استارتاپ

هانیلی ،‌استارتاپ توزیع تخصصی عسل

سازوکاری برای تضمین کیفیت و خرید عسل طبیعی از زنبوردار

هانیلی ، یک تیم استارت‌آپی است که در حوزه توزیع تخصصی و ویژه عسل فعالیت می‌کند.

آنچه در زمینه عسل در ایران موضوع مهمی است اطمینان از اصالت عسل و طبیعی بودن آن است که راهکار ساده و مشخصی پیش روی خریداران وجود ندارد. خود هانیلی معتقد است که تنها راه شناخت عسل طببیعی شناخت زنبوردار و مطمئن شدن از فرآیند تولید عسل به صورت طبیعی است.

استارتاپ هانیلی سازوکاری ایجاد می‎کند تا مشتریان مطمئن شوند که عسلی که می‎خرند، واقعا طبیعی است.

این سازوکار از طریق آزمایش عسل زنبورداران در آزمایشگاه‌های معتبر و تحت نظارت سازمان غذا و دارو، بازدید از محل کندوها و تحقیقات محلی به یک امتیاز منجر می‌شود که تضمین می‌کند عسل تولیدی یک زنبوردار واقعا طبیعی است.

هانیلی در دومین رویداد استارتاپ جاده ابریشم تبریز توانست رتبه اول را کسب کرده و به مرحله کشوری راه یابد.

محمد خاهانی، بنیانگذار هانیلی، با اشاره به اینکه کسب‌وکارش را به تازگی و در مهرماه 97 راه‌اندازی کرده، درباره این استارت‎آپ به «آی‌ تی ایران» گفت: استارت آپ هانیلی مدل فروش مستقیم عسل از زنبوردار را پیاده سازی کرده است.

در واقع، این شرکت نه تولیدکننده عسل است و نه حتی واسطه فروش آن. این استارت آپ پلتفرم خرید آنلاینی را اجرا می‎کند تا افرادی که عسل کاملاً طبیعی را تولید می‌کنند بتوانند محصول را به راحتی و بدون واسطه به دست مصرف کننده برسانند.

تضمین کیفیت عسل

هانیلی توزیع تخصصی عسل طبیعی

به گفته بنیانگذار هانیلی، همچنین یکی از دغدغه‌های مصرف برای خرید محصولات خاص مانند عسل، تشخیص اصل و طبیعی بودن آن است.

این استارت‌آپ از طریق آزمایش عسل در آزمایشگاه‌های مورد تأیید سازمان غذا و دارو، بازدید از محل کندوها و پرس‎وجوی محلی، اصالت و کیفیت عسل را تضمین می‌کند.

در حقیقت، پس از تایید هانیلی، شرکت تولیدکننده اطلاعات محصولش را برای فروش در سایت قرار می‌دهد.

به گفته خاهانی، در آینده پلتفرم فروش هانیلی روی اپلیکیشن نیز پیاده‌سازی می‎شود.

در حال حاضر تمرکز اصلی تیم روی توسعه سایت است چرا که بازه تکرار خرید عسل برای مصرف کننده آنقدر طولانی نیست که بخواهد برنامه موبایلی آن را روی گوشی همیشه نگه دارد.

به گفته بنیانگذار این استارت‎آپ، هانیلی برای تقویت فرایند سنجش اصالت و کیفیت اصل به تازگی همکاری با یک مرکز علمی و دانشگاهی در حوزه صنعت زنبورداری را آغاز کرده است.

 

اهداف کسب و کار هانیلی

عسل هانیلی تولید عسل فروش اینترنتی عسل

خاهانی با اشاره به اهداف کسب‎وکارش گفت: یکی از اهداف شفاف‎سازی بازار، آموزش و نفع اقتصادی بیشتر زنبورداران با حذف واسطه های بازار است.

به عبارت دیگر، توسعه اقتصاد زنبورداری و کسب سود بیشتر برای زنبوردار و قیمت عادلانه برای مصرف کننده است. وی ادامه داد: هانیلی می‌خواهد واسطه های بازار عسل را از طریق اتصال زنبوردارن به خریداران عسل طبیعی، حذف کند تا زنبوردارن محصولش را به قیمت واقعی تر بفروشند.

وی افزود: علاوه بر واسطه‌ها، یکی از چالش‎های صنعت زنبورداری وجود دارد، حضور عسل بی‎کیفیت یا به اصطلاح شکری است که در بازار اختلال ایجاد می‎کند. به هر حال، عسل شکری به خاطر فرایند تولید که با استفاده شکر بوده ارزان ولی بی ‏کیفیت بوده و باعث می‌شود عسل‌ اصل گران به نظر برسد.

عسل شکری به خاطر فرایند تولید که با استفاده شکر بوده ارزان ولی بی ‏کیفیت بوده و باعث می‌شود عسل‌ اصل گران به نظر برسد.

 

به گفته وی، تیم هانیلی در تلاش است در یک بازار شفاف، محصول با کیفیت و با قیمت واقعی را برای مصرف کننده متمایز کند.

وی ادامه داد: هانیلی روی یک مدل فروشی برای محصولات کار می‌کند که اصالیت و کیفیت آن نیاز به تأیید از مجای موثق دارد.

احتمالا در آینده محصولاتی مانند زعفران، چای، برنج و فرآورده‌هایی از این دست را به پلتفرم هانیلی اضافه کنیم. با این حال، تا یک سال آتی تمرکز اصلی روی عسل است.

 

دغدغه زیست محیطی  تولید عسل

به گفته این فعال حوزه استارت‎آپی، جمعیت زنبورهای عسل در خطر جدی است، سموم کشاورزی، آفت کش ها، گرمایش زمین و تخریب محیط زیست زندگی این موجودات شگفت انگیز را در خطر جدی قرار داده است.

متاسفانه این مسئله مهم هنوز در کشور ما جدی گرفته نشده است.

این در حالی بوده که زنبور عسل از لحاظ گرده‌افشانی روی 30 درصد مواد غذایی مورد مصرف انسانها تأثیر مستقیم دارد. به این ترتیب، حذف آنها در آینده، بحث تأمین مواد غذایی با تهدید مواجه می‌کند.

خاهانی اشاره کرد: هرچند زنبورداری صنعتی در جبران کاهش تعداد زنبورها برای گرده‎افشانی نقش مؤثری دارد، با این حال، حشرات طبیعی به شدت با افت جمعیت مواجه است.

یکی از اهداف هانیلی، کمک به زنبورداران برای به تعادل رساندن وضعیت این حشرات طبیعی است. در واقع، با اقتصادی کردن فرایند زنبورداری، صنعت آن را به سمت توسعه مبتنی بر دانش و تجهیزات روز سوق می‎دهد.

وی افزود: در گام بعدی تصمیم بر این است که با آموزش کشاورزان، آنها را ترغیب به استفاده از سموم و آفت‌کش‎هایی کند که خطر آن برای حشراتی مانند زنبور کمتر باشد.

به هر حال، اگر جمعیت زنبورهای عسل کاهش بیاید و یا از بین بروند یک بحران زیست محیطی دامن گیر طبیعت خواهد شد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا