترسی به موسیقی‌های خریداری شده از طریق سرویس‌های دیگر را ممکن می‌سازد مثلا آمازون. اپل میوزیک این قابلیت را به صورت پیش فرض در خود دارد.

در مورد اپل تی‌وی اپ چه؟ آیا فیلم‌های iTunes Movies من همچنان وجود خواهند داشت؟

صد در صد. هر فیلمی که از طریق آیتیونز خریده‌اید،  به برنامه اپل تی روی مک منتقل خواهد شد.

برنامه اپل تی وی، روی تمام دستگاه های اپل در دسترس است.

برنامه اپل تی‌وی( که تنها برای اپل تی وی نیست و روی تمام دستگاه‌ها وجود خواهد داشت) جایی است که سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و موزیک ویدیوها روی مک در دسترس خواهند بود. تمام فیلم‌هایی که خریده‌اید هم با پشتیبانی  4K HDR، گرافیک Dolby Vision و Dolby Atmos audio در دسترس خواهند بود.

برنامه اپل پادکست به چه کار خواهد آمد؟

اپل، قابلیت‌های مختلف آیتیونز را از یکدیگر تفکیک کرده ولی هیچ کدام حذف نشده‌اند. برنامه اپل پادکست نیز کاربرد بسیار آسانی دارد. از طریق این برنامه در پلت فرم مک اواس کاتالینا،می‌توانید برنامه‌های مختلف گوش داده و یا آنها را جستجو کنید.

آیا دلیلی وجود دارد که از ارتقا به نسخه کاتالینا صرف نظر کنم؟

اپل به تمام کاربران پیشنهاد می‌کند که نسخه‌های جدید سیستم‌عامل را به دلیل مسائل امنیتی و حفظ حریم خصوصی، حتما دانلود کنند.

چه دستگاه‌هایی بروزرسانی iOS 13 و iPadOS را دریافت خواهند کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا