تکنولوژی

تداخل امواج باند 5G با سیستم‌های پیش‌بینی آب و هوا

متخصصان و مسئولان هشدار داده‌اند که امواج اینترنت نسل پنجم-5G- می‌تواند به طور جدی در سیستم اعلام احتمالات پیش‌بینی آب و هوا(مانند پیش‌بینی طوفان‌ها و گردبادها)، تداخل ایجاد کند.

کمیسیون ارتباطالت فدرال(FCC) از سال گذشته، دسترسی به باند اینترنت  24GHz نسل پنجم را مقدور ساخته، اما دانشمندان به دلیل نزدیکی بیش از اندازه این پهنای باند با پهنای باند 23.8 GHz، اعلام نگرانی کرده‌اند.

پهنای باند 23.8 GHz برای جمع آوری داده درباره وضعیت‌های حساس آب و هوایی و اتمسفر به کار می‌رود.

اگر تعداد زیادی از امواج 5G در نزدیکی این پهنای باند قرار گیرد، می‌تواند باعث تداخل در نحوه عملکرد دستگاه‌های مرتبط با پیش‌بینی وضعیت آب و هوا شود.

مرتبط:

اینترنت 5G روی خودروهای آینده چه تاثیری خواهد داشت؟

دکتر نیل ژاکوب، رئیس اجرایی ارگان ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) است.

وی این هفته، درباره خطرات احتمالی باندهای 5G برای سیستم‌های پیش‌بینی آب و هوا صحبت کرد.

بر اساس گفته دکتر ژاکوب، سطح تداخل باندهای وایرلس 5G می‌تواند به میزان زیادی باعث از دست رفتن داده‌های ارسالی این ارگان شود.

دکتر ژاکوب مدعی است:« این داده‌ها برای کار ما بسیار اساسی هستند.  ما برای پیش‌بینی وضعیت‌های حساس آب و هوایی مانند طوفان‌ها و گردبادها، از دستگاه microwave sounder استفاده می‌کنیم. پهنای باند 5G می‌تواند اختلال جدی در امواج ارسالی این دستگاه ایجاد کند. در پیش‌بینی‌هایی که بدون دستگاه microwave sounder انجام می‌شود، احتمال خطای بسیار بالایی وجود دارد.»

بدون دستگاه microwave sounder، دقت پیش‌بینی‌های ارگان NOAA، به میزان 30 کاهش می‌یابد.

دکتر ژاکوب عنوان می‌کند که پیش‌بینی‌های آب و هوایی با کاهش 30 درصدی، مربوط به دهه 1980 بوده است.

با انتشار این ادعا، سناتور دموکرات – ران ویدن- در نامه‌ای به FCC دستور توقف استفاده از پهنای باند 24GHz  را خواستار شد.

وی در نامه خود گفت:« تا مشخص شدن امنیت سیستم‌های پیش‌بینی آب و هوایی، به شرکت‌های عرضه کننده اجازه ندهید تا با پهنای باند 24GHz  کار کنند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا