موبایلهواوی

نقد و بررسی هوآوی P30 Lite

موبایلی با ارزش بالا در برابر مبلغ پرداختی

همانطور که می‌دانید هوآوی سری گوشی‌های پی30 را به تازگی به بازار عرضه کرده است. این شرکت چینی نسخه اقتصادی این گوشی یعنی مدل پی30 لایت را هم عرضه کرده که در مقایسه با گوشی های مدل پی30 و پی30 پرو از قیمت مناسب‌تری برخوردار است.

همانطور که از اسم آن پیداست، پی30 لایت از یک سری ویژگی‌های کلیدی و شاخص که در نسخه‌های پی30 و پی30 پرو وجود دارند محروم است اما شرکت همچنان ماهیت پی30 را در این گوشی نیز حفظ کرده است. از جمله این ویژگی‌ها که در پی30 لایت هم قابل استفاده هستند می‌توان به طراحی مدرن و چشمگیر و سیستم پیشرفته دوربین اشاره کرد.

جدا از بریدگی کوچک بالای نمایشگر و رنگ‌های مختلف، پی30 لایت ویژگی‌های مشترک زیادی با پی30 و پی30 پرو ندارد! برای مثال در این گوشی از پردازنده متوسط کایرین 710 و سیستم دوربین سه گانه نسبتا معمولی استفاده شده است. اما قیمت این گوشی باعث شده پی30 لایت همچنان حرف‌های زیادی در رقابت با دو اعضای دیگر خانواده خود داشته باشد. آیا پی30 لایت توانایی‌های لازم برای رقابت با دیگر اسمارت فون‌های میان رده با قیمت مناسب را دارد؟ پاسخ این سوال را در ادامه به‌دست می‌آورید.

طراحی و نمایشگر P30 Lite

پی30 لایت شباهت زیادی به اکثر اسمارت فون‌های اخیر هوآوی دارد و در کل باریک و زیبا ساخته شده است. در پشت این گوشی از یک لایه گلس خمیده استفاده شده که باعث می شود گوشی به راحتی در دستانتان قرار بگیرد. البته فریم براق دور بدنه گوشی خیلی جالب به نظر نمی‌رسد. همچنین یک حسگر اثرانگشت و یک برآمدگی حاوی لنز سه‌گانه دوربین نیز در پشت بدنه این گوشی وجود دارد.

کلیدهای تنظبم صدا و پاور گوشی در سمت راست بدنه قرار گرفته‌اند. جنس پلاستیکی آنها یکی از اولین نشانه‌های ارزان قیمت بودن این گوشی است. در پایین گوشی هم پورت یو اس بی c و اسپیکر مونو و همچنین جک 3.5 میلیمتری هدفون قرار دارد.

رنگ آبی این گوشی که در پشت بدنه کم کم به رنگ صورتی تغییر پیدا می‌کند، بسیار جذاب است. زمانی که گوشی زیر نور مستقیم قرار می‌گیرد، نور منعکس شده حس یک گوشی مدرن و گران قیمت را به شما انتقال می‌دهد و می‌توان گفت هوآوی در این زمینه عالی عمل کرده است. اما همانند تمامی گوشی‌های دارای بدنه شیشه‌ای، اثرانگشت شما به راحتی روی بدنه گوشی جا می‌ماند و شما مجبورید روزانه چندین مرتبه گوشی را تمیز کنید.

در جلوی دستگاه، شما با یک نمایشگر ال سی‌دی 6.15 اینچی فول اچ‌دی روبرو می‌شود که ۸۴ درصد از فضای جلویی گوشی را اشغال کرده است. حاشیه‌های کناری نمایشگر بسیار کم و جزئی هستند و گوشه‌های نمایشگر هم به خوبی منحنی طراحی شده‌اند. اما با این وجود مقداری حاشیه همچنان در پایین نمایشگر دیده می‌شود.

نمایش ویدیو و مشاهده محتوا بر روی این گوشی تجربه بسیار خوبی بود. این نمایشگر برای یک گوشی میان رده اقتصادی بسیار عالی است چراکه این نمایشگر از لحاظ نور و کیفیت پخش بی‌نظیر عمل می‌کند. البته نباید انتظار کیفیت نمایش تصاویر در حد نمایشگر گوشی پی30 پرو را از این گوشی داشته باشیم. بردیگی نمایشگر در پی30 لایت نیز در مقایسه با دیگر گوشی‌های هم رده بسیار عالی طراحی شده و خیلی به چشم نمی‌آید.

البته شکی نیست که پنل ال‌سی‌دی IPS قادر به رقابت با پنل‌های اولد سامسونگ و QHD دیگر شرکت‌های رقیب نیست. اما همین پنل نمایشگر که در پی30 لایت استفاده شده از خیلی از رقبای هم رده این گوشی باکیفیت‌تر و با ارزش‌تر است.

دوربین سه ‌گانه P30 Lite

مطمئنا علاقه‌مندان به عکاسی زمانی که بفهمند هوآوی در این گوشی از دوربین سه گانه با لنز 24 مگاپیکسلی، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و 8 مگاپیکسلی اولترا واید استفاده کرده بسیار خوشحال خواهند شد. این دوربین قدرتمند در کل قادر است تصاویر را با زوم و جزئیات بالا ثبت کند و حالت پرتره را نیز به کاربر ارائه دهد.

اما قسمت اصلی ماجرا به سنسور دوربین سلفی گوشی برمی‌گردد. جایی که هوآوی از یک لنز 32 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر سلفی با این گوشی استفاده کرده است. این سنسور با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی که در ان به کار گرفته شده قادر است تصاویر را با جزئیات بالا ثبت کند و از طرفی نیز می‌تواند چهره شما را زیباتر جلوه دهد. همچنین امکان مات کردن پس زمینه تصاویر پس از ثبت عکس نیز برای دوربین سلفی این گوشی امکان‌پذیر است و حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.

رابط کاربری EMUI 9 هم به نوبه خود یک سری افکت‌های تصویری و شناختی را به کاربر ارائه می‌دهد و با استفاده از آنها می‌توان جذابیت تصاویر ثبت شده را تا حد ممکن افزایش داد. نکته قابل توجه اینکه استفاده از این افکت‌ها باعث غیرطبیعی جلوه دادن تصاویر ثبت شده نمی‌شوند. اپلیکیشن دوربین گوشی هم پر از ویژگی‌های متعدد است که از این حیث هیچ تفاوتی با نسخه‌های گران قیمت این گوشی ندارد. سیستم هوش مصنوعی تشخیص صحنه این گوشی هم قادر است اشیاء داخل محیط را به خوبی و با دقت بالا و سریع تشخیص دهد و همچنین تار شدن تصویر پس زمینه هم با سرعت و دقت قابل قبولی انجام می‌شود.

تصاویر ثبت شده با گوشی هم حیرت انگیز هستند، علی‌ الخصوص زمانی که نور کافی در محیط وجود دارد. البته خیلی انتظار شگفتی از این گوشی نداشته باشید چراکه در شرایط نور عادی یا ضعیف جزئیات تصاویر ثبت شده تا حدودی کاهش پیدا می‌کند و ممکن است بخش‌هایی از تصویر تار نشان داده شود.

پردازش، رابط کاربری و باتری

سخت افزار همان بخشی است که پی30 لایت ماهیت میان رده بودنش را فاش می‌کند. این موبایل به چیپست میان رده کایرین 710 مجهز است که مشابه آن را در گوشی‌های آنر 10 لایت و آنر 8 ایکس دیده بودیم. با اینکه پی30 لایت در استفاده روزانه به خوبی عمل می‌‌کند اما خیلی انتظار نداشته باشید این گوشی هنگام سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سنگین بدون کندی عمل کند.

پی30 لایت با سیستم عامل اندروید 9 و جدیدترین رابط کاربری هوآوی یعنی EMUI 9 عرضه می‌شود. این رابط کاربری جدید شامل یک سری امکانات جالب می‌شود که کار را برای شما هنگام استفاده از گوشی بسیار ساده می‌کند. از جمله این ویژگی‌های می‌توان به کنترل مصرف بهینه باتری و عملکرد پردازنده و همچنین دسترسی آسانتر به تنظیمات گوشی اشاره کرد.

باتری پی30 لایت اما فقط 3340 میلی‌آمپر ظرفیت دارد. البته با وجود این سخت افزار متوسط همین ظرفیت باتری برای شما کم نخواهد بود. گمان می‌رود در استفاده روزانه از این گوشی اجرای برنامه‌های عادی شما تا 1 روز هیچ نیازی به شارژ مجدد نداشته باشید. منظور از استفاده روزانه عادی در اینجا همان پخش ویدیوها و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی است.

قیمت و تاریخ عرضه

هوآوی پی۳۰ لایت را روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت در هتل استقلال تهران رونمایی کرد و چهارم و پنجم خرداد هم چند دستگاه از آن در دیجیکالا برای فروش گذاشته شد که خیلی سریع موجودی آن تمام شد. ظاهرا قرار است این موبایل مجدد در دیجیکالا قرار بگیرد و فروخته شود.

پی30 لایت که ارزان‌ترین نسخه سری پی30 محسوب می‌شود، در دیجیکالا با قیمت ۲ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان فروخته شد. این دقیقا نقطه قوت بزرگ این موبایل است و شما احتمالا موفق نمی‌شوید هیچ گزینه بهتری با این قیمت در بازار ایران پیدا کنید.

مدلی هم که در دیجیکالا عرضه شد ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی داشت.

نتیجه گیری

هوآوی در این چندساله آنقدر گوشی‌های قدرتمند و میان رده معرفی کرده که حالا با عرضه 3 نسخه مختلف از گوشی‌های سری پی30 خیلی شگفت زده نشده‌ایم. البته هوآوی با معرفی پی30 لایت با این کیفیت ساخت بدنه بالا، نمایشگر عالی و سیستم دوربین خارق‌العاده مجهز به هوش مصنوعی باز هم توانست ما را شگفت زده کند.

شاید اجرای بازیهای خیلی سنگین تا حدودی قابل مقایسه با گوشی‌های پرچمدار امروزی نباشد (که طبیعی است) اما پی30 لایت قادر است اکثر وظایف محول شده را به خوبی و در کمترین زمان ممکن انجام دهد. همچنین در استفاده عادی از این گوشی بعید به نظر می‌رسد در طول روز نیازی به شارژ مجدد گوشی داشته باشید اما در صورتی هم که بخواهید گوشی را مجددا شارژ کنید پی30 لایت قادر است با استفاده از سیستم شارژ سریع در کمترین زمان ممکن شارژ شود.

در کل به نظر می‌رسد پی30 لایت عضو جدید و با ارزش برای سری گوشی‌های اقتصادی شرکت هوآوی باشد و ترکیبی جالب از زیبایی و عملکرد قدرتمند را برای افرادی که از لحاظ اقتصادی در محدودیت هستند به ارمغان بیاورد. در بازار امروز ایران با توجه به تعداد کم گوشی‌های میان رده خوب، پی30 لایت کار دشواری برای رقابت نخواهد داشت. به نظر می‌رسد پی۳۰ لایت برگ برنده هوآوی در سری پی۳۰ باشد زیرا موبایلی با این کیفیت و با قیمت کمتر از ۳ میلیون تومان گزینه بسیار خوبی برای کاربران امروز است.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. بازتاب: ayahuasca tea buy
  2. بازتاب: รถพยาบาล
  3. بازتاب: nagaway สล็อต
  4. ممنون بابت مطلب
    فقط یه سوال شما بین دو گوشی honor play/ ram 4 و p30 lite / ram 6
    کدوم رو پیشنهاد میکنید عملکر سخت افزاری برام در اولویت اول قرار داره و اینکه روم 6 p30 lite میتونه کمبود CPU به نسبت honor play جبران کنه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا